Cílem předmětu je, aby budoucí vyučující přírodovědných
předmětů dokázali uplatňovat mezipředmětové vztahy prostřednictvím integrované
výuky, motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, k ochraně
životního prostředí a k realizaci uvědomělého ekologicky šetrného jednání
v kontextu udržitelného rozvoje (průřezové téma Environmentální výchova na
základní škole). Důraz je kladen zejména na praktické úlohy a projekty
podporující mezipředmětové vztahy, aplikaci učiva při řešení problémových
situací v běžném životě, technické aplikace apod.
Měli byste být schopni zvládnout tématiku Mezioborové výuky v následujícím rozsahu:
- Správně vymezit a využívat pojmy mezipředmětové vztahy a integrovaná výuka.
- Diskutovat hlavní příčiny současného nepříznivého stavu integrované výuky na našich základních školách.
- Posoudit stav integrované přírodovědné výuky u vybraných zahraničních vzdělávacích systémů.
- Rozvíjet mezipředmětové vztahy prostřednictvím koordinace obsahové, metodické, časové i cílové.
- Vyhledat a didakticky zpracovat témata vhodná pro uplatňování mezipředmětových vztahů v rámci vzdělávacích oborů patřících do vzdělávací oblasti Člověk a příroda.
- Využívat aktivizační výukové metody jako nástroj integrace vzdělávacích obsahů.
- Využívat přírodovědné vědomosti a dovednosti při uplatňování integrované výuky a při řešení praktických problémových úloh.
Dále byste měli získat:
- Vědomosti o vybraných přírodovědných a environmentálních tématech s důrazem na vztah probírané látky k praxi, k přírodě, k technickým aplikacím apod.
- Dovednosti: Dokázat motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, naplánovat zájmové přírodovědné činnosti vedoucí k motivaci žáků a k ochraně životního prostředí, identifikovat environmentální problémy, rozpoznat jejich vzájemné vztahy, navrhnout možná řešení environmentálních problémů a umět je prakticky využívat. Dále prezentovat svoji práci, komunikovat a vést diskusi na vybrané téma.
- Postoje: Rozvinout ohleduplný vztah studenta k životnímu prostředí (student by se měl naučit zohledňovat ekologické dopady svého jednání při rozhodování v běžném životě).
Výuka bude probíhat v blocích, jejichž osnova bude přizpůsobena vybraným tématům.
Doplňte si další poznatky z doporučené literatury, popř. studijních opor.
Učební materiály a doporučená literatura:
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156574899/
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156575102/
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156574980/
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156575033/
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156590833/
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156575146/
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2025/FC2829/um/156574937/
PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 8072381571.
JANÁS, Josef. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1985, 87 s.
SVATOŇOVÁ, Hana. Integrovaná přírodověda 1-6. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 461 stran. ISBN 9788021058019.
JANÁS,
Josef. Mezipředmětové vazby v přírodovědných předmětech. In Fyzika a
didaktika fyziky 2. Brno: Masarykova univerzita, 1996, s. 14-17.
Sborník prací pedagogické fakulty. ISBN 80-210-1405-9.
HORKÁ,
Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75
s. ISBN 8085931338.
1. Motivace žáků ve výuce přírodovědných předmětů.
Učitel doporučuje studovat od 20. 2. 2025 do 26. 2. 2025.
2. Role STEM ve vzdělávání, Integrovaná výuka jako nástroj uplatňování mezipředmětových vztahů
Učitel doporučuje studovat od 27. 2. 2025 do 5. 3. 2025.
3. Struktura a obsah RVP ZV, Průřezová témata RVPZV jako prostředek pro uplatňování mezipředmětových vztahů
Učitel doporučuje studovat od 6. 3. 2025 do 12. 3. 2025.
4. Aktivizační výukové metody vhodné pro utváření mezipředmětových vztahů
Učitel doporučuje studovat od 13. 3. 2025 do 19. 3. 2025.
5. Projektová výuka v přírodovědných předmětech.
Učitel doporučuje studovat od 20. 3. 2025 do 26. 3. 2025.
6. Prezentace a diskuse vybraných přírodovědných témat
Učitel doporučuje studovat od 27. 3. 2025 do 2. 4. 2025.
Kapitola obsahuje:
2
Odpovědník
1
Studijní text
Předchozí