Studenti se specifickými nároky ve výuce

Průběžné úkoly a testy

Základní kategorie studentů

  • Studenti se zrakovým postižením
  • Studenti se sluchovým postižením
  • Studenti s pohybovým postižením
  • Studenti se specifickými poruchami učení a pozornosti
  • Studenti s poruchou autistického spektra
  • Studenti s psychickými obtížemi
  • Studenti s chronickým somatickým onemocněním

Studenti se zrakovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout? 

Zadání úkolu či testu vytištěné na papíře, zobrazené na promítacím plátnu, či zapsané na tabuli může být problematické, a to jak pro nevidomého, tak i slabozrakého, který si sice může pomoci nástroji pro zvětšení obrazu, případně změnu barevné skladby, je však při čtení a orientaci v textu pomalejší.

 Úkoly zaměřené na práci se specializovanými počítačovými programy, například aplikacemi pro zpracování zvuku či videa, vývojovým programátorským prostředím či počítačovými algebraickými systémy, mohou být taktéž problematické. Nevidomý student čte informace lineárně, počítač ovládá pouze pomocí klávesnice a speciálního softwaru (odečítač obrazovky) a hardwaru (hmatový displej), nikoliv myší, a nemá okamžitý globální pohled na všechny nástroje nabízené aplikací. I slabozraký student, který při práci na počítači používá zrak, může mít potíže s ovládáním aplikací. Je-li míra zvětšení softwarové lupy několikanásobná, je schopen zrakem v jednu chvíli obsáhnout jen velmi malou část aplikace, tudíž se v ní, stejně jako nevidomý, hůře a pomaleji orientuje. 

Jaké je řešení? 

Učitel má studentům nabídnout veškeré studijní materiály v přístupné podobě, tj. ve formě elektronického dokumentu s přístupnou textovou vrstvou respektujícího několik základních doporučení pro tvorbu digitálních zdrojů: 1. využívat korektně prostředků textového editoru ke strukturaci textu a formátování, 2. popisovat v textu grafické objekty, 3. nesdělovat  významově podstatné informace pouze barvou či velikostí písma, 4. vkládat matematické symboly pomocí standardních nástrojů a umožnit studentům přístup ke zdroji dokumentu (podrobněji zde). Nevhodné jsou především materiály nabízené jen v tištěné podobě, soubory obsahující pouze grafický sken stran, digitální dokumenty s neúměrnou ochranou proti kopírování, elektronické zdroje bez vyznačení logické struktury apod.). Pomoc s kontrolou přístupnosti vašeho dokumentu, případně adaptaci do přístupné podoby, zajišťuje Knihovní a vydavatelské oddělení Střediska Teiresiás. Součástí adaptovaného dokumentu může být i hmatová příloha,  jsou-li součástí původního materiálu vizuální informace ve formě schémat, grafů, mapek a tak dále.

Podobně, vyžadujete-li po studentech práci se specializovanými počítačovými programy, obraťte se na pracovníky Oddělení speciální informatiky Střediska Teiresiás, aby posoudili použitelnost aplikací s ohledem na způsob práce studenta se zrakovým postižením. 


Studenti se sluchovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout?  

Pro řadu neslyšících je mateřským jazykem jazyk znakový, čeština je v takových případech až druhým jazykem, se kterým se setkávají jen v omezené míře a úroveň osvojení jazyka závisí na řadě faktorů (více informací zde). I těžce nedoslýchavý student může mít obtíže s porozuměním českému textu, jeho sluchové postižení omezuje možnost nechat se přirozeně obklopit mluveným jazykem, což osvojování jazyka dost komplikuje. Úroveň jazykových znalostí se pak může podobat spíše cizinci než rodilému mluvčímu.  Ještě výrazněji se tyto obtíže mohou projevit při psaní různých průběžných úkolů, kdy jde zpravidla o shrnutí informací z přednášky nebo prostudovaných materiálů.  Studenti s lehčím stupněm sluchového postižení tyto obtíže většinou nemají.

Jaké je řešení? 

Studenti s těžším sluchovým postižením a neslyšící obvykle potřebují na test nebo průběžný úkol více času.  Navýšení času u testu se odvíjí od komplikovanosti zadání (např. více otázek v jednom zadání, složitost zadání - složitější souvětí vs. jednoduché věty) a od typu odpovědi - přečtení nabízených variant a jejich výběr trvá zpravidla kratší dobu, než zformulování vlastní souvislé odpovědi.  Podobně to platí i u průběžného úkolu, pokud spočívá v napsání vlastního textu.


Studenti s pohybovým postižením


Jaký problém se může vyskytnout?

Pokud pohybové postižení zahrnuje omezení hybnosti rukou, které vede k celkově pomalejšímu pracovnímu tempu, je studentům pro zpracování testů poskytován čas navíc, a pro plnění průběžných úkolů někdy i individuální termíny. Pro vypracování testů je někdy třeba počítat s úpravou testu do formátu, se kterým je student schopný pracovat, anebo s přítomností osobního asistenta.


Studenti se specifickými poruchami učení a pozornosti


Jaký problém se může vyskytnout? 

Specifické poruchy učení mohou postihovat rovinu čtenářských dovedností i jazykových kompetencí. Tempo čtení je pomalejší, dochází ke zvýšené chybovosti a porozumění je oslabené - musí číst části textu opakovaně. V jazykové oblasti se nejčastěji jedná o pomalé tempo psaní, zvýšenou chybovost (chyby po sobě nevidí) a problém formulovat své myšlenky písemnou formou v ucelené a strukturované podobě. Při nahromadění více průběžných úkolů ve více předmětech nemusí student vlivem pomalejšího tempa čtení i psaní stíhat vše splnit v zadaném limitu.

Jaké je řešení? 

Více času, pokud není časová rezerva zahrnuta už v nastavení testu pro všechny studenty. Navýšení času u testu se odvíjí od délky textů v zadání a od typu odpovědi - přečtení nabízených variant a jejich výběr trvá zpravidla kratší dobu, než zformulování vlastní souvislé odpovědi. V případě, že se studentovi sejde více průběžných úkolů v krátké době, můžete být kontaktováni studijním poradcem Střediska Teiresiás pro domluvu na individuálním termínu odevzdání. Studenti s obtížemi v psaní (dysgrafie, dysortografie) mohou jako kompenzační pomůcku využívat k psaní delších textů počítač. V případě neúspěchu u testu pomůže, pokud studentovi umožníte konzultaci nad chybně řešenými úkoly, aby věděl, co se musí doučit.


Studenti s poruchou autistického spektra


Jaký problém se může vyskytnout?

Autismus často vede k celkově pomalejšímu pracovnímu tempu, a tak bývá studentům pro zpracování testů poskytován čas navíc, a pro plnění průběžných úkolů někdy i individuální termíny. 


Studenti s psychickými obtížemi


Jaký problém se může vyskytnout? 

Zdravotní stav studentů s psychickým onemocněním se mění v rámci jednotlivých dnů i během semestru. S přibývajícím množstvím požadavků a blížícím se zkouškovým obdobím narůstá míra stresu, úzkosti a vyčerpání. Pokud se těmto studentům nahromadí více průběžných úkolů nebo testů v jednom týdnu, může dojít k zahlcení a zhoršení zdravotních obtíží. Pracovní tempo bývá často zpomaleno vlivem medikace a výkyvů ve zdravotním stavu.

Jaké je řešení? 

Pokud dochází k souběhu mnoha povinností v krátkém čase, jednáme s vyučujícím o možnosti individuálního termínu odevzdání průběžného úkolu. V případě průběžných testů využívají tito studenti prodloužení časového limitu, pokud je test standardně bez časové rezervy. Je potřeba zajistit, aby časové navýšení bylo v klidném prostředí a student se mohl plně na práci soustředit. Je možné test přesunout do střediska Teiresiás, případně můžeme po domluvě s vyučujícím zajistit dozor u tohoto studenta na fakultě v jiné místnosti, aby se mohl bezprostředně zúčastnit následující výuky. Možností je také průběžný test zařadit na konec výuky, aby prodloužení časového limitu nezasahovalo do výkladu vyučujícího.


Studenti s chronickým somatickým onemocněním


Jaký problém se může vyskytnout? 

Problémy, které mohou nastat u průběžných testů jsou podobné jako při testech závěrečných. S odevzdáváním průběžných úkolů studenti zpravidla obtíže nemají, pokud nedojde k akutnímu vzplanutí onemocnění. 

Jaké je řešení? 

Kvůli pomalejšímu tempu nebo případným krátkým přestávkám studentům pomáhá navýšení časového limitu. V případě zhoršení jejich onemocnění je možné nabídnout posunutí termínu odevzdání úkolu.