Školní pokusy z fyziky 1
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Školní pokusy z fyziky 1
Info
Období
podzim 2024
Hlavním cílem je, aby studenti získali praktické dovednosti při provádění experimentů s ohledem na bezpečnost. Dílčími cíli pak vhodný výběr daného experimentu ve spojení s prezentací daného fyzikálního jevu. Dále orientace ve formě realizace experimentu demonstračního či žákovského. Po absolvování kurzu budou studenti schopni samostatně provádět experimenty vhodné pro výuku fyziky. 

Vědomosti: systematizované základní pojmy školské fyziky propojené s didaktickými poznatky, užití fyzikálních pojmů, zákonů, teorií při demonstračních pokusech. 

Dovednosti: manuální a strojové sestavování aparatur školních pokusů, práce s ručními nástroji, demonstrace pokusů žákům a vedení žáků při žákovských pokusech. 

Postoje: Uvědomělé dodržování pravidel bezpečnosti při práci, akceptovat význam fyzikálního experimentu v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově.

Cíle předmětu
Hlavním cílem je, aby studenti získali praktické dovednosti při provádění experimentů s ohledem na bezpečnost. Dílčími cíli pak vhodný výběr daného experimentu ve spojení s prezentací daného fyzikálního jevu. Dále orientace ve formě realizace experimentu demonstračního či žákovského. Po absolvování kurzu budou studenti schopni samostatně provádět experimenty vhodné pro výuku fyziky. 

Vědomosti: systematizované základní pojmy školské fyziky propojené s didaktickými poznatky, užití fyzikálních pojmů, zákonů, teorií při demonstračních pokusech. 

Dovednosti: manuální a strojové sestavování aparatur školních pokusů, práce s ručními nástroji, demonstrace pokusů žákům a vedení žáků při žákovských pokusech. 

Postoje: Uvědomělé dodržování pravidel bezpečnosti při práci, akceptovat význam fyzikálního experimentu v přírodních vědách, ve vzdělání a výchově.

Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: 

- dodržovat pravidla bezpečnosti při provádění experimentů 

- realizovat správně fyzikální experiment z hlediska technického provedení 

- aplikovat vhodný fyzikální experiment na daný tematický celek.

Informace k časové náročnosti a harmonogramu předmětu

Rozsah: 0/0/2. 8 hodin

Semináře se skládají ze samostatné práce studentů a také z jejich vlastní domácí přípravy na výuku s prezentováním jejich výsledků

Rozvrh setkání pro kombinované studium
Plánovaná setkání budou zahrnovat více jednotlivých kapitol. Jejich termín bude upřesněn na začátku semestru.
Hodnocení a zpětná vazba

Na konci interaktivní osnovy pomocí odpovědníků proveďte zhodnocení získaných kompetencí. 

Literatura
  • Janás, J., Trna, J. (2011). Konkrétní didaktika fyziky. (2. vyd.). 93 s. info
  • Matoušek, Josef. Speciální praktikum. Školní pokusy z fyziky. UJEP Brno, 1989
  • Kolářová, R., Bohuněk, J. (2002). Fyzika pro 6. ročník základní školy (2. vyd.). Prometheus. info
  • Kolářová, R., Bohuněk, J. (2003). Fyzika pro 7. ročník základní školy (2. upr. vyd.). Prometheus. info
  • Kolářová, R., Bohuněk, J. (1999). Fyzika pro 8. ročník základní školy (1. vyd.). Prometheus. info
  • Bohuněk, J., Kolářová, R., Štoll, I. (1996). Fyzika pro 9. ročník základní školy (1. vyd.). Prometheus. info
VII. Vedení elektrického proudu v kovech
VIII. Vedení elektrického proudu v kapalinách a plynech
IX. Kmity, vlny a akustika
X. Magnetické pole elektrického proudu
XI. Skládání sil. Mechanická práce, výkon a energie. Mechanika tuhého tělesa
XII. Elektromagnetická indukce, střídavý proud, elektromotor a transformátor
XIII. Světelné jevy, optika


Předchozí