Psychologie médií
Psychologie médií
Info
Období
jaro 2023

Vzhledem ke stále intenzivnější proliferaci médií do běžného života, nabývá mimořádné důležitosti reflexe kým, proč a jak jsou média používaná a s jakými účinky se to pojí. Mediální psychologie nabízí určitý úhel této reflexe. Jedná se o poměrně nový obor, jenž je ze své podstatě interdisciplinární – rozkročený mezi mediálními studiemi a psychologii a využívající teoretický a empirický aparát obou. V případě mediálních studií navazuje zejména na tzv. výzkum mediálních účinků. V případě psychologie je dominantní vliv sociální psychologie, ale také kognitivní, vývojové a ve stále větším měřítku i neuropsychologie či (mezi)kulturní psychologie.

Tento kurz poskytne úvod do mediální psychologie a do témat, jimiž se nejvýrazněji zabývá. V kurzu tak budou diskutována jak mediální témata, tak psychologické koncepty, které je možné pro vysvětlení těch témat použít. Důraz bude kladen na současný stav oboru (diskutovat tak budeme více témata kolem digitálních médií a méně kolem klasických médií) a společensky aktiální témata.

Čas a místo: čtvrtek 8:00-9:40, P52

Ukončení kurzu: zápočet

Podmínky pro ukončení:

1) docházka. Je povolená max jedna absence)

2) zápočet bude udělen za aktivní účast na závěrečném kolokviu. Termíny kolokvia budou vypsány nejpozději 2 týdny před koncem výuky. Bude vypsáno několik termínů pro několik skupin. Každá skupina obdrží jeden článek k nastudování a kolokvium se bude odehrávat jako skupinová diskuse této četby a četby zadané jako povinné v celém kurzu.

Organizace kurzu.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 2. 2023 do 19. 2. 2023.

Mediální psychologie jako obor. Témata, paradigmata, historie, současný stav. Metody a dominantní teorie z mediálních studií a psychologie

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 2. 2023 do 26. 2. 2023.

Média a kognitivní schopnosti. Pozornost, vnímání, učení.Média a multitasking. Hloupneme vlivem médií?

Kapitola obsahuje:
3
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 2. 2023 do 5. 3. 2023.

Média a přesvědčování

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 3. 2023 do 12. 3. 2023.
Učitel doporučuje studovat od 13. 3. 2023 do 19. 3. 2023.

Média a agrese. Násilí v médiích a jeho vliv na násilné chování konzumentů. Konzumenti médií jako aktivní producenti agrese – šikana, obtěžování, toxická komunikace.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 3. 2023 do 26. 3. 2023.

Média a minoritní skupiny, kybernenávist a online diskriminace.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 3. 2023 do 2. 4. 2023.

Média a identita, fanouškovství, identifikace.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 4. 2023 do 9. 4. 2023.

Média a děti a dospívající. Vývojově-psychologická perspektiva používání médií a mediálních účinků. Online rizika a příležitosti.

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 4. 2023 do 16. 4. 2023.

Den fakulty, hodina není.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 4. 2023 do 23. 4. 2023.

Hoaxy, desinformace, propaganda.

Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 4. 2023 do 30. 4. 2023.

Média a sex - sexuální obsahy v médiích a jejich vliv na chování konzumentů, používání digitálních médií k uspokojování sexuálních potřeb. Média a závislosti – nadužívání digitálních médií.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 5. 2023 do 7. 5. 2023.

Média a zdraví. Jak zlepšít zdraví díky médiím? Jak zlepšít zdraví i přes používání médií?

Kapitola obsahuje:
1
Složka
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 5. 2023 do 14. 5. 2023.
Předchozí