Anotace předmětu
Předmět je určený pro studenty bakalářského studijního programu. Studenti získají základní informace o krizi, průběhu krize, zvládání krize, technikách a přístupech k práci s emocemi. Budou mít možnost si vyzkoušet navázání kontaktu s klientem, mapování zakázky, práci s emocemi, různými typy klientů a ukončování poradenského hovoru. Předmět je prakticky zaměřený.
Předpoklady
Ochota k sebepoznávání, ochota naslouchat druhým, kreativita, aktivní přístup.
Studijní cíle
Po absolvování kurzu bude student schopen navázat kontakt s klientem, identifikovat zakázku klienta, a ukončit rozhovor. Bude schopný rozpoznat krizi, orientovat se ve způsobech zvládání krize a bude schopen aplikovat základní zásady/techniky při práci s emocemi během kontaktu s klientem.
Organizace předmětu
Výuka probíhá blokově formou přednášek, skupinových diskusí a praktických cvičení ve skupinách zaměřených na získání kompetencí a procvičení podávání zpětné vazby.
Tematické okruhy
1. blok: Co je to krize? Základní principy práce s krizí (navázání kontaktu, mapování zakázky, práce na zakázce, ukončení rozhovoru). Techniky vedení rozhovoru s klientem (aktivní naslouchání, vedení, reflexe).
2. blok: Práce s emocemi v krizové intervenci (hněv, úzkost, smutek, pláč, strach, stud). Vybraná problematika v krizové intervenci (práce s tichem, práce se suicidálním klientem, problematika domácího násilí a problematika závislostí).
3. blok: Specifika krizové intervence u dětí a dospívajících a u seniorů. Specifika telefonické krizové intervence, přes internet a tváří v tvář. Etika v krizové intervenci. Duševní hygiena v krizové intervenci.
Požadavky na ukončení předmětu.
Ukončení předmětu je formou kolokvia. Pro úspěšné absolvování předmětu je třeba 80% účasti na seminářích. Pro připuštění ke kolokviu je třeba odevzdat do Odevzdávárny záznam o vedení 2 x 60 minut dlouhých chatových rozhovorů (dále viz Závěrečná práce), následné předání zpětné vazby na 2 jiné hovory a vyhotovení sebereflexe.
1 Závěrečná práce
V rámci závěrečné práce má za úkol každý student provést dva cvičné chatové rozhovory se svými kolegy/němi z kurzu. Každý rozhovor musí trvat alespoň 60 min. Během rozhovoru si student vyzkouší navázání kontaktu s klientem, mapování jeho zakázky, práce na zakázce a ukončení rozhovoru. Nedoporučuje se, aby rozhovor byl delší, je vhodné si vyzkoušet dodržování časového limitu. K chatovému rozhovoru lze využít jakékoli médium (vhodný může být např.: Skype). Celý záznam rozhovoru od začátku včetně času započetí rozhovoru do ukončení rozhovoru student odevzdá do příslušné odevzdávárny v IS. Je důležité, aby studenti dbali na anonymitu, a tak je třeba vymazat všechny potenciální identifikační údaje svých „klientů“ (tj. minimálně přezdívku použitou v chatu, lze nahradit jednoduše slovem „klient“). Každý student do IS odevzdá dva soubory (každý bude obsahovat jeden rozhovor) a pojmenuje je RozhovorA (pro první rozhovor) a RozhovorB (pro druhý rozhovor).
2 Zpětná vazba k chatovému hovoru
Každý student si přečte 2 přidělené závěrečné práce – chatové rozhovory svých spolužáků a do komentářů v textu jim předá zpětnou vazbu. Zpětná vazba je založena na nápadech a připomínkách k rozhovoru. Je vhodné zdůraznit silné stránky hovoru a nabídnout potenciálně jiné směřování hovoru (tj. Na co byste se Vy jakožto intervent v rámci daného hovoru zaměřovali? Co Vám na hovoru přijde dobré? Kde vidíte potenciálně riziková místa? Kde nemuselo dojít k vzájemnému pochopení?). Termín pro předání zpětné vazby je 14 dní po odevzdání závěrečné práce. Studentská zpětná vazba bude kontrolována. Neodevzdání zpětné vazby svým kolegům je považováno za nesplnění požadavků na úspěšné ukončení předmětu. Nezapomeňte, že vaše připomínky jsou určené vašim kolegům s cílem jim pomoci v seberozvoji.
3 Sebereflexe
Student vyhotoví sebereflexi dle šablony uložené v IS. V rámci sebereflexe se zaměří a zhodnotí své silné i slabé stránky při práci s emocemi, „typy“ klientů a hovorů, vedením rozhovoru, mapováním zakázky a ukončováním rozhovoru. Student vyhotoví sebereflexi do termínu kolokvia. Sebereflexi odevzdá do příslušné odevzdávárny v IS. Sebereflexi v tištěné nebo elektronické podobně si studenti donesou s sebou na termín kolokvia.
Deadlines
Závěrečná práce: 5.5.2024
Zpětná vazba: 19.5.2024
Sebereflexe: den konání kolokvia
Literatura
Hájek, K. (2016). Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Rozšiřující a doporučená literatura:
Cavaiola, A. A. & Colford, J. E. (2017). Crisis intervention: A practical guide. SAGE Publication
Ellis, A. (2010). Trénink emocí. Praha: Portál.
Frankl., V. E. (1994). Vůle ke smyslu. Cesta: Brno.
James, R. K. & Gililand, B. E. (2016). Crisis intervention strategies. Cengage Learning: Stamford.
Greenstone, J. L. & Leviton, S. C. (2002). Elements of crisis intervention: crises and how to respond to them. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company.
Kanel, K. (2015). Guide to crisis intervention. Cengage Learning: Stamford.
Kast, V. (2010). Krize a tvořivý přístup. Praha: Portál.
Kast, V. (2010). Hněv a jeho smysl. Praha: Portál.
Kast, V. (2012). Úzkost a její smysl. Praha: Portál.
Kast, V. (2015). Truchlení. Praha: Portál.
Kast, V. (2016). Závist, žárlivost a jejich smysl. Praha: Portál.
Lester, D. & Rogers, J. R. (2012). Crisis intervention and counseling by telephone and the internet. Charles C Thomas Publisher: Springfield.
Špatenková, N. (2004) Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada
Vodáčková, D. (2002). Krizová intervence. Portál: Praha
Yager, K. (2015). Crisis intervention handbook: assessment, treatment, and research. Oxford University Press: Oxford.
Podcasty
- Na tenké Lince
- Život za zdí