BPVZ031c Výzkum v porodní asistenci - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 10. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dana Dolanová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Iva Korábová (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Wilhelmová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Po 18. 9. 8:00–10:30 A21/107, Po 25. 9. 8:00–10:30 A21/107, Po 2. 10. 8:00–10:30 A21/107, Po 9. 10. 8:00–10:30 A21/107, Po 16. 10. 8:00–10:30 A21/107, Po 23. 10. 8:00–10:30 A21/107, Po 30. 10. 8:00–10:30 A21/107, Po 6. 11. 8:00–10:30 A21/107, Po 13. 11. 8:00–10:30 A21/107, Po 20. 11. 8:00–10:30 A21/107
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení vědomostí ze základů vědeckého výzkumu v nelékařských oborech a sociálních vědách a základů zpracování statistických dat tak, aby byl vytvořen obecný základ pro zpracování a realizace tématu výzkumu v porodní asistenci při přípravě bakalářské práce. Student získá představu o základech strategie výzkumu a vědecké práce, osvojí si základní pojmy pravděpodobnosti a statistiky a základní dovednosti statistického zpracování dat. Bude tak schopen provést základní průzkum, zpracovat získaná data a správně interpretovat získané poznatky. Všechny získané znalosti včetně základů typografie pak následně student prakticky aplikuje při zpracování bakalářské práce. Předmět popíše logiku základních přístupů k výzkumu a poskytne přehled výzkumných technik. Poskytne zázemí pro formulaci výzkumných otázek a realizaci základních a velmi jednoduchých typů výzkumu. Součástí kurzu je představení základních principů výzkumu na příkladech konkrétních prací a také formulace vlastního předběžného návrhu výzkumu. Kurz je ukončen zápočtem na základě odevzdání předběžného návrhu výzkumu.
Výstupy z učení
Po absolvování studia by student měl v oblasti kognitivní:
- znát základní formy výzkumu, jejich využití a přínos;
- definovat základní výzkumné nástroje (dotazník, záznamový arch, interview);
- identifikovat vhodné nástroje pro základní analýzu dat;
- vyjmenovat rizika nesprávné interpretace získaných dat; Po absolvování studia by studen měl v oblasti psychomotorické:
- formulovat výzkumný problém, výzkumnou otázku a předpoklady zjištění;
- uplatnit odpovídající rozhodovací procesy ve výběru vhodné formy výzkumu a výzkumného nástroje dle stanoveného problému;
- interpretovat základní přehled získaných dat;
- konstruktivně kriticky zhodnotit předkládaný vědecký text; Po absolvování studia by student měl v oblasti afektivní:
- chápat principy etického přístupu ve výzkumu;
- oceňovat význam výzkumu v porodní asistenci;
Osnova
  • Cvičení: Příprava výzkumné práce - rešerše, veřejné databáze, formulace problému a výzkumné otázky;
  • Příprava harmonogramu výzkumné práce, stanovení cílů;
  • Konstrukce nástroje pro sběr dat (formulář: dotazník, rozhovor);
  • Interpretace a prezentace dat.
Literatura
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu : základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016, 254 stran. ISBN 9788024753263. URL info
  • KUTNOHORSKÁ, Jana. Výzkum v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 175 s. ISBN 9788024727134. info
  • BÁRTLOVÁ, Sylva, Petr SADÍLEK a Valérie TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Vydání druhé, přepracova. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008, 185 stran. ISBN 9788070134672. info
Výukové metody
diskuse, četba, písemné přípravy
Metody hodnocení
Hodnocení: zápočet - docházka
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.