Didaktika chemie 2
Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Didaktika chemie 2
Info
Období
jaro 2025

Časová náročnost: 

8 hodin přímé výuky pro studující KS a DAP dle rozvrhu + samostudium a konzultace  s přednášející dle osobní potřeby

26 hodin přímé výuky pro studující PS + příprava na test a ústní zkoušku dle potřeby

12 hodin přímé výuky pro studující  SZc053/Kombi01 Didaktika chemie 2 (podzim 2024) + samostudium a konzultace  s přednášející dle osobní potřeby

 

Harmonogram předmětu:

Prezenční studium dle rozvrhu v IS MU. 

Kombinované studium: 4 setkání po 2 vyučovacích hodinách (termíny rozvrh v IS MU)

CŽV Ped (SZc0053): 3 setkání po 4 vyučovacích hodinách (termíny rozvrh v IS MU)


Povinný studijní materiál

https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/FC4005/index.qwarp

  • PACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 334 s.
  • BUDIŠ, Josef, Pier Albino COLOMBO, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie - 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 82 s. ISBN 80-210-3542-0.
  • DLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 1995, 101 s. ISBN 8070420820.


Klíčový studijní obsah: 

V rámci předmětu Didaktika chemie 2, který navazuje na předmět Didaktika chemie 1 a Školní chemické pokusy 1 se studující naučí aktivní didaktické a metodické práci s učivem chemie pro ZŠ i SŠ dle aktuálního RVP ZV. Zároveň je tento předmět velmi úzce propojen s předmětem Školní chemické pokusy 2 a studenti tak mohou přímo propojovat a aplikovat svoje znalosti a dovednosti a osvojí si schopnosti transformace školních chemických informací a experimentů v rámci poznatkové báze oboru chemie. Studující rovněž aplikují a interpretují teoretické poznatky Obecné didaktiky a Obecné didaktiky chemie z předmětu Didaktika chemie 1. Studující se seznamují s jednotlivými tématy předmětu chemie a osvojují si jejich obsah. Zároveň se učí, jak dané téma didakticky a metodicky transformovat pro žáky 8. a 9. ročníku na ZŠ a jak jim tato témata zajímavě, odborně správně a popularizační formou interpretovat. Díky tomu, že nově dochází k revizi RVP ZV s platností na 2. stupni ZŠ od šk. roku 2027/2028,  osvojí si studující i alternativní a moderní vyučovací postupy a metody. 

Témata s nimiž se studenti během výuky setkají:

1. Seznámení s cílem a smyslem předmětu.

2. Teoretické, technologické, didaktické, experimentální a aplikativní aspekty výuky chemie na ZŠ.

3. Pozorování a pokus v chemii. 

4. Směsi. 

5. Částicové složení látek. 

6. Periodický zákon. 

7. Chemické reakce a slučovací poměry. 

8. Roztoky a výpočty v chemii. 

9. Oxidy, sulfidy, halogenidy, hydroxidy, kyseliny a soli. 

10. Vlivy na rychlost chemických reakcí. 

11. Redoxní reakce. 

12. Uhlovodíky, složení, struktura a vlastnosti. 

13. Ekologizace chemického učiva. 

14. Diagnóza chemické školní práce. 

15. Přírodní organické sloučeniny.

Poskytování zpětné vazby: V rámci každého tématu jsou studentům zadávány praktické úkoly a studenti si losují téma výstupu (40 min), na kterých aplikují teoretický podklad a vytvářejí klasickou přípravu na vyučovací hodinu dle příslušného formuláře (1. zpětná vazba). V průběhu semestru a tedy i výuky tohoto předmětu, studenti vybrané učební téma odučí před svými spolužáky a vyučující (metody výuky didaktická hra a simulace běžné výuky na ZŠ a SŠ), zde aplikují získané teoretické znalosti z Didaktiky chemie 1,2 a rovněž ze Školních chemických pokusů 1,2.  Po realizaci každého výstupu získávají studující zpětnou vazbu od spolužáků i vyučující předmětu (2. zpětná vazba). Po prvním kole individuálních výstupů nastává druhé kolo výstupů na vybrané téma (témata se nesmí dublovat s tématy individuálních výstupů). Zde je podmínkou, aby si studující osvojili formu tzv. tandemové výuky (výuka ve dvojici). Opět si vytvoří přípravu na zadanou vyučovací hodinu, kterou mají možnost konzultovat s vyučující (3. zpětná vazba). Připravený výstup opět představí v simulované výuce před svými spolužáky a vyučující a je jim z jejich strany i z pohledu vyučující poskytnuta zpětná vazba (4. zpětná vazba). Studující vzájemně sdílí prokonzultované a revidované přípravy se svými spolužáky a mají možnost je využít ve své učitelské praxi na ZŠ či SŠ. Uvedené je pak konzultováno u zkoušky či kolokvia předmětu s vyučující. (5. zpětná vazba)

Mimo rozvrhovaných setkání ve výuce lze s vyučujícím komunikovat přes e-mail, MS-Teams, osobní konzultace v pátečních a sobotních termínech výuky CŽV Ped a KS. 

Podpora komunikace: Komunikace s vyučující i mezi studujícími navzájem probíhá jednak přímo ve výuce, jednak prostřednictvím e-mailu, MS-Teams, osobních konzultací (mezi studujícími i přes sociální sítě - většinou facebookové skupiny). Lze využít Diskusní fórum předmětu.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
4
PDF
8
Studijní materiály
2
Video
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
2
Studijní materiály
1
Studijní text
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Předchozí