CST:RPKV01 Základy pedagogických kompeten - Informace o předmětu
RPKV01 Základy pedagogických kompetencí
Celouniverzitní studiapodzim 2025
- Rozsah
- 0/0. Ukončení: z.
Vyučováno asynchronně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Dana Sklenářová (přednášející)
Mgr. Kateřina Vybíralová (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Dana Sklenářová
Centrum rozvoje pedagogických kompetencí - Předpoklady
- E-learningový kurz bude dostupný ke studiu od 15. 9. 2025.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Poskytnout začínajícím vysokoškolským vyučujícím teoretické základy a praktické nástroje pro pedagogickou činnost. Účastníci se zorientují v principech vysokoškolské pedagogiky, naučí se systematicky plánovat výuku s důrazem na potřeby studujících, aplikovat efektivní metody hodnocení a zpětné vazby, reflektovat vlastní pedagogickou praxi. Vytvoří kompletní plán 100minutové lekce připravené k realizaci.
- Výstupy z učení
- Po absolvování e-learningového kurzu účastník:
- Orientuje se v principech vysokoškolské pedagogiky a své pedagogické roli
- Plánuje systematicky výukové jednotky s ohledem na cíle a potřeby studujících
- Navrhuje hodnotící nástroje a poskytuje konstruktivní zpětnou vazbu
- Reflektuje vlastní pedagogickou praxi a pečuje o profesní well-being
- Aplikuje získané poznatky v podobě kompletního plánu vlastní 100minutové lekce - Osnova
- Principy vysokoškolské pedagogiky a role vyučujícího
- Profesní identita a pedagogické kompetence
- Plánování a příprava výuky
- Formulace cílů a analýza potřeb studujících
- Struktura výukové jednotky a výukové metody
- Komunikace a práce se skupinou
- Hodnocení a zpětná vazba
- Reflexe pedagogické praxe
- Příprava vlastní výukové lekce
- Literatura
- doporučená literatura
- AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
- BAIN, Ken. What the best college teachers do. Cambridge: Harvard University Press, 2004, 207 s. ISBN 9780674013254. info
- ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole : praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. První vydání. Praha: Grada, 2012, 281 stran. ISBN 9788024741529. URL info
- SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 253 stran. ISBN 9788024740546. URL info
- STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- Výukové metody
- Samostatné studium e-learningových modulů s interaktivními prvky, praktické úkoly a vzájemné hodnocení prací.
- Metody hodnocení
- Kurz bude dokončen doložením výstupu z e-learningového kurzu - plán vlastní 100minutové lekce.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/cus/podzim2025/RPKV01/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/podzim2025/RPKV01