Obsah
praxe a typ vykonávané činnosti
Praxe se musí týkat těchto odborných činností:
- nábor a výběr zaměstnanců
- psychologická
diagnostika za účelem výběru nebo rozvoje zaměstnanců
- personální
poradenství (poradenství v oblasti hodnocení pracovníků a řízení
pracovního výkonu, poradenství v oblasti rozvoje/řízení kariéry apod.)
- vzdělávání
zaměstnanců
- diagnostika organizace, analýzy vybraných aspektů vnitřního prostředí organizace (analýza organizačního klimatu, analýza organizační kultury, měření spokojenosti zaměstnanců apod.)
Pracoviště, na kterých lze praxi absolvovat
Praxi můžete absolvovat na spolupracujících pracovištích, která jsou uvedena v samostatném souboru ve studijních materiálech předmětu. Typ činností vykonávaných na těchto pracovištích je vždy považován za splňující požadavky předmětu. Počet dní odpracovaných v těchto organizacích vám tedy bude uznán v plném rozsahu. Smluvní pracoviště však negarantují naplnění hodinového rozsahu praxe. Protože kapacity těchto pracovišť neumožňují absolvovat praxi všem studentům, lze praxi realizovat také na pracovišti, které si domluví student individuálně.
Délka praxe
Třem kreditům odpovídá 40 hodin praxe (v rámci povinné praxe předmět PSYn4150), 6
kreditům 80 hodin praxe (v rámci profilující praxe předmět PSYn5390).
Délku praxe domlouvá student s mentorem
pracoviště před nástupem na praxi.
Povinností žádného spolupracujícího pracoviště
není poskytnout studentovi praxi v rozsahu 40/80 pracovních hodin.
Student si v průběhu praxe vede výkaz práce (viz níže).
Před
praxí
Přihlašování na praxi
Na praxi se spolupracujícími pracovišti se lze přihlásit dvěma způsoby nebo jejich kombinací:
- student kontaktuje mentora pracoviště (viz – způsob oslovení student)
a zjistí, zda lze v příslušném semestru praxi na pracovišti vykonat,
případně si domlouvá další podmínky uskutečnění praxe.
- mentor pracoviště oslovuje studenty prostřednictvím Informačního systému Masarykovy univerzity s nabídkou praxe (viz Seznam spolupracujících pracovišť – způsob oslovení mentor).
S individuálně domluveným pracovištěm není nutné podepisovat „Smlouvu o spolupráci při realizaci odborné praxe studentů FSS MU“. Smlouva je k dispozici ve studijních materiálech předmětu pro případ, že by ji některé pracoviště vyžadovalo. V takovém případě je ve studijních materiálech vzor smlouvy
...a
proces jejího podpisu je následující:
1. Podpis smlouvy je nutné zajistit před nástupem
na praxi. Zajistí jej asistentka katedry, na kterou se s žádostí o
vyřízení obracejte nejpozději 14 dní před konáním praxe.
2. Ve smlouvě je nutné vyplnit údaje o pracovišti
a předvyplněnou smlouvu zaslat nebo zanést paní asistentce (ve dvou
vyhotoveních).
3. Nejprve smlouvu podepisuje pan děkan (zástupce FSS). Poté je třeba zajistit podpis smlouvy pracovištěm, na kterém budete praxi vykonávat. Protokol, který tvoří přílohu smlouvy, nepodepisuje pan děkan. Protokol proto není třeba zasílat jako součást smlouvy asistentce katedry. Je podepisován garantkou praxe, která je v něm jmenovitě uvedena. V případě uzavírání smlouvy, osloví student garantku a domluví se s ní na podpisu protokolu.
Při praxi
Etický kodex
V průběhu absolvování praxe je student
povinen řídit se etickými zásadami a Etickým kodexem Katedry psychologie, se
kterým se seznámil v předmětu PSYn5340 Etika v práci psychologa.
Porušení Etického kodexu a oznámení této skutečnosti pracovištěm, na kterém
student praxi vykonává (nebo vykonával), může být důvodem pro neúspěšné
ukončení předmětu PSYn4150/PSYn5390.
Evidence pracovní činnosti
V průběhu praxe si student zaznamenává činnosti vykonávané během praxe do Výkazu o vykonané praxi. Formulář je umístěn ve studijních materiálech.
Po praxi
Předmět je ukončen zápočtem, který je udělen
na základě diskuse o praxi (dále ukončující diskuse). Ta se týká rozsahu a
obsahu praxe, nabytých zkušeností a získaných dovedností.
V průběhu zkouškového období je
vypisováno více termínů, v nichž probíhá ukončující diskuze pro oba
předměty zároveň. O termínech i způsobu přihlášení jsou studenti
s dostatečným předstihem informováni.
Předmět lze ukončit také v průběhu
semestru, není nutné čekat na zkouškové období. Termín setkání lze domluvit
s asistentkou předmětu e-mailem.
Před ukončující diskusí student vloží do studijních
materiálů Výkaz o vykonané praxi.
a. Dokument musí obsahovat razítko či název
pracoviště, na kterém student praxi vykonal, jméno a podpis mentora zodpovídajícího
za praxi
b. Dokument musí být vložen
nejméně 48 hodin před konáním ukončující diskuse
do studijních
materiálů předmětu
Lze také uznat praxi vykonanou v rámci brigády nebo za práci odvedenou v rámci pracovněprávního vztahu ne starší než dva roky. V tom případě student vyplní dokument Potvrzeni vykonané praxe pro pracující, který vloží co studijních materiálů taktéž před ukončující diskuzí.
a. Dokument musí obsahovat razítko či název pracoviště, na kterém student praxi vykonal, jméno a podpis vedoucího
b. Dokument musí být vložen nejméně 48 hodin před konáním ukončující diskuse do studijních materiálů předmětu
c. Dokument vkládejte pod následujícím názvem:
příjmení_název organizace
Posledním dnem, kdy lze předmět ukončit, je poslední den zkouškového období semestru, ve kterém má student předmět zapsán.
Informační setkání
Ke zlepšení orientace v předmětu nabízíme
studentům setkání, na kterém jsou informováni o možnostech finanční podpory
v rámci praxe, jejím průběhu, organizaci (např. výběr pracoviště,
přihlašování na praxi, ukončování praxe apod.) a etických zásadách účasti na
praxi.
Na začátku každého semestru proběhne jedno
setkání pro studenty obou předmětů (PSYn4150 i PSYn5390).
Účast na setkání je dobrovolná.
Termín a místo konání: 20. 9. 2023 v 10:00 na odkazu https://meet.google.com/zqb-ubwc-idk
Ukončující diskuze
Termíny budou vypsány před začátkem zkouškového období. Studenti si mohou domlouvat ukončující diskuzi i individuálně v průběhu semestru.
Více informací k průběhu předmětu a praxí naleznete v sylabu předmětu, který je v Organizačních materiálech v IS MU.