Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice
Speciální pedagogika jako obor
- v širším smyslu – jako vymezení každé speciálně zaměřené pedagogiky (podle věku, předmětu)
- v užším smyslu – věda o zákonitostech speciální výchovy a speciálního vzdělávání jedince, který vyžaduje speciální přístup při vzdělávání a speciální podporu při pracovním a společenském uplatnění
- současné pojetí – zabývá se problematikou jedince se znevýhodněním od jeho narození až po stáří (raný a předškolní věk, školní věk, adolescence, dospělost a stáří)
Termín poprvé v r. 1957 brněnský pedagog a spisovatel RNDr. Bohumír Justyn Popelář
od r. 1973 začal užívat český speciální pedagog, zakladatel logopedie, foniatr prof. Miloš Sovák
Cíle speciální pedagogiky
- vychází z principu humanismu --> uznání hodnoty a svébytnosti člověka
- vychází z práv lidí s postižením na rozvoj a respektování jejich osobnosti a práva na vzdělání
Interdisciplinární vztahy
- obecná pedagogika a didaktika
- dějiny pedagogiky a dějiny školství
psychologie,
- patopsychologie a psychopatologie
- sociální psychologie, sociologie, sociální patologie
- ilozofie výchovy, teorie výchovy
- pedagogika volného času, andragogika, pedagogická diagnostika
Jednotlivé pédie pak mají vztahy na další obory
- biologie, medicína (pediatrie, psychiatrie, ortopedie, neurologie, ORL, foniatrie, plastická chirurgie…), technika,...
Vývoj označení odlišnosti
postižený člověk – nahrazováno --> jedinec se speciálními potřebami, jedinec s postiženímWHO 1980 a změna z r. 1990
- poškození, omezení a postižení x poškození, aktivita a participace
Zdravotní postižení
- postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, poruchy učení nebo chování
Zdravotní znevýhodnění
- zdravotní oslabení či dlouhodobá nemoc
Sociální znevýhodnění
- rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka
„…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“
Dělení podle druhů postižení (dle M. Sováka)
- východisko – v omezení zraku, sluchu, řeči, podpůrných a pohybových f-cí, inteligence, emocionality
- projev klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním
- často v kombinaci
Jednotlivé pédie
- Psychopedie - problematika jedinců s mentálním a jiným duševním onemocněním
- Somatopedie - problematika jedinců s tělesným postižením (a zdravotním znevýhodněním)
- Logopedie - problematika osob s narušenou komunikační schopností (ne jen vady řeči)
- Surdopedie - problematika osob se sluchovým postižením
- Tyflo- nebo Oftalmopedie - problematika osob se zrakovým postižením
- Etopedie - problematika osob s porucho chování (SPCH), poruchou emocí (SPE) a osob v riziku těchto poruch
- Specifické poruchy učení (SPU) - vyčlenili se z logopedie
- kombinované postižení - ped. osob se souběžným postižením více vadami