CST:ATVSSNP AT pro uživatele se SP 2 - Informace o předmětu
ATVSSNP Asistivní technologie pro uživatele se specifickými potřebami (rozšiřující)
Celouniverzitní studiajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 2/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Svatoslav Ondra (přednášející)
- Garance
- Ing. Svatoslav Ondra
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Kontaktní osoba: Ing. Svatoslav Ondra
Dodavatelské pracoviště: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Asistivní technologie pro uživatele se specifickými potřebami (program CST, C-TEI)
- Cíle předmětu
- Kurz nabídne ucelený přehled obvyklých asistivních technologií, jejichž hlavním účelem je zpřístupnění informací, komunikace a obecně studijní práce hlavním skupinám žáků/studentů se smyslovými, pohybovými a dalšími postiženími a obtížemi. Účastníci kurzu budou seznámeni s typickými dopady jednotlivých typů postižení a práce pomocí asistivních technologií na percepci informací a komunikaci a budou metodicky vedeni jak technologie integrálně začleňovat do vzdělávacího procesu a studijní práce žáka/studenta s ohledem na cíl dané výuky, jež je předmětem zpřístupnění. Napříč kurzem bude zohledňováno využití asistivních technologií v rámci prezenční i distanční výuky.
- Výstupy z učení
- Absolvent tohoto kurzu bude schopen:
- porozumět účelu asistivních technologií, které běžně používá žák/student s postižením;
- s žákem/studentem komunikovat, vyměňovat si informace a celkově spolupracovat formou, která zohledňuje pracovní metody žáka/studenta založené na využití asistivních technologiích;
- identifikovat další technologie, které je pro danou výuku účelné využít a jak je do výuky začlenit;
- žáka/studenta metodicky vést k efektivnímu využívání asistivních technologií s ohledem na daný výukový předmět;
- ovládat a používat předmětné asistivní technologie;
- orientovat se v alternativách asistivních technologií stejného druhu, porovnávat je a doporučovat kombinaci technologií pro danou výukovou situaci;
- potřebným způsobem zprovoznit a nakonfigurovat hardwarové a softwarové asistivní technologie;
- poskytovat technickou podporu a konzultace ostatním partnerům výukového prostředí, poskytovat jim metodické vedení při aplikování asistivních technologií s ohledem na daný výukový předmět. - Osnova
- Obecný úvod
- Netechnické aspekty využití AT ve vzdělávání ODDÍL 1 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
- Úvod
- Technologie pro zvětšení a další přizpůsobení obrazu
- Technologie pro zvětšení a další přizpůsobení obrazu – rozšířené
- Odečítač obrazovky (pouze hlasový výstup)
- Odečítač obrazovky (pouze hlasový výstup) – rozšířené
- Brailleský hmatový displej s odečítačem obrazovky
- Brailleský hmatový displej s odečítačem obrazovky – rozšířené
- Základní technologie pro výrobu hmatových dokumentů a grafiky
- Základní technologie pro výrobu hmatových dokumentů a grafiky – rozšířené
- Aplikovatelnost AT ve vybraných situacích v prezenční i distanční výuce
- Specifické asistivní technologie pro zpřístupnění výuky vybraných předmětů/oborů
- Specifické asistivní technologie pro zpřístupnění výuky vybraných předmětů/oborů – rozšířené ODDÍL 2 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM
- Úvod
- Technologie pro zpřístupnění řečové komunikace přenosem a zesílením audiosignálu
- Technologie pro zpřístupnění řečové komunikace přenosem a zesílením audiosignálu – rozšířené
- Technologie pro písemnou komunikaci a textový přepis řeči v reálném čase
- Technologie pro písemnou komunikaci a textový přepis řeči v reálném čase – rozšířené
- Aplikace pro podporu komunikace ve znakovém jazyce
- Aplikace pro podporu komunikace ve znakovém jazyce – rozšířené
- Praktický nácvik využití AT ve vybraných situacích v prezenční i distanční výuce ODDÍL 3 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE S POHYBOVÝM POSTIŽENÍM
- Úvod
- Alternativní vstupní zařízení
- Alternativní vstupní zařízení – rozšířené
- Technologie pro hlasové ovládání počítače a diktování textu
- Technologie pro hlasové ovládání počítače a diktování textu – rozšířené
- Aplikace pro vytváření netextových objektů ODDÍL 4 – ASISTIVNÍ TECHNOLOGIE PRO UŽIVATELE SE SPECIFICKÝMI PORUCHAMI UČENÍ
- Úvod
- Technologie pro podporu čtení
- Technologie pro podporu čtení – rozšířené
- Technologie pro podporu psaní
- Technologie pro podporu psaní – rozšířené
- Technologie pro podporu paměti a pozornosti, pro organizaci času
- Technologie pro podporu paměti a pozornosti, pro organizaci času – rozšířené ODDÍL 5 – ZÁKLADY PŘÍSTUPNOSTI STUDIJNÍCH MATERIÁLŮ
- Technicky korektní dokument – základ jeho přístupnosti
- Specifika vybraných formátů dokumentů
- Výukové metody
- výklad vyučujícího, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- průběžné plnění praktických úkolů
- Informace učitele
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/jaro2025/ATVSSNP