BPR_REGE Regionální geografie Evropy

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (cvičící)
Ing. Markéta Novotná, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Petr Tonev, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Po 12:50–14:30 P304
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPR_REGE/01: každé liché pondělí 16:20–17:55 P312, P. Tonev
Předpoklady
(! PRREGE Regionální geografie Evropy || ! KRRGEC Regionální geografie Evropy || ! BKR_RGEC Regionální geografie Evropy || ! BTR_RGEC Regionální geografie Evropy || ! C_KRRGEC Regionální geografie Evr. a ČR )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/90, pouze zareg.: 0/90
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz uvádí posluchače do regionální problematiky Evropy a nepřímo je seznamuje s užívanými metodami regionálního výzkumu. Posluchači získají nové poznatky o rozmístění, vývoji a prostorové diferenciaci rozhodujících ekonomických a sociálních jevů a procesů v Evropě.
Hlavní důraz bude kladen na následující problémové okruhy:
geografická a geopolitická poloha, demografické a sociální jevy a procesy, systém osídlení a jeho vývojová a řádovostní diferenciace, ekonomická sféra a její dynamické a strukturální aspekty, doprava a infrastruktura, životní prostředí, regionální rozdíly v rámci Evropy.

Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
prokázat znalost geografické dimenze ekonomických a sociálních problémů Evropy;
chápat geografické koncepty a teorie vysvětlující rozložení a uspořádání obyvatelstva a ekonomických aktivit na evropském kontinetu;
chápat vzájemné propojení mezi evropskými regiony, identifikovat a interpretovat současné problémy Evropy z regionální perspektivy;
demonstrovat souvislosti mezi ekonomickými, sociálními a politickými procesy při vzniku regionálních a sociálních rozdílů a nerovností;
analyzovat ekonomické a sociální problémy v různých evropských zemích a souvislostech;
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu, předmět studia, základní pojmy.
  • 2. Vybrané geografické charakteristiky a regionalizace Evropy.
  • 3. Česká republika.
  • 4-5. Střední Evropa a Pobaltí.
  • 6. Severské státy.
  • 7. Britské ostrovy.
  • 8-9. Kontinentální Západní Evropa.
  • 10. západní a střední Středomoří.
  • 11. Jihovýchodní Evropa.
  • 12. Východní Evropa.
Literatura
    povinná literatura
  • VITURKA, Milan, Stanislav ŘEHÁK a Michal VANČURA. Regionální geografie Evropy a ČR. 2. vydání. Brno: MU - ESF, 2004, 126 s. ISBN 80-210-3504-8. info
    doporučená literatura
  • SKOKAN, Ladislav. Evropa : sociogeografický přehled. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009, 130 s. ISBN 9788074140822. info
  • BLOUET, Brian W. The EU and neighbors : a geography of Europe in the modern world. Hoboken: John Wiley & Sons, 2008, viii, 552. ISBN 9780471655541. info
  • ANDĚL, Jiří a Roman MAREŠ. "Starý svět" Evropa :encyklopedický přehled zemí. 2. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, 292 s., [3. ISBN 80-7182-115-2. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, referát/prezentace, autokorekční testy v IS
Metody hodnocení
Hodnocení předmětu se skládá ze dvou komponent. První představuje ústní prezentace (25 % z celkového hodnocení předmětu) na schválené téma (např. vybraný stát/region) a odevzdání jejího podkladu v písemné formě. Smyslem je rozvoj schopností pracovat samostatně i ve skupině a rozvoj prezentačních shopností.
Druhou částí je písemný test (kombinace otevřených otázek a výběru z odpovědí, 75 % hodnocení), který hodnotí znalosti a dovednosti získané ve výuce a schopnost jejich syntézy při zodpovězení otázek z problémových okruhů daného kurzu.
Minimum ke složení zkoušky je dosažení 60 % z celkového počtu bodů (prezentace + test).
Účast na seminářích je povinná.
Informace učitele
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání (tj. držení taháku, opisování z taháku/od spolužáka, napovídání apod.) bude jeho zkouška ukončena a podle závažnosti přestupku ohodnocena známkou F, nebo FF, případně i FFF.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017.