PHPCHE Psychologie pro ekonomy

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (přednášející)
PhDr. Petr Fiľo, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Mojmír Snopek (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Rozvrh
Po 12:50–14:30 P101
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PHPCHE/1: Po 9:20–11:00 S301, M. Snopek
PHPCHE/10: Čt 11:05–12:45 S301, P. Fiľo
PHPCHE/11: Čt 15:30–17:05 S301, P. Fiľo
PHPCHE/12: Po 14:35–16:15 S301, P. Fiľo
PHPCHE/2: Po 11:05–12:45 S301, M. Snopek
PHPCHE/3: Po 16:20–17:55 S301, P. Fiľo
PHPCHE/4: Út 12:00–13:35 S311, P. Fiľo
PHPCHE/5: Út 13:45–15:20 S311, M. Snopek
PHPCHE/6: Út 15:30–17:05 S301, M. Snopek
PHPCHE/7: St 11:05–12:45 S301, M. Snopek
PHPCHE/8: St 12:50–14:30 S301, M. Snopek
PHPCHE/9: Čt 17:10–18:45 S301, P. Fiľo
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 220 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/220, pouze zareg.: 0/220, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/220
Jiné omezení: 10 pouze přednáška
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Uvedení do studia psychologie začíná humanistickým přístupem k člověku jako osobnosti, jako subjektu a činiteli sociálních vztahů, s přihlédnutím k jeho determinaci biologické, jeho vazbám v mikro-, -mezo-, exo- a makrosystému prostředí, se zřetelem k celoživotnímu procesu vývoje. V úvodní části je vysvětlen problém fylogeneze a ontogeneze člověka, kterým uvádíme vlastní psychosomatické pojednání o vybraných otázkách lidské osobnosti. Od pojetí člověka jako bytosti přírodní a společenské přecházíme k výkladu vnitřního a vnějšího obrazu osobnosti, k problémům lidského prožívání a chování. Tento složitý komplex vnitřního světa člověka analyzujeme z hlediska motivace chování, osobnostní dynamiky, biologické rovnováhy i výkonových možností člověka. V osobnostně akcentovaném rozvrhu témat postupujeme k vývojovým změnám osobnosti, k metodám jejího psychologického poznání a k otázce kategorizace a rozpoznávání psychických poruch. Na závěr zařazujeme nejednoznačnou problematiku udržování aktivního duševního a tělesného zdraví. Výklad psychologické podstaty člověka je doplněn o pohled filozofický, kulturně-antropologický, medicínský a ekologický.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky): 1) Úvod do základů psychologie osobnosti Tradiční přístup. Současné poznatky interdisciplinárního přístupu z oblasti ekofilozofie, sociologie, antropologie, ekologie. 2) Lidská fylogeneze a ontogeneze Co je člověk a jak je biologicky podmíněn. Biologické základy psychiky. Činitelé utváření osobnosti. Dědičnost a prostředí. Procesy utváření osobnosti. Socializační vlivy. Člověk a příroda. Člověk a kultura. 3) Vnitřní obraz osobnosti Jak si uvědomujeme svět a sebe. Já - integrující činitel duševního života. Vznik a vývoj vědomí já. Sebepojetí - obraz sebe sama. Aspirace, aspirační úroveň. Sebehodnocení. 4) Vnější obraz osobnosti Chování - klíč k vnějšímu obrazu člověka. Způsoby chování. Základní dimenze chování. Vnější obraz člověka. Tělesné vzezření. Výrazové projevy. 5) Motivace lidského chování Problém motivace. Motivy v kontextu pracovních vztahů. Zdroje motivace. Motivy pracovní spokojenosti. Potřeba personalizace. Teoretické koncepce motivace. Překážky optimální pracovní motivace. 6) Biologická osobnostní dynamika Temperament. Pojetí temperamentu. Temperament a emoce. Typologie temperamentu. Biorytmy a osobnost. Chemismus organismu a psychika. Psychobiologický model temperamentu. 7) Dynamická rovnováha člověka Proces psychické adaptace. Adaptační dynamismy. Dynamismus naučené bezmocnosti. Dynamismus hledačské aktivity. Frustrace. Způsoby reagování na frustraci. Emoce jako prostředky adaptace. Vůle a adaptační zralost osobnosti. 8) Výkonové možnosti člověka Osobnostní předpoklady výkonu. Inteligence. Lidský mozek a jeho výkonnost. Funkce mozku a problém umělého intelektu. Tvořivost. Změny produktivity práce a tvořivé činnosti. Změny pracovních schopností v průběhu stárnutí. 9) Člověk a jeho orientace ve světě Člověk jako otevřený kognitivní systém. Člověk jako poznávací subjekt - součást různých ekosystémů a kultury. Poznávací projevy a jejich interaktivní funkce ve struktuře osobnosti. 10) Ontogeneze lidské psychiky Fylogeneze, ontogeneze, aktuální geneze. Ontogeneze lidské psychiky. Psychika jako evoluční proces. Periodizace životní dráhy člověka. Senzitivní vývojová období. 11) Metody poznávání člověka Pozorování. Rozhovor. Anamnéza. Psychologické testy výkonové a osobnostní. Studium člověka v pracovní činnosti. 12) Patologie duševního života Příčiny duševních poruch. Klasifikace duševních poruch. Poruchy prožívání. Poruchy chování. Poruchy intelektu. Toxikománie, alkoholismus, gamblerství. 13) Zdroje lidského zdraví Smysl životosprávných korekcí. Člověk jako psychosomatická jednota. Význam pozitivního myšlení. Adaptace člověka v náročných situacích. Stres a jeho vliv na výkonnost člověka. Psychosomatické reakce na stresy. Reichovy zóny. Pohybové a dechové korekce zátěží. Protistresová organizace myšlení.
Literatura
  • Buchtová, Božena. Člověk - psychosomatická bytost : k problému lidské sebereflexe [Buchtová, 2001]. 3. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2003,. 223 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-2730-4.
Metody hodnocení
Zpracování a prezentace seminární práce. Závěrečný písemný test se zadáním tří otázek s volnou možností odpovědi a časovým limitem půl hodiny. Test je hodnocen klasifikační stupnicí A až F - podmínkou úspěšnosti je, že žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009.