Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Období
podzim 2021

Úvodní seminář

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích.

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.

Samotný výstup

  • By měl být v délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Doporučujeme zařadit procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.

Užitečné odkazy

Vzorová příprava

Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Katalog požadavků k státní maturitě z chemie

Výpis požadavků k dřívější státní maturitě z chemie


Rozpis témat pro PS 2021

Téma

Student/ka
Recenzentka
Datum

1. Struktura atomu. Protonové a nukleonové číslo. Nuklidy a isotopy.




2. Radioaktivita, jaderné reakce. Přirozená a umělá radioaktivita, typy záření.




3. Periodická soustava prvků a periodický zákon. Klasifikace prvků. Zákonitosti a vztahy mezi periodickou soustavou prvků a elektronovým obalem atomu. Vztahy mezi prvky ve skupinách.




4. Oxidační číslo v anorganických sloučeninách a jeho výpočet ze strukturního vzorce.




5. Vyčíslování redoxních rovnic.




6. Hmotnostní zlomek. Výpočty hmotnostního zlomku směsi, výpočty hmotností výchozích složek (pevná látka i kapalina se známou hustotou) pro přípravu směsi (roztoku) o dané koncentraci.




7. Hmotnostní obsah prvků ve sloučenině a stechiometrický vzorec z hmotnostního zlomku prvku ve sloučenině.




8. Ředění roztoků a změna hmotnostního zlomku. Ukázky použití směšovací rovnice a křížového pravidla.




9. Rychlost chemické reakce a její definice. Rychlostní rovnice. Základní faktory ovlivňující rychlost chemické reakce (koncentrace látek a teplota).




10. Reakční teplo a standardní reakční teplo a klasifikace chemických dějů podle tepelné bilance (exotermické a endotermické reakce). Termochemické zákony.




11. Termochemické výpočty. Výpočet reakčního tepla pomocí I. a II. termochemického zákona (s využitím standardních slučovacích tepel a standardních spalných tepel).




12. Součin rozpustnosti. Výpočet rozpustnosti málo rozpustných látek.




13. Vzácné plyny, výskyt, vlastnosti, použití a sloučeniny.




14. Kyslík, jeho vlastnosti, výskyt, výroba, charakteristika reaktivity. Alotropy kyslíku.




15. Prvky druhé skupiny. Souvislost jejich vlastností a reaktivity s krystalovou strukturou a počtem valenčních elektronů. Výskyt a výroba.




16. Uhlík, výskyt, vlastnosti, charakteristika reaktivity. Alotropy uhlíku. Použití čistého uhlíku.



17. Oxidy uhlíku, oxokyseliny uhlíku a jejich soli. Využití a zpracování vápence a vápna (tuhnutí malty).



18. Křemík, jeho výskyt, výroba a použití. Struktura oxidu křemičitého, jeho krystalové modifikace, vlastnosti a reakce, srovnání s oxidem uhličitým. Použití křemičitanů. Sklo a jeho složení.



19. Obecná charakteristika přechodných kovů. Výskyt (významné rudy) a metody výroby kovů.



20. Alkoholy a ethery, struktura, vlastnosti, příprava. Zástupci jednosytných alkoholů.



21. Karbonylové sloučeniny, struktura, příprava, charakteristika vlastností a úvod do základní reaktivity (bez mechanismu nukleofilní adice).



22. Zástupci aldehydů a ketonů, jejich význam, použití. Důkaz aldehydů.



23. Estery, názvosloví, příprava, struktura, vlastnosti, použití.



24.Aminokyseliny (struktura, acidobazické vlastnosti, chiralita alfa-aminokyselin) a vznik peptidové vazby.


25. Struktura bílkovin (primární, sekundární, terciární a kvarterní).



26. Vitaminy, charakteristika struktury a funkce.



27. Světelná fáze fotosyntézy.



28. Temnostní fáze fotosyntézy.



29. Terpeny, struktura, klasifikace, zástupci a jejich význam. Steroidy.
Učitel doporučuje studovat od 13. 9. 2021 do 19. 9. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 20. 9. 2021 do 26. 9. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 27. 9. 2021 do 3. 10. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 4. 10. 2021 do 10. 10. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 11. 10. 2021 do 17. 10. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 18. 10. 2021 do 24. 10. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 25. 10. 2021 do 31. 10. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 1. 11. 2021 do 7. 11. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 8. 11. 2021 do 14. 11. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 15. 11. 2021 do 21. 11. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 22. 11. 2021 do 28. 11. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 29. 11. 2021 do 5. 12. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 6. 12. 2021 do 12. 12. 2021.
Učitel doporučuje studovat od 13. 12. 2021 do 19. 12. 2021.
Předchozí