Vítejte v předmětu Praxe a stáže (pedagogická a školní psychologie)
Cílem předmětu je prostřednictvím praxe vás seznámit s charakterem a organizačními a sociálně právními aspekty provozu vybraného pracoviště. Při práci s dětskými klienty rovněž získáte praktické zkušenosti z poradenského a psychodiagnostického procesu.
Organizace předmětu
Dne 25. 9. od 9 hodin v P24a proběhne úvodní organizační schůzka předmětu, která je pro ty z vás, kteří tento semestr budete praxi absolvovat, povinná (v případě, že se nemůžete schůzky z mimořádných důvodů zúčastnit, ozvěte se prosím garantce předmětu, abyste se domluvili na dalším postupu).
V případě zájmu o uznání dříve absolvované praxe prosím kontaktujte garantku předmětu, a to hned na začátku semestru, nejpozději do 15. 10. 2024.
Předmět je realizován formou praxe ve školském poradenském zařízení (tzn. pedagogicko-psychologické poradně, nebo speciálně pedagogickém centru), na školním poradenském pracovišti (tzn. ve škole), ve středisku výchovné péče, či diagnostickém ústavu. Vybíráte si ze seznamu již domluvených pracovišť, který vám bude představen na úvodní schůzce. Pro všechny studenty bychom měli mít místo. Po úvodní schůzce předmětu najdete podrobnější popis pracovišť v Organizačních pokynech v podsložce Představení pracovišť. V případě, že byste si chtěli zajistit praxi sami, kontaktujte prosím garantku předmětu, a to nejpozději do 31. 10. 2024.
Standardní rozsah praxe je pět dní (40 hodin; do toho se počítá praxe na pracovišti i samostudium, na kterém se můžete domluvit se školitelem; na některých pracovištích nabízí menší počet dní). Praxi je možné absolvovat na více pracovištích. Náplň praxe je individuální a záleží na daném pracovišti, co studentům umožní.
Dotazy a nejasnosti ohledně organizace předmětu můžete řešit prostřednictvím emailu, nebo v konzultačních hodinách.
Průběh praxe
Po úvodní organizační schůzce se zapíšete do některé z nabízených seminárních skupin, které budou reprezentovat jednotlivá pracoviště. Až poté co nejdříve (nejpozději do týdne od zapsání do seminární skupiny) kontaktujete vedoucí/ho praxe a individuálně si s ní/m domluvíte termín praxe (pokud nebude uvedeno jinak). Kontakty na vedoucí praxí jednotlivých pracovišť najdete v podsložce Představení pracovišť. V případě, že vámi vybrané pracoviště nemá vypsanou seminární skupinu, napište prosím garantce předmětu. Přehled pracovišť a informace o tom, zdali má/nemá vypsanou seminární skupinu najdete ve studijních materiálech.
Před nastoupením na praxi jste povinni si znovu projít etický kodex (najdete jej také ve složce Organizační pokyny), se kterým jste se seznámili v předmětu Etika v práci psychologa. Na praxi se musíte řídit pokyny pracoviště.
Také si prosím přečtěte smlouvu, kterou FSS uzavřelo s jednotlivými pracovišti. Mimo jiné z ní vyplývá povinnost před nástupem na praxi vyplnit protokol a nechat jej podepsat i školitele (je možné jej podepsat i první den nástupu na praxi), který je uveden jako příloha ve smlouvě. Do hlavičky protokolu bude potřeba vyplnit oficiální název pracoviště a datum podpisu smlouvy, tyto údaje naleznete pod odkazem v prezentaci. Dále bude potřeba vyplňovat výkaz o praxi, do kterého budete zaznamenávat činnosti, kterých jste se na praxi účastnili. Školitel výkaz jen podepisuje. Protokol i výkaz dostanete na úvodní schůzce. V případě, že budete potřebovat další, stáhnete si je ze složky Organizační pokyny.
Jakmile budete mít domluvené termíny praxe, napište je prosím do tabulky (odkaz v prezentaci).
V případě, že absolvujete praxi na více pracovištích, mějte prosím pro každé protokol a výkaz zvlášť. Hned po ukončení praxe na vybraném pracovišti je potřeba protokol a výkaz o praxi odevzdat do odevzdávárny předmětu a napsat o tom email garantce (je to důležité kvůli vyplácení peněz školitelům).
Je vhodné se dopředu seznámit s formulářem zpráva o praxi, který musíte nejpozději 5 pracovních dní před závěrečným setkáním vyplnit a odevzdat do odevzdávárny předmětu, abyste předmět mohli úspěšně ukončit.
Požadavky na ukončení předmětu
K udělení zápočtu je nutné:
* zúčastnit se úvodní organizační schůzky.
* důsledně plnit organizační pokyny (viz prezentace s organizačními pokyny).
* odevzdat následující dokumenty do odevzdávárny předmětu:
1) protokol a výkaz o praxi, který je nutný odevzdat co nejdříve po absolvování praxe (nejpozději do 5 pracovních dní po absolvování praxe);
2) zprávu o průběhu praxe (podrobnější informace k jejímu zpracování budou uvedeny ve studijních materiálech a budou blíže vysvětleny na úvodním setkání). Zprávu prosím odevzdejte nejpozději
V odevzdávárně si prosím vytvořte složku se svým jménem a do ní postupně nahrajte výše zmíněné dokumenty.
* zúčastnit se závěrečného setkání, na kterém proběhne zhodnocení praxe studenty. Závěrečné setkání může proběhnout již v krátké době po ukončení praxe, není potřeba čekat do zkouškového období. Ti, co byli na pracovišti sami, budou také individuálně absolvovat závěrečné setkání. Ti, co chodili na stejné pracoviště, mohou závěrečné setkání absolvovat buď individuálně, nebo skupinově. Záleží na domluvě mezi vámi. V případě, že chcete skupinové setkání, domluvte se prosím mezi sebou. Termíny závěrečných setkání si studenti s garantkou předmětu domlouvají individuálně.
Nepovinná literatura
(všechny knihy jsou dostupné u garantky předmětu)
Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie. Portál.
Crittenden, P. M. (2015). Danger, development and adaptation. Waterside Press.
Čádová, E. a kol. (2014). Standardní postupy ve speciálně pedagogickém centru. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Čáp, D., Dosoudil, P. a kol. (2014). Metodika diagnostické a intervenční práce ve středisku výchovné péče. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Delaney, M. (2017). Attachment for teachers: The essential guide for trainee teachers and NQTs. Worth Publishing.
Geddes, H. (2006). Attachment in the classroom: The links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. Worth Publishing.
Hendrick, C., & Macpherson, R. (2021). Co funguje ve třídě? Most mezi výzkumem a praxí. Universum.
Jirásková, P. a kol. (2014). Standardní postupy pedagogicko-psychologických poraden. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Matějček, Z. (1991). Praxe dětského psychologického poradenství. Státní pedagogické nakladatelství.
Zapletalová, J. a kol. (2014). Metodika pro práci školního psychologa zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.