Časová náročnost:
8 hodin přímé výuky pro studující KS a DAP dle rozvrhu + samostudium a konzultace s cvičící dle osobní potřeby
24 hodin přímé výuky pro studující PS + vypracování zadaných úkolů dle vlastní časové potřeby
4 hodiny přímé výuky pro studující SZc0053 Oborová didaktika chemie 2 (jaro 2025) + samostudium a konzultace s cvičící dle osobní potřeby
Harmonogram předmětu:
Prezenční studium dle rozvrhu v IS MU.
Kombinované studium: 4 setkání po 2 vyučovacích hodinách (termíny rozvrh v IS MU)
CŽV Ped (SZc0053 ): 1 setkání o rozsahu 2 vyuč. hodin (termíny rozvrh v IS MU)
Povinný studijní materiál pro studující předmětu (PS i KS):
https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2818
- PLUCKOVÁ, Irena a Jiří ŠIBOR. Úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů - pracovní sešit. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2011. info
- MACH, Josef, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Chemie; Úvod do obecné a anorganické chemie. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s. r. o., 2010, 108 s. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-133-7. info
- MACH, Josef a Irena PLUCKOVÁ. Chemie; Úvod do obecné a anorganické chemie - pracovní sešit. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010, 75 s. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-134-4. info
- MACH, Josef, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Multimediální interaktivní učebnice - Chemie 8. 1. vyd. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-239-6. info
Doporučená:- FIALA, Miroslav, Hana CÍDLOVÁ a Irena PLUCKOVÁ. Laboratorní technika - příprava studijního materiálu. In XXIV International Colloquium on the Acquisition Process Management. Brno: University of Defence, Faculty of Economics and Management, 2006, 4 s. ISBN 80-7231-139-5. info
- BUDIŠ, Josef, Irena PLUCKOVÁ a Jiří ŠIBOR. Estetické city a školní chemické pokusy. In Pregraduální příprava a postgraduální vzdělávání učitelů. 1. vydání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003, s. 90-95, 5 s. ISBN 80-7042-960-7. info
- ČERNÁ, Břetislava a Jiří ŠIBOR. Nebezpečné látky a přípravky ve výuce chemie na základní škole. 1. vydání. Brno: IQ Media, Brno, 2001, 154 s. info
- ČERNÁ, Břetislava. Školní laboratoř : vybavení, technika, bezpečnost a hygiena práce. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 93 s. ISBN 8021016574. info
- ČERNÁ, Břetislava. Školní pokusnictví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 76 s. ISBN 8021011289. info
Klíčový studijní obsah: Studující PS i KS si prostřednictvím obsahu vyučovacího předmětu osvojí možnosti jak aplikovat teoretické i praktické dovednosti a návyky v oblasti školních chemických pokusů. Studující s rovněž osvojí kompetence k zvládnutí školních chemických pokusů a to jak po stránce odborné, tak i po stránce praktické. Pokusy rovněž správně didakticky a metodicky interpretují žákům, kteří jejich prostřednictvím lépe porozumí danému učivu. Studující se v tomto předmětu zároveň učí vyhledávat vyhledávat a vytvářet vlastní pokusy, které pak prezentují spolužákům i vyučující a zvládají též jejich krátké videonahrávky i s patřičným komentářem. Prostřednictvím předmětu si studující vytvářejí komplexní přehled o možnostech využití školních chemických pokusů pro efektivní způsoby osvojování učiva chemie na ZŠ i SŠ.
Poskytování zpětné vazby: Studující PS i KS v rámci cvičení realizují tři tematické okruhy pokusů. První tematický okruh se týká experimentů vztahujících se opět k tématu Vody. Jelikož se jedná o téma velmi široké, vyskytuje se průběžně v několika cvičeních. Tentokrát je na téma pohlíženo prostřednictvím velmi jednoduchých experimentů, které jsou vhodné pro široký věkový rozptyl dětí od MŠ až po žáky na SŠ. Studující se učí, jak s pokusy pracovat a jak je interpretovat pro různé věkové skupiny dětí. Vše konzultují s vyučující předmětu i mezi sebou. (1. zpětná vazba). Druhým okruhem jsou experimenty vztahující se k tématům "Chemie v domácnosti". Při jejich realizaci experimenty konzultují a diskutují s vyučujícím (2. zpětná vazba).
Třetím okruhem jsou školní experimenty vztahující se tématem Chemických pokusů širších kontextech (nebezpečí chemie kolem nás, chemických výpočtových úloh a námětů pro chemická praktika). Při jejich realizaci experimenty opět konzultují a diskutují s vyučujícím (3. zpětná vazba). Studující PS mají možnost díky výše uvedeným pokusům participovat na výuce pro studující 1. roč. Učitelství pro MŠ a zde získávají jak zpětnou vazbu vyučující předmětu i studujících Učitelství pro MŠ. (4. zpětná vazba). Studující KS si vyberou experiment vhodný k probíranému učivu v rámci vlastní praxe, natočí tento pokus na video a provedou na cvičení na fakultě reflexi s vyučující v rámci závěrečného cvičení (4. zpětná vazba v rámci KS). Pokusy mohou též studující PS i KS využít pro výstupy v Didaktice chemie 2, kde je následně reflektují spolustudující i vyučující předmětu (5. zpětná vazba).
Mimo rozvrhovaných setkání ve výuce lze s vyučujícím komunikovat přes e-mail, MS-Teams, osobní konzultace, facebooková skupina studujících.
Podpora komunikace: Komunikace s vyučujícím i mezi studujícími navzájem probíhá jednak přímo ve výuce, jednak prostřednictvím e-mailu, MS-Teams, osobních konzultací. Lze využít Diskusní fórum předmětu.