Psychoterapeutické techniky I
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Psychoterapeutické techniky I
Info
Období
jaro 2022

Základní charakteristika:

Kurz navazuje a prohlubuje poznatky povinných předmětů, které se věnují psychoterapii a poradenství. Cílem je studenty teoreticky a prakticky seznámit s vybranými technikami některých psychoterapeutických směrů a přístupů, s jejich využitím při terapeutické práci a se základními terapeutickými dovednostmi. Kurz bude veden formou zážitkových a sebezkušenostních aktivit, které spolu se samostudiem literatury mají být východiskem pro zpracování závěrečné eseje.

Určeno:

Psychologie – magisterské studium (inklinace k poradenskému, klinickému či psychoterapeutickému směřování)

Garant programu:

PhDr. Roman Hytych, Ph.D., katedra psychologie FSS MU, e-mail: romhyt@gmail.com

Vyučující:

PhDr. Roman Hytych, Ph.D., katedra psychologie FSS MU, e-mail: romhyt@gmail.com

Mgr. Petr Doležal, e-mail: dolezal.cz@gmail.com

Mgr. Leoš Zatloukal, Ph.D., e-mail: leos.zatloukal@centrum.cz

Ukončení kurzu: Kurz je ukončen kolokviem.

Instrukce pro on-line výuku, jaro 2022

Pokud epidemická situace neumožní kontaktní výuku, předmět bude probíhat pomocí aplikace Zoom a časech dle rozvrhu. Podrobnosti najdete v e-mailu, rozeslaném na začátku semestru společně se způsobem, jak se připojit.

K připojení lze též využít link uvedený níže:

  https://cesnet.zoom.us/j/95540594973?pwd=QWFETCtsTnl1Y3lOY21MdGZDM3J6Zz09

Protože online výuka je pro nás i pro vás stále ještě něčím novým, v čem se učíme fungovat, dovolte mi napsat několik pravidel, kterými se budeme společně řídit:

  • během výuky si prosím zajistěte místo, kde budete mít dostatečně kvalitní internetové připojení a kde Vás pokud možno nebude nic vyrušovat.
  • „choďte“ včas; prezenci na semináři je možné uznat pouze v případě, že se ho budete účastnit po celou dobu (případné pozdní příchody omlouvejte stejně, jako byste to dělali při výuce tváří v tvář)
  • podmínkou pro uznání prezence na semináři je zapnutá kamera, vyplněné Vaše celé jméno v Zoomu a samozřejmě také aktivní účast na diskuzích a úkolech - absenci vzniklou z důvodů technických potíží (např. připojení k internetu) je nutné bezprostředně omluvit; v případě opakované absence z technických důvodů může být vyučujícím požadováno splnění náhradního úkolu
  • omezte prosím během seminářů jinou aktivitu (Facebook apod.) a věnujte se s námi tématu

Podmínky ukončení kurzu:

·        účast na seminářích je poviná minimálně ze 75%, předpokládá se aktivní zapojení studentů při výuce

·        závěrečná seminární práce – esej (viz níže pokyny pro psaní závěrečné eseje)

Pokyny pro vypracování eseje:

Rozsah: 12 – 13 000 znaků

Termín odevzdání: 10. 6. 2022 (včetně)

Způsob odevzdání: Odevzdávárna předmětu

Výběr tématu: Studenti potvrzují výběr tématického okruhu přihlášením k práci v IS (aplikace seminární skupiny) nejpozději do 13. 5. 2022 (včetně):


okruh 1 (vyučující Roman Hytych);  21/4 8:00-15:30

Základní struktura procesu nabízení techniky a specifické využití terapeutických technik při odlišných fázích psychoterapeutického procesu. Při ukázkách aplikace terapeutických technik vycházejících z přístupů psychodramatu, satiterapie a existenciální psychoterapie bude kladen důraz na etické aspekty práce. Nabízené techniky se mohou měnit na základě zkušeností studentů:

  1. Rozehřívačky a rituály zakončení
  2. Dělení se ve skupině (vyzkoušení různých možností)
  3. Představení a seznámení se
  4. Zachycení aktuální struktury skupiny
  5. Psychodramatická konkretizace cílů a jejich dosahování
  6. Kdo jsem?


Literatura k okruhu 1:

Kratochvíl, S. (2001). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén (78-91, 109-142)

J. L. Moreno. Psychodrama a sociodrama; překlad kapitoly z knihy Who Shall Survive? – Foundations of Sociometry, Group Psychotherapy, and Socio­drama (1993). ASGPP, McLean, VA, s. 53 – 61, přeloženo M. Němcovou 1996.

Rieger, Z. (1999). Loď skupiny, Hradec Králové: Konfrontace (57-60, 152-184)

Rogers, C. R. (1961). A Process Conception of Psychotherapy. (pp. 125-159) In On Becoming a Person: A therapist’s view of Psychotherapy. Boston: Houghton Mifflin Company.

Yalom, I.D. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie, Hradec Králové: Konfrontace

(162-214, 526-534)

Yalom, I. D. (2006). Existenciální psychoterapie. Praha: Portál.

 

okruh 2 (vyučujcí Petr Doležal) 28/4 8:00-15:30 

Na semináři se studenti seznámí se základními principy narativní psychoterapie. Na semináři se ukážeme jejich využití při práci s jednotlivci i páry. 

1. Východiska a základní principy narativní psychoterapie

2. Dekonstruktivní naslouchání a hledání zářivých momentů

3. Práce s předpoklady

4. Remembering  

5. Využití reflektujícího týmu (tým vnějších svědků)  



Literatura k okruhu 2:

Freedman, J., & Combs, G. (2009). Narativní psychoterapie. Praha: Portál.

Freedman, J. (2014). Witnessing and Positioning: Structuring Narrative Therapy with Families and Couples. Australian & New Zealand Journal of Family Therapy, 35(1), 20–30. https://doi.org/10.1002/anzf.1043

Gonçalves, M. M., Ribeiro, A. P., Stiles, W. B., Conde, T., Matos, M., Martins, C., & Santos, A. (2011). The role of mutual in-feeding in maintaining problematic self-narratives: exploring one path to therapeutic failure. Psychotherapy Research : Journal of the Society for Psychotherapy Research, 21(1), 27–40. https://doi.org/10.1080/10503307.2010.507789

Kim, H., Prouty, A. M., & Roberson, P. N. E. (2012). Narrative Therapy with Intercultural Couples: A Case Study. Journal of Family Psychotherapy, 23(4), 273–286. doi:10.1080/08975353.2012.735591

Marsten, D., Epston, D., & Markham, L. (2016). Narrative Therapy in Wonderland: Connecting with Children's Imaginative Know-How. New York: Norton.

Matos, M., Santos, A., Gonçalves, M., & Martins, C. (2009). Innovative moments and change in narrative therapy. Psychotherapy Research : Journal of the Society for Psychotherapy Research, 19(1), 68–80. https://doi.org/10.1080/10503300802430657

Strnad, V., & Nejedlá, A. (2014). Základy narativní terapie a narativního koučinku. Praha: Portál.

Sween, E. (2003). Accessing the rest-of-the-story in couples therapy. The Family Journal, 11(1), 61–67. https://doi.org/10.1177/1066480702238474

White, M. (2007). Maps of Narrative Practice. New York: Norton.

White, M. & Epston, D. (1990). Narrative Means to Therapeutic Ends. New York: Norton.


okruh 3 (vyučujcí Leoš Zatloukal) 5/5 9:00-16:00 

V rámci tohoto bloku se studentky a studenti seznámí s využitím vybraných technik terapie zaměřené na řešení a ericksonovských přístupů. Jednotlivé techniky budou zasazeny do teoretických východisek daného přístupu. Předpokládá se aktivní účast studentů na praktických cvičeních. Témata:

  1. Principy terapie zaměřené na řešení
  2. „Problem talk“ x „solution talk“
  3. Připojování ke klientovi
  4. „Zázračná otázka“
  5. Práce se škálou
  6. Využití metafor

Literatura k okruhu 3:

Battino, R., South, T. L. Ericksonian approaches: A comprehensive manual. 2nd ed. Norwalk: Crown house publ., 2005.

Berg, I. K. Posílení rodiny. Praha: ISZ, 1992.

Berg, I. K., Miller, S. D. Working with the problem drinker: A solution-focused approach. New York: W.W. Norton and comp., 1992.

Combs, G., Freedman, J. Symbol, story and ceremony: Using metaphor in individual and family therapy. New York: W. W. Norton and comp., 1990.

De Jong, P., Berg, I. K. Interviewing for solutions. Pacific Groove: Brooks/ Cole publ., 1998.

De Shazer, S. Klúče k riešeniu v krátkej terapii. Trenčín: Galanta, 1993.

De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., Berg, I. K. Zázračná otázka: Krátká terapie zaměřená na řešení. Praha: Portál, 2011.

Dolan, Y. M. A path with a heart: Ericksonian utilization with resistant and chronic clients. New York: Brunner/ Mazel publ., 1985.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Předchozí