KREUAE_T Evropská unie a euroregiony

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Lucie Oháňková (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Milan Viturka, CSc.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Klára Viturková
Rozvrh
Ne 27. 4. 8:30–11:50 T1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s Evropskou unií a Evropským společenstvím, a to prostřednictvím konkrétních informací o profilu unie a společenství, institucích a obsahu a formách jejich práce. Zvláštní pozornost je věnována vztahům Evropského společenství a České republiky, předpokladùm a důsledkùm vstupu ČR do EU a specifické problematice vzniku a fungování euroregionů. Látka je rozdělena do tří tematických bloků: - integrace Evropy, počátky, vývoj a stav integrace, perspektiva vývoje Evropské unie, instituce Evropské unie a Evropského společenství, Evropská unie jako mezinárodní partner, evropanství jako zpùsob myšlení - asociační dohoda mezi Evropským společenstvím a Českou republikou, pohyb zboží, osob, služeb a kapitálu mezi státy EU a ČR, spolupráce a pomoc, Evropská unie a střední a východní Evropa - regionální politika ES, euroregiony, pojetí a význam euroregionù, jejich současný stav a způsob fungování, programy jejich rozvoje.
Osnova
  • 1. Vývoj poválečné Evropy a integrační procesy 2. Evropská unie - tři základní pilíře EU 3. Orgány a instituce Evropské unie a Evropského společenství 4. Hospodářská a měnová unie 5. Rozpočet EU 6. Společné politiky EU 7.-8. Evropa regionů 9. Vnější vztahy EU 10. Česká republika a EU 11. Přeshraniční spolupráce v EU 12. Česká republika a přeshraniční spolupráce 13. Příčiny vzniku euroregionů v ČR
Literatura
  • Maryáš, J. – Oháňková L. a kol.: EU a euroregiony. (elektronická verze) ESF MU Brno, 2006.
Metody hodnocení
Písemná i ústní zkouška
Informace učitele
Vážení studenti, od jarního semestru 2008 vstupuje na naší fakultě v platnost nová úprava postihu studentů za podvody u zkoušek, jako je používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky. Pokud učitel nazná, že se student takového jednání dopustil, má možnost přerušit jeho zkoušku a podle závažnosti přestupku udělit studentu klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF (u zápočtů a kolokvií adekvátně N). Pro studenta to tedy může mít za následek neúspěšné absolvování předmětu a nutnost zapsat si jej znovu jako opakovaný předmět. Toto opatření nijak neomezuje právo učitele zadat podnět k disciplinárnímu řízení v případě zvláště závažného porušení studijních předpisů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.