KFMAPE_T Marketing v peněžnictví

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2006
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Jan Krajíček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Božena Petrjánošová, CSc.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
  • Peněžnictví (program ESF, B-HPS, směr Bankovnictví_T - výuka v Telči)
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání základních znalostí studentů v oboru marketingu, tak jak je uplatňován v bankovnictví a pojišťovnictví. Výuka je strukturována z pohledu na marketing jako celek, včetně jeho orientace na klienta. Struktura jednotlivých dílčích přednášek vychází z postavení marketingu v tržním prostředí, informačních systémů postavení personálu bank a pojišťoven, akviziční činnosti, služeb a jejich kvality. Důraz v přednáškách je kladen především na postavení informačních systému, akviziční činnost bank a pojišťoven. Nezanedbatelné není ani vzájemné hodnocení výsledků akviziční činnosti a kvality služeb poskytovaných bankami a pojišťovnami. Cílem předmětu je seznámit studenty s marketingem v peněžnictví, jeho základy funckí a dopady do činnosti bank a pojišťoven.
Osnova
  • Struktura předmětu vychází z osmi přednášek 16 hodin konzultací. Tématický plán přednášek: 1. Podstata marketingu a jeho úloha v činnosti banky a pojišťovny: - podstata marketingu; - vývoj marketingu; - vývoj alternativních možností orientace společnosti na trh; - zvláštnosti marketingu v peněžnictví. 2. Marketing a trh: - marketingový průzkum a výběr trhu; - strategické plánování bank a pojišťoven; - analýza prostředí banky a pojišťovny; - tvorba marketingového plánu. 3. Marketingový informační systém: - obsah a prvky marketingového informačního systému; - vnitřní informační systém; - marketingový zpravodajský systém; - marketingový výzkumný systém. 4. Klient v bankovnictví a pojišťovnictví: - segmentace trhu; - strategie cílového trhu; - chování klienta; - péče o klienta. 5. Marketingový mix: - produkt a cena; - propagace; - distribuce; - personál; - fyzické prostředí. 6. Obchodní personál v bankovnictví a pojišťovnictví: - funkce a význam pracovníků prodeje; - politika produktů a služeb; - hodnocení a ocenění obchodního personálu; - školení a nábor pracovníků. 7. Akviziční činnost v podmínkách banky a pojišťovny. - výběr klientů; - specifikace nabídky produktů a cenové kalkulace; - realizace akviziční činnosti. 8. Kvalita služeb v bankovnictví a pojišťovnictví: - kvalita služeb v peněžnictví; - návrhy a stížnosti klientů; - hodnocení kvality služeb v bankovnictví a pojišťovnictví.
Literatura
  • KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Marketing. Translated by Hana Machková. Praha: Grada, 2004, 855 s. ISBN 8024705133. info
  • Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
  • KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera :jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-7261-010-4. info
  • KORAUŠ, Anton. Marketing v bankovníctve a poisťovníctve. Bratislava: Sprint, 2000, 297 s. ISBN 80-88848-52-0. info
  • Marketing služeb v praxi finančních institucí :sborník přednášek. Vyd. 1. Ostrava: Newport University, 1999, 79 s. ISBN 80-86122-44-1. info
  • TORRES, Madalena, Isabel BERNARDO a Simona CIGÁNKOVÁ. Marketing bankovních služeb. 2., aktualizované vyd. Praha: Bankovní institut, 1998, 219 s. info
  • PAYNE, Adrian. Marketing služeb. Translated by Veronika Žbelová. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 247 s. ISBN 807169276X. info
  • KOTLER, Philip. Marketing management :analysis, planning, implementation, and control. 7. ed. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1991, xxvi, 756. ISBN 0-13-552480-6. info
Metody hodnocení
Semestr je uzavřen ústní zkouškou s cílem ověřit znalosti studentů.
Informace učitele
http://www.cnb.cz, www.finance.cz
Odborné časopisy: Bankovnictví Hospodářské noviny Finance a úvěr Ekonom EURO BIATEC Credit of banking The banker Internetové stránky komerčních bank
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007.