Vítejte v kurzu psycholingvistiky!
V tomto kurzu budeme tento jarní semestr společně zkoumat obor psycholingvistiky. Tato disciplína se zabývá psychologickými procesy, které nám lidem umožňují osvojit si jazyk v dětství i dospělosti, produkovat jazyk a porozumět jemu. V tomto kurzu probereme několik konkrétních témat z každé této oblasti. Psycholingvistika je ze své podstaty hraniční disciplínou, která stojí rozkročena nejenom mezi psychologii a lingvistikou, ale zároveň se dotýká i dalších oblastí kognitivní vědy.
Více informací o tomto kurzu můžete najít zde.
Výuka
*** Termín odevzdání esejí 22. května do 23:59! ***
Výuka se koná blokově a to čtyřikrát za JS. Pokud se na epidemiologické situaci nic zásadního nezmění, výuka bude probíhat osobně v učebně J31 vždy v pátek od 8:00 do 13:30. Termíny výuky jsou následující:
- 11. března - Úvod do psycholingvistiky a osvojení jazyka
- 1. dubna - Produkce jazyka
- 22. dubna - Porozumění jazyku
20. květnaNově 27. května- Diskuze nad esejemi a závěr
Naše hodiny se budou sestávat ze dvou částí - přednášek a diskuzí.
V každém z prvních tří týdnů budeme probírat jednu z velkých oblastí psycholingvistiky - osvojení, produkci a porozumění. Na začátku každého bloku bude přednáška, kde budeme probírat základy této oblasti psycholingvistiky. Následovat bude diskuze a dotazy. V druhé části bloku se pak budeme věnovat konkrétnímu tématu z dané oblasti. Na tuto část bude předem zadána povinná literatura, která bude sloužit jako základ diskuze. Budete rozděleni do menších skupinek, ve kterých budete mezi sebou a s vyučujícím debatovat nad daným tématem.
Pročíst si a pochopit zadané studie je zásadní, protože v rámci diskuzní části hodiny se bude očekávat jejich znalost. Nemusíte se ale omezovat pouze na zadanou literaturu! Pokud si najdete k tématu další vlastní studie a budete je chtít sdílet s dalšími v rámci diskuze, bude to rozhodně vítáno!
Metoda hodnocení
Tento kurz bude zakončen formou kolokvia. Budete mít za úkol napsat esej na zadanou otázku (rozsah 1500 až 2000 slov) z jedné ze tří oblastí psycholingvistiky (osvojení, produkce, porozumění). Tuto esej budete psát v období mezi třetím a čtvrtým blokem výuky. Ve čtvrtém bloku se rozdělíme do tří skupin podle těchto oblastí. V hodině pak budeme společně probírat dané téma a debatovat nad vašimi esejemi. Hodnocena bude tato esej a obhájení vaší práce v diskuzi. V případě nedostatečné eseje či obhajoby budete mít možnost ji během zkouškového období přepracovat.
Více informací o eseji a kolokviu naleznete v sekci "Diskuze nad esejemi a závěr".
P.S.: Pokud dumáte nad tím, kdo nebo co jsou oni podivní modří ptáčci na úvodní fotce, tak vězte, že jsou to druh zvaný "wug". Je to mýtické zvířátko, které se stalo maskotem psycholingvistiky. Pochází z důmyslného experimentu, který zkoumal osvojení si plurální morfologie u amerických dětí. Gleason (1958) tehdy přišla na to, že děti, které se teprve osvojují svůj mateřský jazyk mají implicitní znalost jazykové struktury a dokáží ji aplikovat na nová, neznámá slova!