Rozhovor a pozorování v psychologii
Mgr. David Macek, Ph.D.
Rozhovor a pozorování v psychologii

Cíle předmětu:

Kurz směřuje k získání praktické dovednosti vedení rozhovoru a pozorování jako nástrojů získávání psychologických poznatků. Úvod kurzu bude krátce věnován pozorování v psychologii včetně praktického nácviku. Větší část kurzu je následně věnována teorii a praktickým nácvikům psychologického rozhovoru s důrazem na základní techniky vedení hovoru a specifika vedení rozhovoru v různých psychologických kontextech.

 

Výstupy z učení:

Student bude po úspěšném absolvování kurzu schopen: (i) naplánovat rámec exploračního rozhovoru a realizovat jej, (ii) naplánovat pozorovací schéma a užít jej pro zaznamenání vybraného jevu, (iii) vhodně aplikovat facilitační techniky vedení rozhovoru, (iv) vypořádat se s etickými výzvami rozhovorů, (v) poskytnout kultivovanou zpětnou vazbu k užití metod vedení rozhovoru.


Osnova:

Datum

Témata

Úkoly & deadline

22.9
  • vymezení předmětu
  • etické aspekty rozhovoru a pozorování
  • pozorování a pozorovací schéma - čeho si všímat a proč
  • sociální percepce a její zkreslení

 

29.9.
6.10.
  • reflexe prvního úkolu

  • základní techniky vedení rozhovoru (aktivní naslouchání, reflexe)

  • jak na záznamy z rozhovoru

  • sebereflektivní techniky
6.10. odevzdání úkolu č.1 - zápis z pozorování
13.10.
24.11.
  • kontext I - Specifika rozhovoru v kontextu pracovní psychologie (př. nácvik pracovního pohovoru)

1.12.
20.10.
  • kontext II - Vedení rozhovoru v rámci krizové intervence a praktické klinické psychologie (seminář proběhne formou nácvik rozhovoru s pacientem po sdělení závažné dg.)

10.11.

27.10.
  • kontext III - Specifika rozhovoru s dětmi a dospívajícími

24.11. odevzdání a odeslání úkolu č.2 – nahrávka rozhovoru s cizím člověkem

3.11.

8.12. 

  • prezentace úkolu č. 3

15.12.

Požadavky na ukončení předmětu

Ukončení předmětu je formou kolokvia. Pro připuštění ke kolokviu je třeba odevzdat následující úkoly, které budou hodnoceny formou přijaté/nepřijaté; 


Absence

Povolená absence je 3h = 1 seminář. 

V případě vyšší absence je možné si po předchozí domluvě semináře nahradit v termínu jiné skupiny. Absence není možná na závěrečném semináři, kde budou prezentovány zpětné vazby na rozhovory.


Úkoly

1. Zápis z pozorování 

Cílem daného úkolu je vyhotovit zápis (poznámky) z pozorování komunikace herců z libovolného filmu (vhodný může být žánr komunikační drama; např.: Naprostí cizinci, Místo splněných přání, Po masakru, 8 hrozných, Tajemství štěstí). V zápisu z pozorování je vhodné zaměřovat se na neverbální komunikaci postav (mimika, gesta), jak na sebe nonverbálně navazují, komunikují. Smyslem tohoto úkolu je uvědomění si, na jaké prvky neverbální komunikace se zaměřuji, čemu dávám význam, “co nevidím”, ale také reflexe neverbální komunikace jiných lidí (jak se chovají v rozhovoru), aneb “jak to vypadá, když se lidé spolu baví”. Soupis je třeba vyhotovit už před druhým seminářem, kde úkol společně vyhodnotíme. Dokument je třeba odevzdat do příslušné odevzdávárny v ISu před začátkem semináře


2. Natočený rozhovor s cizím člověkem

Každý student pořídí videonahrávku, na které povede explorační rozhovor (téma je volitelné, je výhodné jej přizpůsobit zájmům či směřování daného člověka) s pro studenta cizím člověkem. 

Nahrávka bude poskytnuta náhodně přiřazenému spolužákovi ze skupiny, který na jejím základě vypracuje zpětnou vazbu (viz. úkol č. 3). Zároveň pro kontrolu splnění úkolu bude nahrávka vložena do příslušné odevzdávárny ve studijních materiálech (zde bude neveřejná, pouze pro účely kontroly) . Termín vyhotovení je před začátkem pátého semináře.

Osoby, s nimiž bude rozhovor realizován, musí být poučeny o účelu rozhovoru a o tom, že rozhovor bude poskytnut další osobě k hodnocení a že se ukázky rozhovoru mohou promítat veřejně na semináři (viz. úkol č. 3) a musí s těmito podmínkami souhlasit.

V nahrávce musí být dobře vidět na osobu, která rozhovor vede (min. hlava a obličej, horní polovina těla). Ideální je "trojuhelníkové" posazení, kdy je kamera umístěna v jenom pomyslném rohu, ve druhém pak je dotazovaný a ve třetím tazatel. Tak je možno dobře vidět na oba zúčastněné. Pokud by dotazovaný měl vůči tomuto způsobu záznamu námitky, může být na kameře vidět zády (ale tazatel stále musí být dobře vidět).

Délka rozhovoru: 30-60 minut


3. Zpětná vazba

Každý student vyhotoví podrobnou zpětnou vazbu na rozhovor svého spolužáka. V rámci zpětné vazby je dobré se zaměřit na náměty a připomínky k rozhovoru spolužáka. Je vhodné zdůraznit silné stránky rozhovoru, toho, co se v průběhu rozhovoru dařilo z aplikovaných technik vedení rozhovoru; dále pak náměty k dalšímu seberozvoji spolužáka (co by se dalo udělat jinak a proč).

Zpětnou vazbu student opět zasílá přímo danému hodnocenému studentovi prostřednictvím emailu a zároveň odevzdává do příslušné odevzdávárny, kde bude neveřejná a pouze pro účel kontroly vyhotovení.

Rozsah práce: min. 2 normostrany

Ze zpětné vazby zároveň student vyhotoví krátkou (cca 6-8 minut) prezentaci, kterou přednese na posledním semináři. Součástí prezentace by měla být alespoň jedna krátká videoukázka z prezentovaného rozhovoru.


4. Sebereflexe komunikačních dovedností (přesah do každodenního života, nejen v rámci předmětu)

Student vyhotoví sebereflexi, v rámci které zhodnotí své aktuální komunikační dovednosti s ohledem na jejich rozvoj v průběhu kurzu. Lze se zaměřit na další seberozvojové oblasti (oblasti, ve kterých by se student chtěl rozvíjet i po ukončení kurzu), dále pak své silné stránky, při vedení rozhovoru, případně zhodnocení kontextu rozhovoru, ve kterém se student cítí “jako doma”. 

Termín pro odevzdání sebereflexe je datum konání kolokvia (bude upřesněno). K tomuto datu student rovněž sebereflexi odevzdává do příslušné odevzdávárny (zde bude opět neveřejná).

Rozsah práce: 1-2 normostrany


Veškeré průběžné úkoly jsou hodnoceny jako splněné nebo nesplněné. Práce, které nebudou naplňovat formální a obsahové požadavky, budou vráceny k přepracování.

 

Kolokvium

Na závěrečném kolokviu proběhne ukončení předmětu formou diskuze a reflexe nabytých dovedností a zkušeností v rámci vedení rozhovoru a pozorování. Setkání bude v menších skupinkách studentů.

Předchozí
Následující