----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Specifické poruchy učení (SPU)
Začneme poruchami učení (SPU), protože s těmi se setkáte v běžném školství nejvíce. Prosím prostudujte si, dotazy ráda zodpovím v diskusi. Má témata do diskuse:
1. Má mít dítě s SPU diagnózu z PPP, když učitel i rodiče vědí, že poruchy učení má? Proč ano, proč ne? Jak postupovat pro přidělení diagnózy?
2. Jak budu takové dítě motivovat k práci, když základním projevem je nechuť a zažívání neúspěchu? U dětí s SPU, ale také ADHD je obtížné přinutit je úkol vůbec začít dělat. Má někdo zkušenost?
3. Znám nějaké nástroje, pomůcky, pracovní sešity, které by se hodili ostatním zde a mohu je nasdílet?
4. Co to jsou deficity dílčích funkcí? Co to jsou vlastně DÍLČÍ FUNKCE? Kdo se jimi zabývá?
Tipy na pomůcky pro děti s SPU:
1. Slovníček k učebnici Chit Chat 1 a 2, volně přístupný na internetu. Zde je odkaz: http://fdslive.oup.com/www.oup.com/elt/general_content/cz/Chit_Chat_1_slovnicek_pro_dyslektiky.pdf?cc=cz&selLanguage=cs&mode=hub
2. https://www.scilearn.com/program/. Stránka je sice v anglickém jazyce. Jedná se o speciální počítačovou videohru Fast For Word, která umožňuje trénink mnoha kognitivních, lingvistických i čtecích dovedností.
3. Online publikace M. Bartoňová: Speciálně-pedagogická diagnostika a intervence u žáků se specifickými poruchami učení. Některé kapitoly se zabývají strategiemi motivace a intervencí. https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1707/4714/2416-1/0#preview
4. Práce s dyslektiky při výuce cizích jazyků v AJ:https://drive.google.com/file/d/1oi6cXZhRufHUFGxISs1IBeeTS1o9VF-z/view?usp=sharing
5. Publikace Zrakové rozlišování, jehož autorkou je Jiřina Bednářová - zdokonalení dovednosti zrakového rozlišování, kterou potřebujeme zejména při čtení ke správnému a bezpečnému rozlišování písmen a číslic.
Video o ADHD:
Jak zvládat život s dítětem s lehkou mozkovou dysfunkcí (LMD = ADHD, ADD) radí speciální pedagožka PaedDr. Drahomíra Jucovičová.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poradenské služby ve škole a mimo ni (škola, SPC, PPP, SVP)
Další nezbytnou věcí, kterou potřebujete do praxe, je znalost poradenských služeb. Ty nabízí buď škola, nebo poradny a centra, popřípadě střediska výchovné péče. V prezentaci máte další úkoly k prostudování. Zde dotazy do diskuse:
1. Mám osobní zkušenost s PPP nebo SPC nebo s poradenským pracovištěm ve škole?
2. Objeví se mi ve třídě dítě, které bude špatně mluvit, bude neklidné nebo samotářské dítě se zvláštními projevy v chování odmítající komunikaci. Co udělám?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mini test ze zkratek:
Už byste měli vědět, co znamenají tyto zkratky: 1. SPU 2. ADHD 3. ADD 4. SPC 5. PPP 6. PAS 7. AS 8. LMD
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inkluzivní vzdělávání v praxi - video "ZMIZÍK BEZ ZMIZÍKU JAKO HRAD BEZ HRADU"
Podívejte se, jak by inkluze měla vypadat v praxi. Jedná se o dva díly filmu "ZMIZÍK BEZ ZMIZÍKU JAKO HRAD BEZ HRADU" z dílny nevládní neziskové organizace RYTMUS (www.rytmus.org). Bylo by dobré, abyste tuto organizaci znali a prostudovali si její webové strany, protože se zasazuje o inkluzivní vzdělávání u nás a má mnoho zajímavých projektů, přednášek a akcí, do kterých se můžete zapojit i Vy. Jedná se o metodický film z roku 2007!!!! o tom, jak by to při inkluzi mělo ve škole vypadat. Ve filmu je pěkně zachycena spolupráce školy, rodičů, poradenského pracoviště ve škole, poradenského pracoviště mimo školu. Bohužel nemohu říct, že by to takto pěkně fungovalo dnes, v roce 2020, tedy 13 let po natočení, ve všech školách. Někde to takto funguje, jinde se tomu vůbec nepřibližují.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Milí studenti, následující knihu máte v doporučených ke studiu. Je žádoucí, abyste se do ní podívali. Psali jsme ji v týmu na Katedře speciální a inkluzivní pedagogiky, každý se věnoval své specializaci. Kniha je psaná jako texty k distančnímu vzdělávání, tedy je vhodná k samostudiu. Kapitoly jsou krátké a doplněné o symboly pro samostudium. Ucelí Vám znalosti, které se dozvíte z prezentací vložených zde.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poruchy autistického spektra (PAS) a inkluze
Další z poruch, které si představíme, jsou poruchy autistického spektra. V běžných školách tyto děti jsou, hlavně ty s Aspergerovým syndromem, u kterých je zachován intelekt, někdy je nadprůměrný. Přesto tyto děti mívají markantní potíže při kontaktu s vrstevníky a v některých předmětech. Musí proběhnout komplexní diagnostika v SPC pro PAS a centrum musí doporučit postup podpory. Ve většině případů je asistent pedagoga nezbytností. Také pomáhá zavést strukturované učení s vizualizací (dodržovat sled událostí, činnosti jsou vyobrazeny piktogramy). O PAS existuje velké množství filmů, webů, literatury. Seznamy knih i filmů najdete v mé publikaci Autismus v edukační praxi. Byla bych ráda, kdybyste se na něco podívali, abyste na tyto děti byli připraveni.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DYNAMICKÁ DIAGNOSTIKA UČITELE
FORMATIVNÍ HODNOCENÍ
DIAGNOSTIKA DÍLČÍCH FUNCÍ
KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY
Prostuduj následující KATALOG a METODIKU (buď elektronická verze nebo PDF verze). Osobně upozorňuji hlavně na METODIKU, ve které najdete, co je to dynamická diagnostika. Ze jmen by Vám měl utkvět R. Feuerstein. Prosím osvojte si, co to je formativní hodnocení. Hodit se Vám určitě bude diagnostika dílčích funkcí a znalost, co to dílčí funkce jsou. Na s. 67 najdete návod, jak přistupovat k dětem s ADHD. Neměla by Vám uniknout diagnostika klimatu školní třídy.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ŠKOLSKÁ LEGISLATIVA
Pročtěte následující vyhlášku. Najdete v ní vše důležité pro Vaše působení ve školách: jaká podpůrná opatření existují, co je to IVP, co je to PLPP, kdy je třeba žádat poradenské zařízení mimo školu.
Jak jsem přislíbila v Diskusi, vkládám materiál, který si určitě pročtěte, hodně Vás posune, mně osobně nadchly jak obě knihy, tak i webinář, který vše shrnuje. Pochopíte mnohé z Vašeho působení ve škole.