RPKV01 Základy pedagogických kompetencí

Celouniverzitní studia
podzim 2025
Rozsah
0/0. Ukončení: z.
Vyučováno asynchronně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Dana Sklenářová (přednášející)
Mgr. Kateřina Vybíralová (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Dana Sklenářová
Centrum rozvoje pedagogických kompetencí
Předpoklady
E-learningový kurz bude dostupný ke studiu od 15. 9. 2025.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Poskytnout začínajícím vysokoškolským vyučujícím teoretické základy a praktické nástroje pro pedagogickou činnost. Účastníci se zorientují v principech vysokoškolské pedagogiky, naučí se systematicky plánovat výuku s důrazem na potřeby studujících, aplikovat efektivní metody hodnocení a zpětné vazby, reflektovat vlastní pedagogickou praxi. Vytvoří kompletní plán 100minutové lekce připravené k realizaci.
Výstupy z učení
Po absolvování e-learningového kurzu účastník:
- Orientuje se v principech vysokoškolské pedagogiky a své pedagogické roli
- Plánuje systematicky výukové jednotky s ohledem na cíle a potřeby studujících
- Navrhuje hodnotící nástroje a poskytuje konstruktivní zpětnou vazbu
- Reflektuje vlastní pedagogickou praxi a pečuje o profesní well-being
- Aplikuje získané poznatky v podobě kompletního plánu vlastní 100minutové lekce
Osnova
  • Principy vysokoškolské pedagogiky a role vyučujícího
  • Profesní identita a pedagogické kompetence
  • Plánování a příprava výuky
  • Formulace cílů a analýza potřeb studujících
  • Struktura výukové jednotky a výukové metody
  • Komunikace a práce se skupinou
  • Hodnocení a zpětná vazba
  • Reflexe pedagogické praxe
  • Příprava vlastní výukové lekce
Literatura
    doporučená literatura
  • AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
  • BAIN, Ken. What the best college teachers do. Cambridge: Harvard University Press, 2004, 207 s. ISBN 9780674013254. info
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
  • SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 253 stran. ISBN 9788024740546. URL info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
Výukové metody
Samostatné studium e-learningových modulů s interaktivními prvky, praktické úkoly a vzájemné hodnocení prací.
Metody hodnocení
Kurz bude dokončen doložením výstupu z e-learningového kurzu - plán vlastní 100minutové lekce.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/cus/podzim2025/RPKV01/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/podzim2025/RPKV01