MPH_MZPO Manažerské poradenství

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Eva Švandová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Eva Švandová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24
Jiné omezení: Minimální počet pro otevření předmětu je 10 zapsaných studentů. / The minimum number of enrolled students to open the course is 10.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Manažerské poradenství je odvětvím, kam mnoho absolventů ekonomických škol míří. Nabízí různorodou práci, potenciál pro osobnostní a kvalifikační růst, na druhou stranu ne každý se může stát poradcem. Předmět si neklade primárně za cíl rozvíjet stávající znalosti podnikového procesu (Nauky o podniku, Management, Ekonomika orgaizací apod.), ale rozvíjí schopnost studenta aranžovat poradenský proces. Pro rozvoj osobnosti poradce jsou přínosné předměty Projektové řízení, Inovační management pro osvojení kreativní metod při hledání řešení, popřípadě Controlling, kde studenti pracují se sotwary pro prezentaci a reportování dat (Power BI).

Cílem předmětu (z pohledu studenta) je vytvořit si obraz možného působení v poradenské praxi včetně zásadních rozhodnutí, osvojit si poradenský proces od budování vztahu s klienty po prezentaci řešení, šířit pozitivní postoj k poradenství v podnikové praxi.

V předmětu si klademe za cíl (z pohledu učitele) usnadnit studentům vstup, rozhodování a samotné působení na poradenském trhu, který má svá specifika, a to v roli poradce nebo v roli zákazníka poptávající poradenské služby.
Výstupy z učení
S ohledem na definované cíle lze výstupy z učení zakomponovat do třech základních oblastí. V rámci nich budou studenti po absolvování kurzu:

Ad 1. Formulace obrazu vlastní role v poradenské praxi

- znát, co je obsahem manažerského poradenství, jeho vývoj, typy poradenských organizací, role poradce
- znát business modely vybraných poradenských firem a budou je schopni analyzovat z pohledu rizik
- schopni vytvořit vlastní business model pro poradenskou praxi a definovat jeho rizika
- mít k dispozici poznatky, které budou schopni aplikovat při "tzv. case interview"
- schopni zhodnotit svůj potenciál stát se poradcem a formulovat si cíle pro to, jak se stát poradcem

Ad 2. Osvojení si poradenského procesu

- znát fáze poradenského procesu a jejich obsah a cíl
- schopni vytvořit poradenskou nabídku, naplánovat projekt, kalkulovat náklady spojené s prací poradce a s implementací navržených řešení problému
- schopni provést strukturovanou analýzu problému (dekomponovat problém) a navrhnout strukturované řešení
- schopni vytvořit poradenskou nabídku, kalkulovat náklady spojené s prací poradce a s implementací navržených řešení problému
- schopni vytvořit závěrečnou zprávu, projekt zhodnotit a ukončit

Ad 3. Vnímat a šířit pozitivní postoj k poradenství v praxi (nejen argumentačně ale i "dobrým" příkladem)

- schopni strukturovaně (pyramidový princip) komunikovat s klientem (běžná komunikace, tvorba reportů pro klienty včetně zpracování a aktivní prezentace výsledku projektu klientovi)
- konstruktivně argumentovat, reagovat na připomínky (potenciálního) klienta a sestavit seznam výhod, které mu spolupráce přinese, a to na základě znalosti možných důvodů kritického pohledu na poradenství
- znát a umět implementovat do praxe etické zásady manažerského poradenství
Osnova
  • Tematický plán přednášek:
  • 1. Odvětví poradenství, Poradenský proces, vstupní fáze, Business model poradenské organizace
  • 2. Strukturovaná diagnóza,
  • 3. Strukturované řešení
  • 4. Prezentace dat, ukončení projektu
  • 5. Case interview, základní dovednosti poradce, poradenský přístup, práce s klientem
  • Tematický plán cvičení:
  • 1. Osobnost poradce
  • 2. Tvorba poradenské nabídky, zadání a poradenské smlouvy, plánování projektu;
  • 3. Dekompozice problému; Strukturovaná diagnóza
  • 4. Strukturované řešení
  • 5. Prezentace řešení, tvorba závěrečné zprávy pro klienta
  • 6. Prezentace business modelu poradenské organizace či zhodnocení stávajícíh a návrh na změnu; case interview -
Literatura
    povinná literatura
  • BAAIJ, Marc G. An introduction to management consultancy. First edition. Los Angeles: Sage, 2014, xix, 580. ISBN 9781446256138. info
    doporučená literatura
  • BILLINGHAM, Vicky. Project management : how to plan and deliver a successful project. 2nd edition. Wales: Studymates, 2017, 288 stran. ISBN 9781842853238. info
  • CROWTHER, David a Geoff LANCASTER. Research methods : a concise introduction to research in management and business consultancy. 2nd ed. Amsterdam: Elsevier, 2009, viii, 292. ISBN 9780750689533. info
  • BISWAS, Sugata a Daryl TWITCHELL. Management consulting : a complete guide to the industry. Second edition. New York: John Wiley & Sons, 2001, xii, 336. ISBN 9780471444015. info
Výukové metody
Předmět se skládá z přednášek a seminářů, které se střídají ob týden. V rámci přednášek budou prezentovány základní myšlenky formou skupinových diskusí v kombinaci s přednáškou vyučujícího. Student bude mít k dispozici materiál před samotnou výukou k nastudování (cca 3 strany textu); zároveň bude docházet k práci s textem v podobě krátkých případových studiích pro prohloubení poznání v kontextu praxe. Jedná z přednášek bude vedena expertem v dané oblasti.
V rámci seminářů si vyzkoušíme některé metody používané v poradenské praxi a zkusíme si vymyslet řešení pro některé problémy z poradenské praxe. Vyzkoušíme si tzv. case interview. Na každém semináři se seznámíme s business modelem jedné poradenské organizace.

Studentům budou zadávány úkoly na seminářích, které budou průběžně zpracovávat (ideálně v seminářích). Dále bude zadán jeden domácí úkol, který budou studenti zpracovávat samostatně či týmově (ve dvou max) v průběhu semestru a prezentovat v závěrečném semináři (návrh business modelu poradce nebo návrh změny business modelu stávající poradenské organizace).
V případě změny epidemiologických podmínek a přechodu výuky do on-line módu, bude skupinový úkol nahrazen zpracováváním zadaných úkolů. Přednášky přejdou do on-line módu a budou nahrávány.
Metody hodnocení
Do finálního hodnocení vstupují dvě základní oblasti:

1. Body za práci v seminářích
A) Body za splnění úkolů zadaných v seminářích vyučujícím a v seminářích zpracovávaných (Tvorba poradenské nabídky; dekompozice problému; návrh řešení; tvorba finální prezentace; tvorba finálního reportu; osobnost poradce). Pokud se student semináře neúčastní, bude mu zadán náhradní úkol (analogicky k úkolům zadaným v hodině). Úkoly v hodině budou zpracovávány převážně skupinově (ve dvojicích). Student může získat 50 bodů.
B) Body získané za tvorbu či návrh na změnu modelu poradenské organizace a jeho prezentace. Bude zpracováno individuálně, diskutováno skupinově. Jedná se celkem o 20 bodů, které student může získat.

2. Body za závěrečnou zkoušku
Závěrečná zkouška bude v písemné podobě a bude obsahovat 5 otázek a jedno zadání příkladu k vyřešení (case). Za zkoušku

Pro úspěšné absolvování předmětu student musí získat 60 % bodů z každé ze dvou hlavních částí, tzn. 60 % za aktivity ve cvičeních a 60 % za zkoušku. Totéž platí pro docházku (povinnost navštívit 3 semináře z 5).

Studenti mají možnost získat extra body za aktivitu v seminářích, které nejsou součástí rozpočtovaných 100 %. Mohou vylepšit finální hodnocení.

Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolenýchpomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku(zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia."
Studenti vyjíždějící na zahraniční pobyt si mohou předmět zapsat v prezenční formě a plnit jeho podmínky distančně. V takovém případě napíší před zahájením výukové části semestru email garantovi předmětu a požádají jej o výjimku z podmínky docházet na semináře z důvodu absolvování zahraniční stáže. Garant předmětu je následně seznámí s náhradní podmínkou absolvence předmětu. On-line výuka bude probíhat prostřednictvím platformy Teams.
V mezičase se prosím přidejte do Teams předmětu skrze tento kód:



Informace, jak to udělat, najdete zde: https://it.muni.cz/sluzby/microsoft-teams/dalsi-informace/sprava-clenu-a-nastaveni-roli-v-tymu#kod Protože bude smysluplné některé informace sdílet i s kombinovanou formou, je tým společný pro oba předměty. Vás se budou týkat kanály "Obecný" (primárně oznámení týkající se obou forem) a zejména "Denní podzim2020". Doporučuji si nastavit u obou kanálů upozornění nebo je pravidelně sledovat. Komunikace bdue probíhat přes Teams vyjma úvodního mailu.

Informace učitele
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6e81979fe556491890fde4e96d00a8a5%40thread.tacv2/conversations?groupId=178b5937-c30b-4166-9f51-6cab4bbe4d99&tenantId=11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.