ATVSSNP Asistivní technologie pro uživatele se specifickými potřebami (rozšiřující)

Celouniverzitní studia
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
2/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Svatoslav Ondra (přednášející)
Garance
Ing. Svatoslav Ondra
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Kontaktní osoba: Ing. Svatoslav Ondra
Dodavatelské pracoviště: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz nabídne ucelený přehled obvyklých asistivních technologií, jejichž hlavním účelem je zpřístupnění informací, komunikace a obecně studijní práce hlavním skupinám žáků/studentů se smyslovými, pohybovými a dalšími postiženími a obtížemi. Účastníci kurzu budou seznámeni s typickými dopady jednotlivých typů postižení a práce pomocí asistivních technologií na percepci informací a komunikaci a budou metodicky vedeni jak technologie integrálně začleňovat do vzdělávacího procesu a studijní práce žáka/studenta s ohledem na cíl dané výuky, jež je předmětem zpřístupnění. Napříč kurzem bude zohledňováno využití asistivních technologií v rámci prezenční i distanční výuky.
Výstupy z učení
Absolvent tohoto kurzu bude schopen:
- porozumět účelu asistivních technologií, které běžně používá žák/student s postižením;
- s žákem/studentem komunikovat, vyměňovat si informace a celkově spolupracovat formou, která zohledňuje pracovní metody žáka/studenta založené na využití asistivních technologiích;
- identifikovat další technologie, které je pro danou výuku účelné využít a jak je do výuky začlenit;
- žáka/studenta metodicky vést k efektivnímu využívání asistivních technologií s ohledem na daný výukový předmět;
- ovládat a používat předmětné asistivní technologie;
- orientovat se v alternativách asistivních technologií stejného druhu, porovnávat je a doporučovat kombinaci technologií pro danou výukovou situaci;
- potřebným způsobem zprovoznit a nakonfigurovat hardwarové a softwarové asistivní technologie;
- poskytovat technickou podporu a konzultace ostatním partnerům výukového prostředí, poskytovat jim metodické vedení při aplikování asistivních technologií s ohledem na daný výukový předmět.
Osnova
  • Obecný úvod
  • Netechnické aspekty využití AT ve vzdělávání
  • ODDÍL 1 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
  • Úvod
  • Technologie pro zvětšení a další přizpůsobení obrazu
  • Technologie pro zvětšení a další přizpůsobení obrazu – rozšířené
  • Odečítač obrazovky (pouze hlasový výstup)
  • Odečítač obrazovky (pouze hlasový výstup) – rozšířené
  • Brailleský hmatový displej s odečítačem obrazovky
  • Brailleský hmatový displej s odečítačem obrazovky – rozšířené
  • Základní technologie pro výrobu hmatových dokumentů a grafiky
  • Základní technologie pro výrobu hmatových dokumentů a grafiky – rozšířené
  • Aplikovatelnost AT ve vybraných situacích v prezenční i distanční výuce
  • Specifické asistivní technologie pro zpřístupnění výuky vybraných předmětů/oborů
  • Specifické asistivní technologie pro zpřístupnění výuky vybraných předmětů/oborů – rozšířené
  • ODDÍL 2 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM
  • Úvod
  • Technologie pro zpřístupnění řečové komunikace přenosem a zesílením audiosignálu
  • Technologie pro zpřístupnění řečové komunikace přenosem a zesílením audiosignálu – rozšířené
  • Technologie pro písemnou komunikaci a textový přepis řeči v reálném čase
  • Technologie pro písemnou komunikaci a textový přepis řeči v reálném čase – rozšířené
  • Aplikace pro podporu komunikace ve znakovém jazyce
  • Aplikace pro podporu komunikace ve znakovém jazyce – rozšířené
  • Praktický nácvik využití AT ve vybraných situacích v prezenční i distanční výuce
  • ODDÍL 3 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE S POHYBOVÝM POSTIŽENÍM
  • Úvod
  • Alternativní vstupní zařízení
  • Alternativní vstupní zařízení – rozšířené
  • Technologie pro hlasové ovládání počítače a diktování textu
  • Technologie pro hlasové ovládání počítače a diktování textu – rozšířené
  • Aplikace pro vytváření netextových objektů
  • ODDÍL 4 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ
  • Úvod
  • Technologie pro podporu čtení
  • Technologie pro podporu čtení – rozšířené
  • Technologie pro podporu psaní
  • Technologie pro podporu psaní – rozšířené
  • Technologie pro podporu paměti a pozornosti, pro organizaci času
  • Technologie pro podporu paměti a pozornosti, pro organizaci času – rozšířené
  • ODDÍL 5 – ZÁKLADY PŘÍSTUPNOSTI STUDIJNÍCH MATERIÁLŮ
  • Technicky korektní dokument – základ jeho přístupnosti
  • Specifika vybraných formátů dokumentů
Výukové metody
výklad vyučujícího, praktická cvičení
Metody hodnocení
průběžné plnění praktických úkolů
Informace učitele
Logolink projektu NPO
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/jaro2025/ATVSSNP