Ekonomie
doc. Ing. Eva Tomášková, Ph.D.
Ekonomie
Info
Předmět
Období
jaro 2022

Vyučující:

doc. Ing. Jiří Blažek, CSc.

JUDr. Ivana Pařízková, Ph.D.

JUDr. Johan Schweigl, Ph.D.

Ing. Eva Tomášková, Ph.D.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
6
Studijní materiály
1
Studijní text


Pojmy k zapamatování:

Nabídka= funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství statku na jeho ceně

Poptávka= funkce, která ukazuje závislost poptávaného množství statku na ceně

Elasticita (cenová pružnost)=poměr procentní změny množství k procentní změně ceny

Hospodářská politika= konkrétní jednání státu, kterým je ovlivňována hospodářská situace v širokém národním měřítku

HDP = souhrn veškeré finální produkce zboží a služeb vyrobené v určité zemi během jednoho roku

HNP = celková tržní hodnota konečných výrobků a služeb vyprodukovaných za jeden rok výrobními faktory určitého státu

Fiskální politika= rozpočtová politika státu, pomocí nejž se stát aktivně snaží ovlivnit vývoj ekonomiky státu (např. změnou struktury a výší daní)

Monetární politika= nástroj centrální banky k regulaci množství peněz v oběhu (slouží především k cenové stabilitě)



Podmínky vzniku situací na trhu

1. Na straně nabídky

Monopol

  • jediný podnik v odvětví
  • diferencovaný produkt a diferencovaná cena
  • existují bariéry vstupu podniků do odvětví

Oligopol

  • malý počet podniků v odvětví
  • diferencovaný produkt a diferencovaná cena
  • existují bariéry vstupu podniků do odvětví

Monopolistická konkurence

  • velký počet podniků v odvětví
  • diferencovaný produkt a diferencovaná cena
  • neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví

Dokonalá konkurence

  • Velké množství subjektů
  • Volný vstup do daného odvětví
  • Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů


2. Na straně poptávky

Monopson

  • existuje pouze jeden kupující
  • umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách  dokonalé konkurence

Oligopson

  • malý počet kupujících
  • velký počet prodávajících

Monopsonistická konkurence

  • obdobný produkt, drobně diferenciovaný
  • velké množství substitutů
  • velké množství prodejců
  • otevřený trh

Zdroje:

  • Blažek, J., Kerlinová, A., Kubíček, J., Tomášková, E. a Tomšík, V. Národní hospodářství. Brno: Masarykova univerzita,  2019.
  • BLAŽEK, J., KERLINOVÁ, A. TOMÁŠKOVÁ, E. Ekonomika veřejné správy, 2016.
  • Holman, R.: Ekonomie. Praha: C. H. Beck, 1999.
  • Holman, R.: Mikroekonomie. Praha: C. H. Beck, 2007.
  • Švarcová, J.: Ekonomie stručný přehled. Praha: CEED, 2016.
  • MANKIW, N. Gregory. Zásady ekonomie. Praha: Grada, 1999. Profesionál. ISBN 80-7169-891-1.
Předchozí