KVVE_T Veřejná ekonomie

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ing. Petra Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (přednášející)
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (přednášející)
prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
So 15. 3. 15:30–18:45 T1, So 5. 4. 15:30–18:45 T1, Ne 6. 4. 8:30–11:50 T1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Veřejná ekonomie se zabývá základními otázkami a problémy souvisejícími s existencí, úlohami a fungováním veřejného sektoru v podmínkách moderních smíšených ekonomik. Výklad je zaměřen především na alokační a distribuční funkce veřejného sektoru. Obsah je rozdělen do pěti vzájemně souvisejících bloků. V prvním bloku je představen stát jako ekonomický subjekt a ústřední pojem veřejné ekonomie - veřejný sektor, jakož i různé přístupy k chápání jeho ekonomických funkcí. Ve druhém bloku jsou rozebrány příčiny existence veřejného sektoru, selhání trhu a selhání státu, koordinační funkce státu a také proces tvorby kolektivních politických rozhodnutí o alokaci zdrojů. Třetí blok je věnován základům veřejných financí. Jsou vysvětleny toky veřejných financí, veřejné rozpočty a veřejné výdaje a příjmy, včetně problematiky místních financí a relativně samostatné otázky efektivnosti veřejných výdajů. Čtvrtý blok uvádí studenta do daňové teorie. Pátý blok je věnován institucionálním otázkám fungování veřejného sektoru, způsobu jeho řízení, interakcí veřejného sektoru s nestátním neziskovým sektorem a praktickým nástrojům dosahování efektivní alokace zdrojů v veřejném sektoru. Cíl Cílem výuky je především studenty zorientovat v dané problematice a používaných pojmech, dát jim představu o tom, jak komplexní problémy zde společnost řeší a jakých nástrojů a přístupů se zde používá. Vedle toho je cíle rovněž motivovat a vést studenty je k analytickému přístupu při posuzování a hodnocení konkrétních ekonomických jevů a rozvíjet jejich ekonomické myšlení. V neposlední řadě je cílem také to, aby studenti byli vybaveni dostatečným teoretickým základem pro studium návazných specializovaných kurzů a zajistit, aby všichni znali základní reálie veřejného sektoru u nás a byli schopni jejich porovnání s vyspělými zeměmi.
Osnova
  • Tématický plán přednášek 1. týden Veřejný a neziskový sektor v moderních ekonomikách. Vymezení, charakteristické znaky, vztahy k soukromému sektoru, rozsah VS. Funkce veřejného sektoru. Liberalismus, sociálně-ekonomický přístup. Význam normativních soudů při hodnocení vládních zásahů do ekonomiky. 2. týden Příčiny existence VS. Tzv. neekonomické příčiny, distribuční spravedlnost. Ekonomické příčiny existence veřejného sektoru. Mikroekonomická selhání trhu. 3. týden Externality. Veřejná a soukromá řešení externalit. Pigouovské daně, Coasův teorém. 4. týden Úvod do teorie statků, veřejné statky a veřejně poskytované statky. Problém jejich efektivní alokace. 5. týden Veřejná volba a veřejná kontrola. Způsob přijímání rozhodnutí ve veřejném sektoru. Ekonomické chování účastníků veřejné volby. 6. týden Veřejné finance. Pojem. Rozbor finančních toků. Státní rozpočet jako základní kategorie veřejných financí. Soustava veřejných rozpočtů. Rozpočtový proces. Parafiskální fondy. 7. týden Rozpočtový deficit a veřejný dluh. Pojem, druhy, příčiny vzniku, způsoby financování, význam z hlediska rozpočtového a fiskálního. 8. týden Veřejné výdaje. Typologie. Struktura, vývojové tendence, faktory ovlivňující rozsah veřejných výdajů. Metody objektivizace výdajových položek. Typy užitků a nákladů. 9. týden Veřejné příjmy. Typologie, struktura. Daňové a nedaňové příjmy. Klasifikace daní. Základy daňové teorie. Daně jako historická kategorie. Daňové principy. Spravedlnost a efektivnost zdanění 10. týden Důsledky zdanění. Substituční a důchodový efekt. Daňové zatížení, mrtvá ztráta. Daňový přesun, dopady na množství a cenu. 11. týden Finance municipalit a územních celků. Principy prostorové alokace příjmů a výdajů. Místní rozpočty. 12. týden Organizace v neziskové sféře. Typy organizací. Poslání, funkce, cíle, činnosti, Způsob financování a hospodaření. 13. týden Řízení veřejného sektoru. Příčiny selhání veřejného sektoru. Efektivnost veřejného sektoru. Přednášky jsou rozvrhově organizovány do tří čtyřhodinových bloků, podle tématických okruhů následovně: 1.Témata z týdnů 1 – 4 2.Témata z týdnů 5 – 9 (resp. první polovina – po typologii veřejných příjmů) 3.Témata z týdnů 9 (daňové principy) – 13. Rozpis tematické náplně jednotlivých tutoriálů dle rozvrhu. Na každou výukovou hodinu připadne prakticky jedno z 13 tématických zaměření. (viz výjimka u tématu č.9). Podrobnější studijní harmonogram je obsahem DSO. 1. týden semestru orientace v DSO, požadavky na zkoušku, literatura 2. týden samostudium (1. – 2.kapitola) 3.-4. týden samostudium (3. – 4. kapitola) 5. týden vypracování POTu č.1 6. týden samostudium (5. kapitola) 7. týden samostudium (6.-7. kapitola) 8. týden samostudium (8.-9. kapitola) 9. - 10. týden samostudium (10. – 11. kapitola) 11. týden samostudium (12. kapitola) 12. týden samostudium (13. kapitola) 13. týden vypracování POTu č.2; opakování a procvičení celé látky
Literatura
  • STRECKOVÁ, Yvonne a Ivan MALÝ. Veřejná ekonomie pro školu i praxi. první vydání. Brno: Computer Press, 1998, 214 s. Ekonomie. ISBN 80-7226-112-6. info
  • STIGLITZ, Joseph E. Ekonomie veřejného sektoru. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 661 s. ISBN 8071694541. info
Metody hodnocení
K ústní zkoušce je student oprávněn se dostavit při současném splnění kritérií odevzdání řádně zpracovaných POTů a dosažení alespoň 100 bodů z 200 možných ze dvou testů. Do celkového hodnocení (výsledné známky) jsou započteny ze 40% výsledky z obou průběžných testů. 60% je tvořeno výsledkem ústní zkoušky, přičemž převod procenta je shodný s prezenční formou.


Dopustí-li se student u zápočtu nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zápočtu, přeruší učitel test a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Informace učitele
Základní literatura: pro distanční formu studia. Distanční studijní opora (DSO) MALÝ, I, ŠPALEK, J. a kol.. Veřejná ekonomie. Brno:, MU, 2006, dokončuje se do tisku doporučená literatura: 1.HAMERNÍKOVÁ, B., KUBÁTOVÁ, K. Veřejné finance. Praha: Eurolex Bohemia, 1999. ISBN 8090275214. 2.PEKOVÁ, J. Veřejné finance. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 8085963884 3.MUSGRAVE, R.A., MUSGRAVEOVÁ, P.B. Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Management Press, 1994. ISBN 8085603764 4.STIGLITZ, J.E. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: GRADA, 1997. ISBN 8071694541 literatura k seminářům prezenčního studia 1.FRANK , Robert H. Mikroekonomie a chování.. 1. vyd.. Praha : Svoboda, 1995. 766 s. ISBN 80-205-0438-9. 2.VARIAN, H. R. Mikroekonomie: moderní přístup. Praha : Victoria Publishing, 1995. 643 s. ISBN 80-858-6525-4 3.MCCAIN, R. Strategy and Conflict: An Introductory Sketch of Game Theory. Games with Multiple Nash Equilibria [on-line]. Dostupné z . 4.GIBBONS, R. An Introduction to Applicable Game Theory. The Journal of Economic Perspectives, Vol. 11, No. 1. (Winter, 1997), pp. 127-149. Dostupné on-line (JSTOR)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.