Obsah: • Pravidla užívání Informačního systému MU, • Nastavení systému a jeho chování, • Zprovoznění tisku z aplikací IS MU na mé tiskárně, • Znaky v ISu a cizí abecedy, • Kontrola pravopisu v prohlížeči

  • 1.Jak se přihlásím do IS MU?
    Potřebujete webový prohlížeč, zadejte adresu https://is.muni.cz/ a klikněte na „Přihlásit“. Pokud se chcete ujistit o zabezpečení připojení, zkontrolujte certifikát Informačního systému MU. V adresním řádku prohlížeče klikněte na ikonku zámku vedle adresy URL (konkrétní umístění se může lišit dle prohlížeče), která zobrazí podrobné informace o zabezpečení stránky. K systému se hlásíte pomocí uča – univerzitního čísla osoby a hesla. Učo a heslo vám sdělí fakultní správce přístupových práv, viz

    https://is.muni.cz/ Potřebujete poradit? Správci práv

    Kvůli bezpečnosti primárního hesla budete přesměrováni na adresu islogin.cz (podrobný popis zabezpečení naleznou autentizovaní uživatelé v textu Přihlašování na adrese islogin.cz).

    Univerzitní číslo osoby vám zůstává např. i pokud ukončíte studium a po několika letech se na školu opět vrátíte.

  • 2.Jak se odhlásím z IS MU?
    Odhlásit se můžete po kliknutí na ikonku pro odhlášení v pravém horním rohu stránky. Odhlašujte se minimálně na počítačích, ke kterým mají přístup další lidé.

    1 Odhlášení z IS MU.

  • 3.Co znamená „odhlásit i z jiných počítačů“?
    Po kliknutí na ikonku pro odhlášení máte možnost zaškrtnutím zvolit „odhlásit i z jiných počítačů“. Bez zaškrtnutí se odhlásíte jen na tom zařízení, na kterém právě klikáte. Po zaškrtnutí budete ihned odhlášeni ze všech zařízení, na kterých jste právě přihlášeni.

    Pokud přistupujete k systému přes malé mobilní zařízení, volba „odhlásit i z jiných počítačů“ se nezobrazuje a systém uživatele rovnou odhlásí pouze na aktuálním zařízení. Pro odhlášení i z jiných počítačů zvolte:

    Informační systém Systém Odhlášení

    Přihlášení v IS MU, pokud se neodhlásíte, platí vždy ještě 4 dny po poslední operaci (po posledním kliknutí). Volbu „odhlásit i z jiných počítačů“ využijete, když si uvědomíte, že jste se zapomněli odhlásit na nějakém zařízení, ke kterému už nemáte přístup.

  • 4.Co znamená, že jsem neztotožněná osoba? Jak se ztotožním?

    V případě, že se přihlašujete do IS MU heslem zvoleným u distančního zápisu, bude vás systém považovat za tzv. neztotožněnou osobu, jelikož nedošlo ke kontrole vaší identity úředníkem u prezenčního zápisu. Po přihlášení se tedy vedle vašeho jména zobrazuje upozornění „neztotožněná osoba“.
    Postupujte podle pokynů studijního oddělení, co nejdříve se nechte ověřit a získejte své primární heslo. Toto heslo vám bude vydáno při osobní návštěvě studijního oddělení nebo fakultního správce práv, po kontrole vašeho dokladu totožnosti (občanského průkazu, cestovního pasu nebo jiného akceptovaného dokladu).
    Při nejbližší příležitosti se tímto novým heslem přihlaste do IS MU a potvrďte, že jste prováděli všechny dosavadní operace pod vaším učem. Tím se vaše osoba v systému ztotožní.
    Původní, vámi nastavené heslo, bude zneplatněno, nadále se budete přihlašovat heslem novým. Toto heslo si můžete standardně změnit na jakékoliv jiné, lépe zapamatovatelné.

  • 5.K čemu slouží primární heslo MU? Jak jej mohu nastavit/změnit?
    Primární heslo MU slouží výhradně pro přihlášení k IS MU a Inet MU (autentizace pro adresu https://is.muni.cz/auth/ a https://inet.muni.cz/). Systém Inet MU poskytuje služby spíše zaměstnancům MU. Primární heslo proto jinde nepoužívejte a nezadávejte jej do jiných systémů. K autentizaci do jiných školních systémů, případně pro stahování pošty, je určeno sekundární heslo.

    Primární heslo je možné změnit na základě znalosti tohoto hesla přímo v IS MU:

    Informační systém Systém Změna hesla

    S primárním heslem k Informačnímu systému MU zacházejte vždy mimořádně obezřetně, zejména jej nesdělujte jiné osobě a neposílejte nezabezpečeným způsobem (například běžnou elektronickou poštou).

    Správci IS MU ani jiní zaměstnanci univerzity nikdy nevyžadují sdělení hesla e-mailem. Pokud obdržíte žádost o zaslání hesla e-mailem nebo o jeho zadání na jinou stránku než IS MU nebo Inet MU, s velkou pravděpodobností se jedna o pokus o vylákání hesla (stránka vyžaduje autentizaci).

    Neukládejte své heslo do prohlížeče (volba „Zapamatovat heslo“ po zadání přihlašovacích údajů). Pokud tuto možnost povolíte, bude moci vaše heslo použít kdokoli, kdo přijde k počítači v době vaší nepřítomnosti, a přihlásit se pod vašimi údaji do Informačního systému MU.

    Tip: Jiné primární heslo pro další systémy

    V aplikaci „Změna hesla“ je možné v nastavení „Jiné primární heslo pro další systémy“ zamezit přebírání primárního hesla pro jiné systémy kromě samotného IS MU. Tato volitelná možnost dává uživatelům do rukou nástroj, kterým mohou mít svá hesla pod větší kontrolou.

    „Primární heslo do IS MU“ se potom použije jen a pouze pro přihlášení do IS MU a nepředá dále.

    „Jiné primární heslo“ se využije v rámci tzv. jednotného přihlášení na MU například pro přihlášení k e-prezenčce, SUPO systému pro platbu kolejí či předobjednání obědu v menze.

  • 6.K čemu slouží sekundární heslo MU? Jak jej mohu nastavit/změnit?
    Sekundární heslo MU slouží pro ostatní služby, které využívají autentizačních prostředků IS MU k ověření totožnosti uživatelů. Toto heslo se používá například pro přístup k poště IS MU protokolem IMAP nebo POP3, dále pro přihlášení v Celouniverzitní počítačové studovně, v bezdrátové síti Eduroam, v počítačových učebnách, v knihovnách, ve fakultních e-learningových systémech (mimo IS MU) a podobně.

    Sekundární heslo je možné nastavit na základě znalosti primárního hesla přímo v IS MU na stejném místě, kde lze měnit i primární heslo:

    Informační systém Systém Změna hesla
    Zvolte si jiné heslo než primární. Sekundární heslo může být některými systémy posíláno po síti v nezašifrované podobě a je tedy považováno za méně bezpečné.

  • 7.Neznám svoje přihlašovací jméno a heslo
    Postup pro získání nového hesla se liší podle vašeho vztahu ke škole:

    • Jsem aktivním studentem/zaměstnancem školy

      Navštivte svého správce práv, který vám přidělí heslo nové. Seznam správců práv na jednotlivých fakultách naleznete na adrese

      https://is.muni.cz/ Potřebujete poradit? Správci práv

      Heslo nelze zaslat e-mailem, protože správce práv musí nejprve ověřit vaši totožnost. U elektronické pošty navíc hrozí riziko odposlechnutí hesla při přenosu a následné zneužití účtu.

    • Jsem absolventem školy

      Zaregistrujte se do Absolventské sítě. Na stránce https://is.muni.cz/absolventi/oziveni.pl vyplňte požadované informace a zvolte „Vyhledat“. Jste-li skutečně touto osobou, pokračujte přes odkaz „Toto jsem já a chci se registrovat do Absolventské sítě.“ a vyplňte registrační formulář. Veškeré údaje, které nám o své osobě poskytnete, zpracováváme v souladu se zákonem 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Pro přístup ke všem agendám IS MU je nutné se validovat, veškeré pokyny k tomuto úkonu se dozvíte v IS MU.

      Pokud jste již do absolventské sítě registrován, můžete získat nové heslo pomocí kontrolní otázky, kterou máte pro tento případ nastavenou v IS MU, v aplikaci https://is.muni.cz/lide/zapomenute_heslo.pl. Odpovíte-li správně, systém vám zašle kód pro nastavení nového hesla na e-mailovou adresu, kam máte přesměrovanou poštu z IS MU.

    • Jsem neaktivním uživatelem (bývalým zaměstnancem nebo neúspěšným studentem)

      Můžete si objednat zaslání nového hesla poštou v Obchodním centru MU.

  • 8.Mám nesprávné přihlašovací jméno a heslo
    Ověřte, zda máte nastavenou správnou klávesnici (obvykle se jedná o přepnutí české a anglické klávesnice. U řady systému se změna národní klávesnice provádí v pravém dolním rohu obrazovky pod odkazem En nebo Cs). Stejně tak dejte pozor na možnou záměnu číslice 1 (jedna) s písmenem l (malé L) a 0 (nula) s písmenem O. Pokud zadáváte heslo do prohlížeče správně, máte v systému zadané jiné heslo. V takovém případě postupujte podle předchozí otázky.

  • 9.Jak zjistím heslo, které mám uložené v prohlížeči?
    Uložené heslo si můžete zobrazit touto cestou:

    • Microsoft Edge – postupujte podle nápovědy: Úprava hesel v Microsoft Edge.
    • Mozilla Firefox – postupujte přes Nastavení → Možnosti → Zabezpečení → Zobrazit hesla.
    • Google Chrome – postupujte přes menu přizpůsobení a ovládání (pravý horní roh) → Nastavení → Rozšířené nastavení → Hesla a formuláře → Spravovat uložená hesla.

  • 10.Při vstupu do IS MU se systém nedotazuje na heslo, ale otevře se mi osobní stránka někoho jiného
    Klikněte vpravo nahoře na ikonku odhlášení a potvrďte odhlášení ze systému. Pak uzavřete všechna okna prohlížeče. Trvá-li situace i nadále, je heslo uložené v počítači (více v otázce Jak zjistím heslo, které mám uložené v prohlížeči?). Doporučujeme neukládat heslo do paměti prohlížeče.

  • 11.Jak postupovat, když prohlížeč při přístupu do IS MU vypíše chybu?
    Vždy pečlivě čtěte, co je obsahem chybového hlášení.

    Objeví-li se chyba poprvé, po uplynutí několika minut zopakujte, zda problém trvá.

    Pokud problém trvá, aplikujte postupně tyto kroky:

    1. Zjistěte, zda máte přístup k Internetu. Vyzkoušejte známé servery např. https://google.com/, https://seznam.cz/. Pokud nefungují, prověřte svoje připojení k Internetu.
    2. Zjistěte, zda se vám zobrazí neautentizovaná titulní stránka IS MU https://is.muni.cz/. Pokud se nezobrazí, obraťte se na is-techniky (kontaktní e-mail je v patičce této stránky). Do mailu doplňte následující údaje:
      • Jaké přesně chybové hlášení váš prohlížeč vypisuje, případně informaci, že prohlížeč načítá stránku, ale načítání se do několika minut neukončí.
      • Ze které IPv4 adresy k IS MU přistupujete (zjistíte například na https://whatismyip.com).
      • Které z následujících stránek vám fungují a které nikoliv:
      • Jak dlouho a případně jak často problém s připojením k IS MU z tohoto místa pozorujete
    3. Zjistěte, zda se vám zobrazí autentizovaná a zabezpečená stránka https://is.muni.cz/auth/, resp. jestli vás systém vyzve k přihlášení do IS MU (stránka https://islogin.cz/). Přihlašujete se zadáním uča a hesla. V tomto kroku nepoužívejte záložky ve svém prohlížeči, napište do adresního řádku prohlížeče přímo adresu https://is.muni.cz/auth/. Pokud se nezobrazí, zkuste vymazat heslo uložené v prohlížeči a zkuste vymazat obsah cache prohlížeče. Se žádostí o vyřešení těchto problémů se obraťte na správce svého počítače.

  • 12.Jak poznám, že je připojení k serveru bezpečné?
    Pokud se chcete ujistit o zabezpečení připojení, zkontrolujte certifikát Informačního systému MU. V adresním řádku prohlížeče klikněte na ikonku zámku vedle adresy URL (konkrétní umístění se může lišit dle prohlížeče), která zobrazí podrobné informace o zabezpečení stránky.

  • 13.Po zadání jména a hesla mi systém nevypíše, že by heslo bylo nesprávné, ale zobrazí znovu stránku s přihlašovacím formulářem
    Nemáte v prohlížeči povolené ukládání cookies. Postupujte podle návodu v otázce Jak povolím cookies v prohlížeči?.

  • 14.Jak povolím cookies v prohlížeči?
    Pro úspěšné přihlášení do systému je nutné mít v prohlížeči povolené cookies, které umožňují jednoznačnou identifikaci uživatele. Většina prohlížečů má ve výchozím nastavení cookies povoleny. Nastavení můžete zkontrolovat následujícím způsobem:

    • Microsoft Edge

      V menu prohlížeče zvolte Settings → Site permissions → Cookies and site data. Zapněte "Allow sites to save and read cookie data (recommended)".

    • Mozilla Firefox

      V menu prohlížeče zvolte Preferences → Privacy tab → PRIVACY section → History section → Use custom settings → Accept cookies from sites. Potom restartujte Firefox.

    • Google Chrome

      Klikněte na menu přizpůsobení a ovládání (pravý horní roh). Následně zvolte odkaz Nastavení → Zobrazit rozšířená nastavení → Ochrana soukromí → Nastavení obsahu → Povolit nastavení místních dat.

  • 15.Po zavření a znovuotevření prohlížeče jsem stále přihlášen v IS MU. Jak tomu zabránit?
    Máte-li v prohlížeči nastaveno otevírání předešlých relací, je nutné se pro ukončení práce v IS MU vždy odhlásit, nikoli pouze zavřít prohlížeč. Pokud to váš prohlížeč umožňuje, nastavte si otevírání předešlých relací bez zapamatování přihlašovacích údajů, například v prohlížeči Google Chrome je postup následující:
    Klikněte na menu přizpůsobení a ovládání (pravý horní roh). Následně zvolte odkaz Nastavení → Zobrazit rozšířená nastavení → Ochrana soukromí → Nastavení obsahu → Soubory cookie → Uchovávat místní údaje jen do zavření prohlížeče.

  • 16.Jak dlouho je přihlášení v prohlížeči přes cookies platné?
    Přihlášení je platné po dobu, kterou jste si nastavili při přihlášení do systému. Implicitně je platnost přihlášení nastavena na 4 dny.

    Vámi nastavená platnost přihlášení funguje jako minimální doba neaktivity, po kterou zůstává přihlášení platné. Maximální doba může být vzhledem k uchovávání dat v mezipaměti až o čtvrtinu zvolené doby delší, tj. pokud si nastavíte platnost na jednu hodinu, můžete být po uplynutí 65 minut stále přihlášen.

  • 17.Byl mi odepřen přístup do IS MU. Proč, kým a na jak dlouho?
    Pokud vám byl zablokován přístup k Informačnímu systému MU, nebo se jeho zablokování má uplatnit v budoucnu, dozvíte se zároveň s upozorněním na odepření přístupu jeho důvod, trvání a osobu jeho zadavatele.

    Zablokování přístupu do IS MU může být:

    dlouhodobé
    V případě např. dluhu na poplatcích za studium lze osobě kdykoli zadat dlouhodobé zablokování přístupu k IS MU, které se automaticky uplatní až po ukončení všech jejích aktivních (studijních, pracovních, ...) vztahů k MU.
    krátkodobé
    V případě zneužití hesla lze uplatnit okamžité zablokování přístupu k Informačnímu systému MU.
    Dlouhodobé odepření přístupu mohou zadávat oprávněné osoby na své fakultě. Krátkodobé zablokování přístupu k IS MU mohou zadávat správci systému.

    Před uplatněním zablokování přístupu bude uživatel IS MU na každé navštívené stránce v systému informován upozorněním na blížící se zablokování systému. Po uplatnění zablokování přístupu systém přestane uživateli poskytovat veškeré služby.

  • 18.Jak přidám ikonu IS MU na plochu mobilního zařízení?
    Na plochu nebo úvodní obrazovku mobilního zařízení si můžete přidat ikonu IS MU, která Vás po rozkliknutí zavede rovnou do systému pomocí prohlížeče. Pro přidání ikony postupujte podle následujícího návodu pro vybrané operační systémy mobilních zařízení (může se lišit v různých verzích operačního systému):
    Android
    Otevřete si v prohlížeči adresu https://is.muni.cz/auth/, dále se postup liší dle verze operačního systému, postupujte buď přes Menu → Přidat na plochu nebo přes Přidat do záložek (ikonka hvězdičky) → Záložky → Přidat zástupce na plochu.
    iOS
    Otevřete si v prohlížeči adresu https://is.muni.cz/auth/ → Tlačítko pro sdílení → Přidat na plochu.
    Windows Phone
    Otevřete si v prohlížeči adresu https://is.muni.cz/auth/ → Možnosti (ikonka tří teček) → Připnout na úvodní obrazovku.

  • 19.Nedaří se mi přihlásit do IS MU z Windows Phone, co mám dělat?
    V nastavení prohlížeče Internet Explorer zvolte možnost „Preferovaná verze webu“ → Mobilní verze.

  • 20.Ochrana IS MU před přetěžováním
    Informační systém blokuje uživatele, kteří používají automatické opakovače klikání a přetěžují tak systém např. při přihlašování ke zkouškám. K zablokování systému dojde po překročení limitu operací u sledovaných aplikací. Pro odblokování je nutné, aby uživatel vynuloval čítače operací opsáním kontrolního kódu z obrázku.

    Počty provedených operací i popis mechanismu ochrany lze najít v

    Informační systém Systém Užívání .. Počty provedených operací, antiscraping

  • 21.Doporučené kroky ohledně přístupu do IS MU po odchodu ze školy
    I poté, co skončíte studium (pracovní poměr), vám zůstává přístup k IS MU pomocí učo a hesla, e-mailová schránka a možnost používat různé aplikace systému. Možnosti některých agend mohou být omezené (viz otázka Jaké služby uživateli zůstávají po ukončení aktivního vztahu ke škole?).

    Doporučujeme:

    1. Přesměrovat si poštu (pokud ji chcete číst mimo IS MU).

      Pro přesměrování použijte:

      Informační systém Pošta Nastavení
    2. Nastavit si zasílání novinek z IS MU.

      Novinky můžete odebírat několika způsoby:

      Prostřednictvím Událostí si můžete nechat zasílat např. nové příspěvky z Blogů, z Diskusí, z Vývěsky apod.

      Informační systém Systém Nastavení systému Události Nastavení zasílání informací o událostech v ISu e-mailem

      Automaticky vám bude e-mailem zasílána souhrnná aktivita osob z agendy Moji známí (např. pokud někdo udělá změnu na své Osobní stránce, založí nové vlákno v Diskusi apod.).

      Souhlasem se zasíláním novinek a nabídek můžete být informování o dění na univerzitě i po studiu.

      Informační systém Soukromí

      Novinky z vybraných sekcí můžete odebírat také prostřednictvím RSS kanálů. Bližší informace najdete v této Nápovědě.

    3. Vložit soukromou podobenku a průběžně aktualizovat informace o sobě na Osobní stránce a v Komunitní síti.

      Soukromou podobenku vložíte kliknutím na zelenou ikonku vedle vaší stávající fotografie.

      Zkontrolujte, co z vaší Osobní stránky bude dostupné po odchodu ze školy:

      Informační systém Osobní stránka Editovat osobní stránku Jak zobrazovat titulní stránku

      Aktualizujte svoje osobní údaje po změně jména či zaměstnání.

      Informační systém Personální Editace osobních údajů

  • 22.Jaké služby uživateli zůstávají po ukončení aktivního vztahu ke škole?
    Některé aplikace, které vyžadují aktivní vztah ke škole, nebudou fungovat. Přesněji:
    Blogy
    Lze číst, přidávat a komentovat příspěvky, zakládat nové blogy.
    Diskusní fóra
    Lze číst, ale nelze vkládat nové zprávy na obecná fóra. Zakládání a přispívání do tematických fór zůstává bez omezení, je povoleno všem osobám přihlášeným do IS MU. Do fóra v Kruhu mohou přispívat členové Kruhu.
    E-mailová schránka
    Po dobu půl roku po ukončení vztahu ke škole zůstává v provozu vč. zvolené přezdívky, možnosti měnit přesměrování pošty, měnit přezdívku atd. Delší dobu provozu lze zapnout udělením souhlasu na adrese https://is.muni.cz/auth/privacy/former.
    Externí služby Google Workspace
    Použití služeb Google Workspace je vázáno na udělení souhlasu. Služby lze používat po celou dobu platnosti souhlasu. Podmínky užití služeb po ukončení aktivního vztahu ke škole se mohou lišit a použití některých služeb může být omezeno (např. Google Disk).
    Komunita
    Absolventi mohou nadále působit v Komunitní síti. V úspěšně vystudovaném programu je osoba k nalezení mezi absolventy, lze sledovat i libovolné jiné programy univerzity.
    Můj web
    Funguje i nadále.
    Osobní stránka
    Funguje i nadále. Viditelní a vyhledatelní však budete jen v případě, že k tomu udělíte souhlas na adrese https://is.muni.cz/auth/privacy/former. Nastavení lze změnit přes
    Informační systém Lidé Editovat chování aplikace lidé .. Způsoby zobrazení Osobní stránky
    Plkárny
    Lze číst, ale nejde vkládat nové příspěvky.
    Prohlížení informací
    Veškeré informace o vašem studiu, Katalog předmětů a podobně máte k dispozici beze změn.
    Přihlášky
    Funguje i nadále.
    Studijní materiály
    Materiály z předmětů z doby studia zůstávají nadále přístupné.
    Události, Dril, Záložky, Moji známí, Komentáře, Projekty
    Fungují nadále bez omezení.
    Úschovna
    Je k dispozici pouze absolventům MU, kteří úspěšně ukončili studium státní závěrečnou zkouškou.
    Vývěska
    Vývěsku lze číst i vkládat nové zprávy.
    Záznamník učitele
    Učiteli zůstává přístup do předmětů, u kterých je uveden jako vyučující, i po ukončení pracovního poměru.

  • 23.Jak si změním přihlašovací a poštovní přezdívku?
    Chcete-li si zvolit nebo změnit/zrušit přezdívku, použijte

    Informační systém Systém Změna přezdívky

    Zvolenou přezdívkou se můžete přihlašovat (pomocí vašeho učo se můžete také nadále přihlašovat) k systému. Adresa prezdivka@mail.muni.cz je alias pro vaši běžnou e-mailovou adresu učo@mail.muni.cz – můžete ji tedy např. uvádět známým.

    Pokud již přezdívku nechcete používat, můžete ji zrušit pomocí odkazu „Chci smazat přezdívku, nechci ji měnit“.

  • 24.Jak mít více pod kontrolou heslo do IS MU?

    IS MU nabízí dvě možnosti, jak více zabezpečit přístup do systému. První z možností je „Dvoufaktorové ověřování účtu“, které umožní chránit účet v IS MU jak pomocí hesla, tak pomocí národního identifikačního portálu identitaobcana.cz či pomocí ověřovací aplikace (TOTP). K přihlášení do systému potom nebude stačit jen prosté zadání hesla, ale vždy bude nutné prokázat svoji identitu navíc i přes zmíněný portál (za pomoci čipové karty, e-občanky, mobilního klíče e-governmentu či přes aplikaci Moje ID) nebo přes ověřovací aplikaci v mobilním telefonu. Tento prvek výrazně ztíží možnosti útočníků, kteří se snaží od uživatelů různými způsoby vylákat jejich hesla (přes tzv. phishing apod.), protože k přihlášení do systému budou nutné dva kroky, namísto jednoho.

    Druhou možností je nastavení „Jiné primární heslo pro další systémy“, které zamezí přebírání primárního hesla pro jiné systémy kromě samotného IS MU. Tato volitelná možnost dává uživatelům do rukou nástroj, kterým mohou mít svá hesla pod větší kontrolou. „Primární heslo do IS MU“ se potom použije jen a pouze pro přihlášení do IS MU a nepředá dále. „Jiné primární heslo“ se využije v rámci tzv. jednotného přihlášení na MU například pro přihlášení k e-prezenčce, SUPO systému pro platbu kolejí či předobjednání obědu v menze.

    Obě možnosti lze nastavit v sekci:

    Informační systém Systém Změna hesla

    1 Volitelná nastavení hesla v IS MU.

  • 25.Jak si nastavit dvoufaktorové ověřování účtu v IS MU?

    Dvoufaktorové ověřování účtu je způsob přihlašování, který uživatele lépe chrání proti phishingovým útokům. Útočníci nemohou tak snadno vylákat z uživatele heslo, protože k přihlášení do systému jsou nutné dva kroky a ne jen pouhé zadání hesla.

    Možnost dvoufaktorového ověřování účtu si uživatelé mohou zapnout v aplikaci:

    Informační systém Systém Změna hesla Dvoufaktorové ověřování účtu

    IS MU podporuje následující typy ověření:

    • Identita občana – Portál identitaobcana.cz umožňuje elektronické ověření totožnosti a údaje o tomto ověření vrátí zabezpečeným kanálem systému IS MU. Pokud nemá uživatel svoji identitu občana aktivovanou, můžete tak učinit pomocí návodu.
    • Ověřovací aplikace (TOTP) – Po aktivaci tohoto typu ověření použije uživatel aplikaci, která vygeneruje časově závislé jednorázové heslo (TOTP). Kromě svého hesla do informačního systému uživatel zadává při přihlášení i toto časově závislé jednorázové heslo.
    Tip

    Hlavním rozdílem mezi těmito dvěma typy ověření je závislost na dostupnosti služby. Zatímco při výpadku služeb na portálu identitaobcana.cz se do IS MU bohužel nebude možné přihlásit, při využití ověřovací aplikace (TOTP) je přihlášení závislé pouze na mobilním zařízení, kde je aplikace nainstalovaná.

    Příklady ověřovacích aplikací: FreeOTP, Google Authenticator (Android, iOS), Microsoft Authenticator (Android, iOS).

  • 1.Co jsou externí služby?
    Externí služby nabízí nástroje pro komunikaci a spolupráci, např. poštu, kalendář či prostor ke sdílení dokumentů. Dostupná je také služba pro synchronizaci souborů s ISem. Prostřednictvím IS MU můžete využívat externí služby Google Workspace nebo ownCloud. Po zapnutí služby Google Workspace vám bude vytvořen účet se jménem učo@mail.muni.cz. Externí služby jsou dostupné bezplatně a jejich použití je dobrovolné.

  • 2.K čemu slouží synchronizace souborů pomocí služby ownCloud?
    Služba ownCloud umožňuje synchronizaci souborů s ISem. Výhodou je pohodlnější přenos souborů do ISu nebo naopak z ISu bez nutnosti použít operace ve Správci souborů v ISu. Stahovat a číst soubory z ISu lze přes rozhraní ownCloudu, stejně jako nahrávat soubory do ISu. Není tak nutné nahrávat prostřednictvím Správce souborů větší množství souborů ve formátu .zip, ale pouze přetáhnout soubory z počítače do ownCloudu pomocí funkce drag&drop. V ownCloudu lze také editovat soubory v ISu, aniž by bylo nutné je stáhnout nebo se do ISu přihlásit.

    Služba se liší od Google Drive nebo Dropbox služeb především tím, že umožňuje synchronizaci souborů s ISem. Toto jiné služby neumí a slouží především k uskladnění dokumentů mimo IS. K těmto účelům lze ownCloud také využít, jeho hlavní výhodou je ale jednodušší a uživatelsky příjemnější přenos souborů z/do ISu.

    Služba ownCloud je open source software, který byl upraven pro potřeby univerzity, jeho výhodou oproti zmiňovaným externím službám je tedy i to, že data jsou uložena na serverech Fakulty informatiky a nespravuje je žádná třetí strana. Data jsou výhradně ve vlastnictví MU.

    Pro používání služby si nejprve založte účet, postupujte podle otázky Jak si externí služby zapnu/vypnu?.

    Momentálně existují desktopové i mobilní aplikace, které rozšiřují použití služby, více informací o možnostech naleznete v tomto dokumentu.

  • 3.Správa synchronizací ownCloud/IS
    Pokud již máte vytvořený účet a chcete zakládat nové synchronizace nebo spravovat stávající, postupujte přes
    Informační systém Externí služby Správa synchronizací
    V aplikaci lze také vzdáleně vytvořit složku v ownCloudu (další úkony se složkami, jako přejmenování nebo vytvoření podsložky, je potřeba vykonávat v ownCloudu).

    Před zahájením synchronizace vyberte nejprve směr synchronizace, následně zvolte složku v ownCloudu a složku v ISu a potvrďte kliknutím na tlačítko „Zapnout“. Tím se synchronizace zahájí. Pokud složky obsahovaly nějaké soubory, dojde k jejich přenosu v řádu minut (v závislosti na momentální zátěži služby a velikosti souborů). Stránka se neaktualizuje automaticky. Pro aktualizaci výpisu je nutné stránku znovu načíst (pomocí prohlížeče nebo přímo v aplikaci Správa synchronizací). Na stránce se zobrazuje také dostupná kapacita s přehledem vyčerpaného místa.

    Při zapínání synchronizace ve směru z ownCloudu do ISu (případně v obousměrné synchronizaci) lze nastavit atribut „Soubory začínající na učo- dovolit číst pouze dané osobě“ (lze nastavit i u již aktivní synchronizace). Všem souborům, jejichž název začíná na učo-, se v ISu přiřadí práva na čtení pro dané učo. Lze využít u odevzdáváren, kde student odevzdá úkol do složky v ISu (která má nastavený atribut „před jméno vkládaného souboru přidávat učo vkládajícího“), učitel ho v ownCloudu opraví a nahraje zpátky do ISu. Pozor, složka v ISu, do které se synchronizují (opravené) soubory z ownCloudu, nemůže mít nastavené žádné atributy (soubory ve složce a podsložkách smí číst jen majitel a učitel; před jméno vkládaného souboru přidávat příjmení a jméno/učo vkládajícího), jinak se práva nenastaví korektně.

    Pokud chcete synchronizovat i podsložky, zaklikněte atribut „Synchronizovat podsložky“ a zvolte, do jaké úrovně pod vybranou složkou chcete synchronizovat soubory. Maximální možná hloubka je 5 úrovní.

    Existující synchronizace jsou pro lepší orientaci rozděleny dle směrů do tří částí (IS → ownCloud, ownCloud → IS a obousměrná). Hlavička synchronizace obsahuje odkazy do složky v ISu i v ownCloudu a stav (aktivní v případě probíhající synchronizace, stav pozastavená, pokud jste synchronizaci pozastavili). Po rozkliknutí jsou k dispozici další informace např. atributy synchronizace, mapa synchronizovaných složek (mapa složek dle ISu, která zobrazuje všechny složky, které jsou součástí synchronizace, týká se pouze synchronizací s atributem „Synchronizovat podsložky“) historie synchronizace, datum a čas poslední bezchybné synchronizace (kdy se naposledy synchronizovaly soubory bez jakékoliv chyby u některého z přenášených souborů) apod. Rovněž zde lze synchronizaci zrušit, pozastavit nebo opětovně povolit.

    1 Odkaz na webové rozhraní ownCloudu.

    2 Volba směru synchronizace.

    3 Přehled synchronizací.

    4 Historie synchronizací.

    5 Aktualizace výpisu.

    Správa synchronizací obsahuje následující seznamy logů:

    • Historie všech synchronizací – přehled akcí vztažených ke všem synchronizacím od založení synchronizace, pozastavení, zrušení, vložení nebo aktualizace souborů atd.
    • Historie synchronizace – vztahuje se ke konkrétní synchronizaci, seznam naleznete přímo u dané synchronizace. Obsahuje stejné údaje jako Historie všech synchronizací (kromě zrušení synchronizace, neboť po zrušení zanikne i seznam).
    • Všechna upozornění – těmto upozorněním je potřeba věnovat pozornost. Značí, že nedošlo k synchronizaci souboru nebo nastal nějaký problém. Může se jednat např. o nedostatečná práva na soubor v synchronizované složce, překročení velikosti synchronizovaného souboru, pokus o přepsání souboru jiného majitele, přejmenování nebo smazání složky atd.
    • Poslední upozornění – opět obsahuje stejné informace jako Všechna upozornění, ale vztahuje se ke konkrétní synchronizaci. Seznam naleznete přímo u synchronizace.

  • 4.Webové rozhraní ownCloudu
    Do webového rozhraní ownCloudu se dostanete prostřednictvím odkazu v aplikaci
    Informační systém Externí služby Správa synchronizace
    Pro přihlášení do webového rozhraní ownCloudu použijte UČO a sekundární heslo. Pozor, sekundární heslo je méně bezpečné (např. při stahování pošty je heslo typicky posíláno po síti v nezašifrované podobě), je proto potřeba zvážit, zda nevystavujete riziku kritická data (testové otázky atd.).

    V tomto rozhraní můžete zakládat, upravovat či mazat složky a pracovat se soubory. Lze zakládat i podsložky, pro synchronizaci můžete použít podsložky do hloubky 5 (složka v nejvyšší úrovni + čtyři zanořené). Obecně ale doporučujeme synchronizovat složky na nejvyšší úrovni. Webové rozhraní nepodporuje úpravu všech formátů, např. soubor ve formátu MS Word (přípona .doc či .docx) je potřeba stáhnout do počítače, upravit a pak nahrát zpátky.

    Koš (resp. smazané složky) obsahuje kromě smazaných souborů i expirované soubory z ISu (které byly součástí některé synchronizace). Soubory tady zůstávají 30 dní, poté se smažou.

    1 Založení nové složky.

    2 Nahrání složky z počítače.

    3 Úprava složky.

  • 5.Jaké jsou podmínky synchronizace?
    Pro synchronizaci z ISu do ownCloudu je potřeba mít právo číst danou složku (uživatel „čte“ nebo odebírá složku z ISu a přistupuje k ní v ownCloudu). Uživatel má přístup k souborům z ISu, může je hromadně číst, nemusí stahovat exportem. Pokud má zároveň nainstalovaného desktop klienta, spravuje složku v průzkumníku (resp. file manager), která se zobrazuje jako lokální.

    Pro synchronizaci z ownCloudu do ISu je potřeba mít právo spravovat danou složku v ISu (pozor, právo vkládat nestačí). Uživatel zapisuje do složky v ISu tak, že vkládá soubory do ownCloudu a ty se synchronizují do ISu. Takto vložený soubor dědí práva nadsložky.

    Zdrojová složka nesmí být v žádné jiné synchronizaci dané osoby. Tato kontrola probíhá vždy při zapínání synchronizace.

    Pokud chcete zrušit složku a existuje na ni synchronizace nebo provádět jakoukoliv nestandardní práci se složkou, doporučujeme synchronizaci nejdříve smazat. Jakmile se zruší synchronizace, zruší se i vazby mezi složkami. U pozastavených synchronizací vazby zůstávají, pouze jistou dobu nebude probíhat synchronizace.

    Pokud dojde ke smazání složky (v ISu nebo v ownCloudu) a existuje synchronizace na tuto složku, synchronizace se zruší a uživateli bude zaslán informační e-mail. Toto neplatí pro synchronizace podsložek, kde z bezpečnostních důvodů nelze najednou smazat více složek, které jsou součástí jedné synchronizace.

    Pokud dojde k přejmenování složky a existuje synchronizace na tuto složku, synchronizace se nezruší a bude probíhat dál s přejmenovanou složkou.

    Lze synchronizovat i podsložky v dané složce, ale neděje se tak automaticky, je nutné zapnout atribut „Synchronizovat podsložky“ buď při zapínání synchronizace, nebo u již probíhající synchronizace. Synchronizace probíhá na všech typech dokumentového serveru kromě Závěrečných prací (/th/). Nepřevádí se automaticky vygenerované verze souborů (.pdf, .txt).

    Přepsat soubor v ISu synchronizací může pouze majitel souboru. Pokud jiná osoba, která není vlastníkem souboru, synchronizuje složku z ownCloudu do ISu a vloží do ownCloudu soubor stejného názvu, tento soubor se do ISu vloží s novým názvem „nazev_hash.pripona”. Pokud se synchronizace zakládá poprvé nebo již v minulosti probíhala, ale byla zrušená a opět se na složkách obnovuje, soubory se stejným jménem se nepřepíší, ale přejmenují. Je to bezpečnostní opatření, aby uživatel nevědomě nepřišel o soubory.

    V případě použití expertních nástrojů: Pokud k souboru v ISu zavedete přílohu nebo podsoubor jiného obsahu a existuje synchronizace z ownCloudu do ISu, nahraje se původní verze souboru a zavedená příloha nebo podsoubor se smaže.

    V případě synchronizace z ISu do ownCloudu: Pokud uživatel ztratí práva na určitý soubor (jsou mu odebrána), o soubor nepřijde, ale nadále mu zůstane v ownCloud složce. Případné aktualizace daného souboru se však již do ownCloudu nepřenesou.

    Pozor

    Pokud je nastavena synchronizace do určité složky (cílová) a v této složce je upraven dokument, synchronizace opět nahraje dokument ze zdrojové složky, dojde tedy ke ztrátě dat. Vždy je potřeba upravit soubor v zdrojové složce!

  • 6.Jaké služby jsou dostupné přes Google Workspace?
    V Google Workspace (dříve G Suite, Google Apps) můžete využívat tyto služby:
    Google Mail
    E-mailová schránka s možností chatu, hlasového chatu či videochatu. Můžete zde přijímat poštu doručenou na váš univerzitní účet (více v otázce Co znamená přijímat poštu mimo IS MU?)
    Google Disk a Dokumenty
    Online vytváření a sdílení dokumentů s neomezeným úložným prostorem.
    Google Kalendář
    Online kalendář s možností sdílení událostí i celého kalendáře s ostatními uživateli.
    Mapy Google
    Mapové podklady umožňují prohlížení, vyhledávání a ukládání míst a tras po celém světě. Součástí je i rozhraní Google My Maps, díky kterému je možné snadno vytvářet, sdílet a publikovat vlastní mapy.
    Google Keep
    Ukládání textových, obrazových i zvukových poznámek a seznamů úkolů.
    Službu nejlépe využijete v kombinaci se stejnojmennou aplikací pro mobilní zařízení (zatím jen pro platformu Android od verze 4.0.3).
    Google Kontakty
    Online adresář kontaktů.
    Weby Google
    Rozhraní pro tvorbu webových stránek na bázi redakčního systému. Služba je dostupná pouze v omezeném režimu, ve kterém není uživatelům povoleno zakládat nové weby. Pokud máte zájem tuto službu využívat pro svoji výuku, kontaktujte prosím administrátory externí služby Google v IS MU na adrese go(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz.

  • 7.Jak si externí služby zapnu/vypnu?
    Pro aktivaci externích služeb postupujte přes
    Informační systém Externí služby
    Zde u vybrané služby klikněte na „Zapnout“. Po zapnutí služby vám bude vytvořen účet (tato operace může trvat i několik minut). Odkazy na jednotlivé zapnuté služby najdete přímo na titulní stránce v odstavci „Externí služby“ nebo ve výše uvedené aplikaci.

    Pokud již účet nechcete využívat, klikněte u vybrané služby na „Vypnout“. Veškerá vaše data (účet, uložené e-maily, dokumenty a nastavení) budou smazána a nabízené služby vám již nebudou přístupné. Pokud jste v této službě přijímali poštu, bude automaticky nastaveno doručování do schránky v IS MU.

    1 Zapnutí/vypnutí služby.

    2 Odkazy na jednotlivé služby.

  • 8.Co znamená přijímat poštu v externí službě?
    Pokud si nastavíte přijímání e-mailů v některé z externích služeb, nebudou vám již e-maily doručovány do schránky v IS MU, ale přímo do externí služby. Jedná se o e-maily doručené na univerzitní adresu učo@mail.muni.cz nebo prezdivka@mail.muni.cz. Pod těmito adresami budou zprávy z externí služby i odesílány.

    Pro přijímání e-mailů v externí službě je nutné si nejprve zapnout služby externího systému na stránce

    Informační systém Externí služby
    u vybrané služby klikněte na odkaz „Chci přijímat e-maily v (...) pro IS MU“ a volbu potvrďte.

    Do pošty v externí službě se dostanete prostřednictvím odkazu:

    Informační systém Externí služby .. Google Mail (není nutné další přihlášení)

    Pokud máte v ISu nastaveno přeposílání doručených zpráv mimo IS, bude toto přesměrování zrušeno. V takovém případě vám nebudou dosud doručené zprávy do externího systému přeneseny, budou přístupné v místě doručení. Zprávy z období přijímání v určité službě vždy hledejte v ní (ne v aktuálně používané).

  • 9.Připojení k poště v Google Mail prostřednictvím protokolu IMAP/POP.
    Pro připojení prostřednictvím protokolu IMAP/POP postupujte následujícím způsobem:

    1. Otevřete webové rozhraní Google Mail.
    2. V pravé horní části obrazovky klikněte na ikonku ozubeného kolečka a vyberte položku Nastavení.

      1 Odkaz na nastavení služby Google Mail.

    3. V otevřeném nastavení vyberte kartu „Stahování protokolem POP/IMAP“.
    4. Vyberte přístup, který chcete pro výběr pošty používat (POP/IMAP) a vybraný přístup aktivujte.
    5. Klikněte na pokyny pro konfiguraci, v novém okně se otevře nápověda, která se vás zeptá na několik otázek souvisejících s nastavením a poté vám zobrazí údaje, které využijete při nastavení poštovních klientů (Thunderbird, MS Outlook a další).
    6. Vraťte se do okna s nastavením a uložte nastavení.
    7. Nastavte svého poštovního klienta dle pokynů získaných v bodě 5. Jako přihlašovací údaje použijte učo@mail.muni.cz a sekundární heslo.

    Doporučujeme zopakovat body 1–3 a zkontrolovat, že vybraná metoda přístupu k poště (POP/IMAP) je opravdu aktivovaná.

  • 10.Připojení na univerzitní Google účet prostřednictvím mobilních zařízení na platformě Android
    V systémovém nastavení v sekci Účty zvolte Přidat účet → Google → existující účet. Údaje pro přihlášení jsou:
    E-mail: učo@mail.muni.cz
    Heslo: sekundární heslo

  • 11.Co se stane s mým účtem po skončení studia/ukončení zaměstnaneckého poměru?
    Platnost externích služeb najdete v Nápovědě Přístup k systému.

  • 12.Jaké jsou podmínky používání externích služeb ISu?
    Externí služby ISu zpřístupnili vývojáři IS MU svým uživatelům ke zvýšení komfortu používání IS MU.

    Externí služby ISu jsou služby, které škole poskytuje externí subjekt (např. společnost Google nebo Microsoft). Protože nelze vyloučit, že se podmínky poskytování služby externím subjektem v budoucnosti změní, nemůže IS MU ani škola garantovat dostupnost služeb kdykoli v budoucnosti.

    Případná změna smluvních podmínek ze strany externích poskytovatelů služeb může vyvolat ukončení podpory poskytování služeb. IS MU ani škola nenese odpovědnost za případnou ztrátu dat uložených v externích službách nebo za jinou újmu způsobenou (ne)poskytováním externích služeb.

  • 13.Jaká jsou omezení externí služby Google Disk?

    V rámci univerzitního prostředí Google Workspace má univerzita k dispozici omezenou velikost úložiště sdílenou napříč všemi uloženými daty. Pro využívání univerzitních Google Disků jsou jednotlivým uživatelům určené následující diskové kvóty:

    studenti/zaměstnanci absolventi
    Celkový uživatelský prostor (součet pro Disk, Gmail, Fotky) 40 GB 200 MB
    Sdílený (týmový) disk 30 GB -

    Hodnoty se mohou změnit na základě aktuální situace a změn podmínek ze strany Google.

    Pozor

    V případě, že uživatel hodnotu překročí, tak nebude možné na dané úložiště ukládat žádné další soubory, ani upravovat stávající a to včetně přijímání e-mailů! Uložená data budou nadále k dispozici pro čtení a půjde je smazat. Jakmile dojde k promazání dat pod stanovenou hodnotu, úložiště začne opět fungovat běžným způsobem.

    Prostor, který uživatel aktuálně využívá, lze zkontrolovat v aplikaci:

    Univerzitní Google Disk menu Úložiště (po přihlášení do univerzitního účtu učo@mail.muni.cz)

    V odůvodnitelných případech lze v závislosti na aktuální vytíženosti celkového úložiště dostupného pro MU individuálně limit navýšit (maximálně však v řádu jednotek až nízkých desítek GB), s případnou žádostí se obraťte na isgoogle@fi.muni.cz.

    Pro ukládání objemnějších dat lze využít následující služby:

    • Univerzitní služby Microsoft O365 (učo@muni.cz),
    • Microsoft OneDrive: pro uložení osobních dat, obdoba Google Disku, kapacita 100 GB (zaměstnanec), 30 GB (student),
    • Microsoft Sharepoint (včetně sharepointu v rámci Skupin MS 365 a týmů Teams): týmová data, vlastnosti jako OneDrive. Maximálně pro jednotky TB.

    Pro velké objemy (např.) výzkumných dat – jednotky až stovky TB lze využít následující služby. Pro volbu vhodného řešení doporučujeme konzultovat fakultní CIT, v případě extrémních objemů dat pak ÚVT.

    • Data, se kterými se má aktivně pracovat: síťová úložiště MU.
    • Pro archivaci/zálohu (bez potřeby aktivního přístupu) – je možné domluvit využití úložiště CESNET.

    Bližší informace o úložištích dostupných na MU najdete na it.muni.cz.

  • 1.Jaká jsou pravidla užívání systému?
    1. Uživatel smí používat Informační systém MU (IS MU) v souladu s jeho akademickým, vzdělávacím a výzkumným posláním a především pro administrativní a provozní účely školy.
      Za porušení pravidel se považuje použití IS MU pro komerční činnost nesouvisející s činností školy, politickou, náboženskou nebo rasovou agitaci.
    2. Uživatel pracuje v IS MU pouze pod tím uživatelským jménem, které mu bylo přiděleno.
    3. Heslo ke svému uživatelskému jménu volí netriviální, aby jej nebylo možné uhodnout. Heslo uživatel nesmí sdělit jiné osobě, a to ani správci systému. Uživatel musí s heslem zacházet tak, aby nemohlo být kompromitováno. Heslo se nesmí zasílat elektronickou poštou, protože tato je ze své podstaty nezabezpečená služba (může být odposlechnuta, může být omylem doručena jinému adresátovi apod.).
    4. Pokud se uživatel dostane k relaci nepřítomného uživatele (např. použitím počítače, na kterém jiný uživatel zahájil práci, ale neukončil ji tak, aby nový přístup k IS MU vyžadoval opětovné prokázání se heslem), musí ji bez prodlení ukončit.
      Uživateli se zakazuje provádět jakékoli akce směřující ke zjištění jiného hesla než vlastního. Rovněž se zakazuje vydávat se za jiného či anonymního uživatele nebo libovolným způsobem falšovat vlastní identitu.
      Za zvláště hrubé porušení pravidel se považuje poskytnutí svého účtu uživateli, který nemá nárok na zřízení účtu v IS MU nebo jemuž byl účet zablokován.
    5. Administrativní agendy a soubory v procesu zpracování pošty jsou soukromými daty jejich vlastníků a mají nárok na stejnou ochranu soukromí jako jiné druhy osobně vlastněných písemností. Porušení tohoto pravidla se považuje za zvláště hrubé.
      Za personální údaje pracovníci odpovídají v rozsahu obecných zákonných norem (zejména 256/92 Sb.).
    6. Uživatel nesmí zatěžovat IS pomocí hromadných operací. Při zjištění přetěžování systému operacemi, které jsou četnější než obvyklá zátěž vygenerovaná ručním klikáním, může být uživateli automaticky zablokován přístup k ISu na omezenou dobu. Použití hromadných operací podléhá předchozímu souhlasu provozovatelů ISu, které lze kontaktovat na e-mailové adrese uvedené níže.
    7. Správce sítě, resp. správce počítače, má právo provádět všechny operace nutné k výkonu své funkce vč. kontroly obsahu souborů, monitorování činnosti uživatele apod. Takto získané informace však mají ryze důvěrný charakter.
    8. Uživatel má právo používat pouze programové vybavení, jehož licence to uživateli přímo nebo škole obecně dovoluje. Jedná se zejména o software získaný v souladu se zákony vč. autorského práva. Kopírovat programové vybavení a data (týká se i audio, video souborů a grafiky) lze pouze při dodržení platných licenčních podmínek.
    9. Poštovní schránka (mailbox) se uživatelům zřizuje primárně k zajištění snadné komunikace se školou. Uživatel nesmí snižovat spolehlivost a důvěryhodnost doručování pošty do své schránky (např. přesměrováváním pošty na nespolehlivé stroje, např. stroje bez adekvátního zabezpečení nebo bez trvalého zajištění zpracování poštovních služeb). V případě zjištění problémů s doručováním pošty zaviněných příjemcem dopisu je správce povinen ihned provést nápravu (zrušit přesměrování) a na situaci upozornit příjemce. Při opakování příjemcem zaviněných problémů je správce oprávněn zablokovat příjemci účty.
    10. Správci neodpovídají za ztrátu dat vzniklou jakýmkoliv způsobem. To je však nezbavuje povinnosti provádět pravidelné zálohování obsahu disků hlavního serveru IS MU.
    11. Je zakázáno rozesílání nevyžádaných dopisů na velký počet e-mailových adres. V případě porušení pravidla bude uživateli automaticky zablokován přístup k poště na 12 hodin. Je zakázáno rozesílání řetězových, pyramidových apod. dopisů.
    12. Používání vulgárních a silně emotivních výrazů je v otevřené komunikaci zakázáno. Uživatel nese plnou odpovědnost za případný závadný obsah vlastních dopisů nebo jiných vlastních veřejně dostupných informačních zdrojů.
    13. Nepřípustné jsou veškeré kroky směřující ke snížení bezpečnosti či vedoucí k možnému porušování provozních pravidel, a to jak vědomému, tak i nevědomému. Je zakázáno rozšiřovat viry, červy, závady, trojské koně, poškozené soubory, falešné zprávy a jiné prvky destruktivní či podvodné povahy.
    14. Uživatel je povinen sledovat a bezpodmínečně dodržovat veškeré provozní pokyny správců (jsou sdělovány elektronicky). Správci jsou oprávněni dodatečně reagovat na aktuální situaci provozními pokyny, které nejsou v rozporu s těmito pravidly.
    15. V případě problémů má uživatel právo obrátit se s dotazem (zaslat elektronickou poštou) na adresu istech@fi.muni.cz. Nejprve je však povinen prostudovat dostupné elektronické návody k dané aplikaci. S problémy technického charakteru při obsluze počítače či přístupu k IS MU nechť se obrací na lokální fakultní správce výpočetní techniky dané fakulty. Dotaz či specifikaci problému formulujte dostatečně podrobně a přiložte veškerá relevantní chybová hlášení.
    16. Při hrubém nebo opakovaném porušení pravidel bude uživateli zakázán přístup do systému nebo k předmětné službě nebo bude zavedeno disciplinární řízení pro porušení studijního řádu nebo provozních směrnic školy s možností vyloučení ze školy a s požadavkem na finanční úhradu způsobených škod.

Nastavení systému a jeho chování

  • 1.Mohu si nastavit globální chování systému podle svých potřeb?
    Ano, možnosti nastavení systému (např. nastavení designu, Osobní stránky apod.) najdete přímo v patičce stránky pod odkazem „Nastavení“ nebo cestou

    Informační systém Systém Nastavení systému

    Design systému si můžete nastavit přímo z titulní strany IS MU. Podrobnou nápovědu popisující designové možnosti a navigaci systému včetně vyhledávání najdete pod názvem Navigace a vyhledávání v IS MU.

  • 2.Co je to průvodce, tip a kontextová nápověda?
    Jde o různé druhy nápovědních prvků, které uživateli pomáhají, aby se v aplikacích dobře zorientoval. V ISu rozlišujeme:
    Průvodce
    Názorný obrazový průvodce změnami, či souhrn upozornění na důležité funkce nebo části aplikace.

    1Ikonka spustí obrazového průvodce aplikací.

    Tip
    Krátký textový popisek, který upozorňuje na konkrétní funkci nebo část aplikace.

    1Tip upozorňuje na konkrétní funkci.

    Kontextová nápověda
    Kontextová nápověda slouží pro hlavní popis aplikace nebo prvku, u kterého je umístěna.

    1Po kliknutí na ikonku otazníku se zobrazí kontextová nápověda (zelený text).

  • 3.Jak si přepnu IS do angličtiny?
    V aplikacích, kde je to možné, volbou „EN“ (alternativně zpět „CS“) v pravém horním menu.

    1 Na titulní straně na počítači najdete přepnutí v pravém horním rohu vedle hvězdičky.

    1Na každé další stránce na počítači v systému naleznete přepnutí jazyka v pravém horním rohu vedle ikonky lupy pro vyhledávání. Ikonka se objeví, pokud je anglická verze stránky k dispozici.

    1 Na tabletu či mobilním zařízení zvolte kompaktní zobrazení menu (ikona se třemi pruhy).

    2 Přepínání jazyka naleznete v horní části kompaktního zobrazení menu.

    Některé aplikace nejsou anglicky k dispozici, možnost přepnutí se zobrazuje jen tam, kde je anglická verze k dispozici.

  • 4.Označování oblíbených položek hvěždičkou
    Ve vybraných aplikacích ISu si můžete zajímavé položky označit hvězdičkou a zařadit je tak mezi oblíbené. Takto označené položky pak budete mít snadno dostupné a navíc je můžete sdílet i se svými známými.

    Hvězdičkou si můžete označit tyto položky:

    Předměty
    • v Katalogu předmětů – ve stručných informacích o předmětu, úplném výpisu informací o předmětech,
    • v aplikaci pro vyhledávání v rozvrhu (o aplikaci blíže v Nápovědě),
    • v sekci předměty na titulní stránce Studenta,
    • v registračních či kontrolních šablonách,
    • v nabídce předmětů pro studenty libovolné fakulty v registrační aplikaci.

    1 Označení hvězdičkou v informacích o předmětu.

    Označené předměty pak můžete použít např. při registraci nebo již absolvované předměty doporučit svým známým.

    Přehled oblíbených předmětů naleznete v agendě Student

    Informační systém Student Začátek semestru Předměty s hvězdičkou
    nebo přes
    Informační systém Student Registrace a zápis předmětů Přidat předměty s hvězdičkou

    Ostatní uživatelé mohou aplikaci nalézt v Katalogu předmětů

    Informační systém Předměty Prohlídka Katalogu Označené hvězdičkou

    Zprávy na Vývěsce
    Hvězdičku pro označení zprávy najdete vedle názvu zprávy. Takto označené zprávy se zobrazí na titulní stránce Vývěsky v sekci „Zprávy s hvězdičkou“.

    1 Označení zprávy na Vývěsce hvězdičkou.

    Diskusní fóra
    Příspěvky v Diskusních fórech zařadíte mezi oblíbené označením hvězdičky vedle názvu příspěvku, v případě celého vlákna pak označením kořenového příspěvku.

    1 Označení příspěvku hvězdičkou v Diskusním fóru.

    Příspěvky označené hvězdičkou uvidíte se zobrazují v horním panelu systému pod ikonkou hvězdičky. Je možné zde procházet všechny položky, které jste označili za pomocí hvězdičky.

    1 Soubory a položky označené hvězdičkou se postupně zobrazují v horním panelu.

    Zprávy v Poště
    Zprávy si můžete označit hvězdičkou vedle jména odesílatele. Takto označené zprávy si pak můžete zobrazit pomocí volby „Jen důležité“.

    1 Označení zprávy hvězdičkou.

    2 Volba pro zobrazení označených zpráv.

    Soubory a složky
    Hvězdičkou si lze označit soubory a složky v Dokumentovém serveru a Studijních materiálech.

    1Po najetí myši na řádek se souborem je možné jej označit hvězdičkou.

    Všechny soubory, které si uživatel označil hvězdičkou, lze najít cestou

    Informační systém Soubory S hvězdičkou

    1Soubory označené hvězdičkou lze zobrazit v agendě Soubory.

  • 5.Proč se v ISu nesmí používat Enter místo klikání na potvrzovací tlačítko?
    Klávesu Enter jako potvrzovací tlačítko v IS nesmíte používat. Formuláře v IS jsou složité, mají více potvrzovacích polí a klávesa Enter způsobuje dle typu prohlížeče nedefinované chování. Pro odeslání požadavku použijte výhradně tlačítko Uložit (nebo obdobné) na konci formuláře.

Zprovoznění tisku z aplikací IS MU na mé tiskárně

  • 1.Komu je určen tento návod?
    Přípravu počítače a tiskárny na tisk z aplikací ISu by měl zvládnout zkušený uživatel. Pro zavedení nové tiskárny do ISu požádejte některého ze správců tiskáren svého pracoviště.

  • 2.Příprava počítače a tiskárny
    Má-li být cílová tiskárna zpřístupněna prostřednictvím počítače s operačním systémem Windows, musí být na daném počítači nainstalována, vysdílena a na daný počítač musí být možné přistupovat ze stroje ariadna.fi.muni.cz na port TCP/139 a TCP/445. V případě novějších verzí systému Windows je potřeba se ujistit, že je povolen přístup pomocí protokolu SMB 1.0 (např. prostřednictvím Windows features).

    Ve vlastnostech dané tiskárny by mělo být na kartě Advanced (či Scheduling, podle verze Windows) zvoleno Spool print documents ... a v dialogu Print processor... vybráno RAW v poli Default data type a, je-li taková volba k dispozici, zaškrtnuto Always spool RAW datatype.

    Pokud je tiskárna zpřístupněna prostřednictvím počítače s operačním systémem typu UNIX (případně pokud se jedná o samostatnou síťovou tiskárnu), musí na něm (resp. ní) běžet lpd démon nakonfigurovaný tak, aby na něj mohl vzdáleně tisknout uživatel www ze stroje ariadna.fi.muni.cz. Démon LPD používá pro tisk port TCP/515. V případě použití balíku lpr to vyžaduje přidat řádek ariadna.fi.muni.cz do /etc/hosts.lpd, používáte-li balík lprng, je nutné příslušně modifikovat /etc/lpd.conf/etc/lpd.perms. Konkrétní potřebná nastavení se ale mohou lišit v závislosti na konfiguraci systému a tiskového démona.

  • 3.Jak zanesu informace o tiskárně do databáze?
    V aplikaci

    Informační systém Rozpoznávání, skenování a tisk Správa tiskáren

    vytvořte nový záznam a vyplňte potřebné údaje, podrobnou nápovědu naleznete na oné stránce.

    Aby se zabránilo zbytečné redundanci informací o technických vlastnostech jednotlivých tiskáren, jsou tyto informace shromážděny v

    Informační systém Rozpoznávání, skenování a tisk Typy tiskáren

    Při zadávání nové tiskárny je nutné vybrat typ z  tohoto číselníku, jehož vlastnosti se shodují s vlastnostmi tiskárny, o které je tvořen záznam. Alternativou (doporučovanou pro kvalitnější výstup a nezbytnou pro tzv. GDI tiskárny) je pokusit se vytvořit dané tiskárně postscriptové rozhraní podle návodu

    Informační systém Rozpoznávání, skenování a tisk Tvorba postscriptového rozhraní k ne-postscriptové tiskárně.

    Nechcete-li tiskárnu testovat „ostrými“ tisky z aplikací IS, můžete využít testovací stránku:

    Informační systém Rozpoznávání, skenování a tisk Test tisku

  • 4.Poznámky k bezpečnosti
    Komunikace s Informačním systémem při zadávání údajů o tiskárně včetně hesla probíhá zašifrovaně, stejně tak je zašifrovaně posíláno heslo při připojování se k nasdílené tiskárně. Avšak kvalita kódování hesla při jeho předávání protokolem SMB nemusí být dostatečně silná, aby nemohlo dojít k prolomení. Proto doporučujeme:
    • nepoužívat triviální hesla, inspiraci a další informace lze najít na stránce

      Informační systém Přístup Změna hesla

    • používat účty s co nejomezenějšími právy, nejlépe vytvořit speciální účet a dát mu nejmenší možná práva nutná pro tisk na nasdílenou tiskárnu. Naopak nejhorším řešením je použít účet s administrátorským oprávněním.

    Dodržením těchto doporučení minimalizujete riziko neoprávněného přístupu k nasdílené tiskárně, nebo dokonce k pevnému disku počítače.

Znaky v ISu a cizí abecedy

  • 1.Kdy použiji znaky cizích abeced?
    Studuji-li např. francouzštinu nebo ruštinu, potřebuji do počítače a do ISu vkládat texty v příslušném jazyce. Učitel může chtít studentům do interaktivních osnov nebo do otázek pro odpovědníky vkládat text v příslušném jazyce. Student může potřebovat odpovídat na odpovědníky taktéž v cizím jazyce. Vzájemně mohou diskutovat v předmětových diskusních fórech opět ve vyučovaném jazyce.

    Zmíněné jazyky si nevystačí se znaky dostupnými ve znakových sadách středoevropských jazyků, a proto IS umožňuje ve vybraných aplikacích použít světovou sadu znaků.

  • 2.Které znaky je povoleno zadávat do aplikací ISu?
    IS rozeznává na různých místech tři kategorie znaků:
    • ISO 8859-2 - znaková sada středovropských jazyků. Podobný sortiment znaků má také sada znaků Windows-1250. Používá se pro data, která IS může předávat do externích systémů (personalistika, matrika studentů apod.), které obecně neumějí pracovat s jinými znaky. Tzn. že například ve jméně a příjmení osoby nesmějí být znaky, které zpravidla běžně nezískáte na české/slovenské klávesnici Windows.
    • Latinka - většina znaků evropských jazyků. Na tyto znaky je omezen vstup dat, která se případně mohou někam tisknout (vysvědčení, diploma supplement atd.) - čili například názvy předmětů, anotace, a podobně. V případě potřeby (a dle technických možností použitého sázecího systému) jsou vývojáři schopni do této kategorie přidat další znaky. Máte-li pocit, že nějaký další znak by bylo vhodné zařadit do této kategorie, kontaktujte vývojáře s odůvodněnou žádostí. Typickým představitelem rozšíření Latinky oproti ISO 8859-2 je znak è.
    • Unicode znaky - v podstatě jakýkoli znak, který existuje.

    E-learningové a některé další aplikace akceptují plnou škálu Unicode znaků s tím, že tiskové výstupy nemusí fungovat pro všechny druhy znaků. V ostatních aplikacích může být vstup omezen na některou z dalších kategorií znaků.

    Chcete-li ověřit, do kterých kategorií spadají znaky textu, který chcete vložit, můžete ke kontrole použít aplikaci

  • 3.V jakých kódováních IS zpracuje textové soubory ve Správci souborů?
    IS interně preferuje kódování UTF-8 (je to způsob kódování Unicode znaků). Textové soubory však mohou být také zpracovány v kódováních Windows-1250 (tj. CP1250) nebo ISO 8859-2, příp. v ASCII (bez diakritiky).

  • 4.Jak mohu psát znaky cizích abeced?
    Chci-li běžně či často psát např. francouzsky nebo rusky, nainstaluji a nakonfiguruji si na svém počítači příslušnou klávesnici. V prostředí MS Windows toho docílím takto: Start -> Nastavení -> Ovládací panely -> Místní a jazykové nastavení -> Jazyky -> Podrobnosti -> [ Přidat ]. Zde si nalistuji požadovanou klávesnici a stisknu tlačítko OK. Mezi nainstalovanými klávesnicemi se standardně přepíná kombinací tlačítek levý alt + levý shift. Pokud vám tato kombinace nefunguje, klikněte na stejné kartě na tlačítko [Rozložení kláves]. Zde zjistíte, případně nastavíte, vše potřebné.

    Pokud potřebuji výjimečně vložit cizí znak, mám minimálně tyto možnosti:

    • V HTML editoru použít Univerzální klávesnici (ikona s klávesnicí a rukou). Vyzkoušet použití můžete např. pomocí Osobní administrativa -> Systém -> Vyzkoušení editoru HTML a zvolit ikonu univerzální klávesnice.
    • Ve Windows použít Mapu znaků dostupnou následovně (srpen 2006):

      Programy -> Příslušenství -> Systémové nástroje -> Mapa znaků

      Pokud není aplikace dostupná, lze ji doinstalovat postupem: Start -> Nastavení -> Ovládací panely -> Přidat nebo odebrat programy -> Přidat nebo odebrat součásti systému -> Příšlusenství a nástroje [Podrobnosti] -> Příslušenství [Podrobnosti] -> Mapa znaků

    • V Linuxu (GNOME) použiji aplikaci gnome-character-map (hlavní nabídka -> Příslušenství -> Mapa znaků).

  • 5.Nevidím všechna písmena!
    Může se stát, že na svém počítači nemáte nainstalována všechna písma (fonty) všech abeced. Proto můžete místo některých znaků vidět čtverečky či jiné náhradní symboly. V případě potřeby si musíte na svůj počítač doinstalovat potřebná písma.

Kontrola pravopisu v prohlížeči

  • 1.Jak nastavím kontrolu pravopisu?
    Kontrola pravopisu ve webových formulářích a textových polích, tedy červené podtrhávání nespisovného textu, je záležitostí konkrétního webového prohlížeče používaného k prohlížení webových stránek, nikoliv Informačního systému. Chcete-li používat kontrolu pravopisu, musíte tuto možnost sami povolit přímo ve svém prohlížeči, pokud již není automaticky zapnutá.


Nenašli jste odpověď? Pošlete nám svůj dotaz na istech(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz.