Využití digitálních technologií ve speciální pedagogice

Speciální pedagogika jako obor

  • v širším smyslu – jako vymezení každé speciálně zaměřené pedagogiky (podle věku, předmětu) 
  • v užším smyslu – věda o zákonitostech speciální výchovy a speciálního vzdělávání jedince, který vyžaduje speciální přístup při vzdělávání a speciální podporu při pracovním a společenském uplatnění 
  • současné pojetí – zabývá se problematikou jedince se znevýhodněním od jeho narození až po stáří (raný a předškolní věk, školní věk, adolescence, dospělost a stáří) 

Termín poprvé v r. 1957 brněnský pedagog a spisovatel RNDr. Bohumír Justyn Popelář

od r. 1973 začal užívat český speciální pedagog, zakladatel logopedie, foniatr prof. Miloš Sovák

Cíle speciální pedagogiky

  • vychází z principu humanismu --> uznání hodnoty a svébytnosti člověka 
  • vychází z práv lidí s postižením na rozvoj a respektování jejich osobnosti a práva na vzdělání

Interdisciplinární vztahy

  • obecná pedagogika a didaktika 
  • dějiny pedagogiky a dějiny školství psychologie, 
  • patopsychologie a psychopatologie 
  • sociální psychologie, sociologie, sociální patologie 
  • ilozofie výchovy, teorie výchovy 
  • pedagogika volného času, andragogika, pedagogická diagnostika 

Jednotlivé pédie pak mají vztahy na další obory 

  • biologie, medicína (pediatrie, psychiatrie, ortopedie, neurologie, ORL, foniatrie, plastická chirurgie…), technika,...

Vývoj označení odlišnosti

postižený člověk – nahrazováno --> jedinec se speciálními potřebami, jedinec s postižením 


WHO 1980 a změna z r. 1990 

  • poškození, omezení a postižení x poškození, aktivita a participace 

Zdravotní postižení 

  • postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, poruchy učení nebo chování 

Zdravotní znevýhodnění 

  • zdravotní oslabení či dlouhodobá nemoc 

Sociální znevýhodnění 

  • rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka 

„…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“ 

Dělení podle druhů postižení (dle M. Sováka) 

  • východisko – v omezení zraku, sluchu, řeči, podpůrných a pohybových f-cí, inteligence, emocionality 
  • projev klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním 
  • často v kombinaci 

Jednotlivé pédie

  • Psychopedie - problematika jedinců s mentálním a jiným duševním onemocněním
  • Somatopedie - problematika jedinců s tělesným postižením (a zdravotním znevýhodněním)
  • Logopedie - problematika osob s narušenou komunikační schopností (ne jen vady řeči)
  • Surdopedie - problematika osob se sluchovým postižením
  • Tyflo- nebo Oftalmopedie - problematika osob se zrakovým postižením
  • Etopedie - problematika osob s porucho chování (SPCH), poruchou emocí (SPE) a osob v riziku těchto poruch
  • Specifické poruchy učení (SPU) - vyčlenili se z logopedie
  • kombinované postižení - ped. osob se souběžným postižením více vadami