DXV_FMEV Filozofie a metodologie vědy

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2015
Rozsah
16/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jana Soukopová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Daria Kuchařová (pomocník)
Mgr. Jarmila Šveňhová (pomocník)
Garance
prof. Ing. Juraj Nemec, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
St 18. 3. 8:00–12:00 S307, St 1. 4. 8:00–12:00 S307, St 22. 4. 8:00–12:00 S307, St 6. 5. 8:00–12:00 S307
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
1. Na základě přednášek a interaktivního výkladu vést studenty k osvojení si metodologie vědy.


2. Formovat schopnost tvořivě implementovat teorii vědy ve vědeckém zkoumání.

Osnova
  • Úvod (předpoklady k úspěšnému zvládnutí a zakončení předmětu).
  • 1.okruh: Předmět výzkumu, výzkumné cíle, výzkumné metody. Metodologie a metody. Vědecká rozprava a argumentace.
  • 2. okruh: Obecné a specifické metody vědeckého zkoumání.
  • 3. okruh: Věda, filozofie, metodologie. Normativní a nenormativní metodologie.
  • 4. okruh: Pozitivistická a postpozitivistická metodologie. Verifikace. Kritický racionalismus. Falsifikace. Paradigma. Metodologie vědeckých výzkumných programů. Metodologický anarchismus. Strukturalismus. Konstruktivismus. Operacionalismus. Karteziánská a nekarteziánská epistemologie. Fenomenologie. Hermeneutika. Dialekticko-materialistická metodologie. Postmodernismus. Implementace metodologie ve vědeckém výzkumu. Řečové akty (Searle), apriorní charakter poznání a princip verifikace (Quine), antisubstancionalismus, antiesencialismus, neopragmatismus (Rorty)
  • 5. VKomentované čtení vybraných originálních textů.
Literatura
    povinná literatura
  • OCHRANA, František. Metodologie vědy : úvod do problému. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009, 156 s. ISBN 9788024616094. info
  • Epistemology : an anthology. Edited by Ernest Sosa - Jaegwon Kim - Matthew McGrath. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing, 2000, x, 590. ISBN 0631197249. info
    doporučená literatura
  • Wittgenstein,L.: Tractatus logico-philosophicus. Bratislava. Kaligram 2003
  • Ochrana,F.: Nový duch vědy Gastona Bachelarda. In: Filosofický časopis. Praha. Academia. 2/1998,ročník 46,s. 203-213
  • Prigogine,Y-Stengersová,I.: Řád z chaosu. Praha. Mladá fronta 2001
  • FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Translated by Čestmír Pelikán. V Praze: Herrmann & synové, 2002, 318 s. ISBN 8023901249. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
  • HUSSERL, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. Vyd. 2. Praha: Academia, 1996, 568 s. ISBN 8020005617. info
  • LYOTARD, Jean François. O postmodernismu :postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1993, 206 s. ISBN 80-7007-047-1. info
    neurčeno
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
  • FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
Výukové metody
Přednáška, dialog se studenty
Metody hodnocení
Zkouška se skládá ze dvou částí:

• Písemného projektu. Jeho obsahem je zpracování zámyslu disertace (objekt zkoumání, předmět zkoumání, výzkumné cíle, zvolená, resp. předpokládaná metodologie, předpokládané metody vědecké práce, hypotéza, očekávané přínosy pro teorii a praxi). Podrobné metodické odkazy na zpracování projektu viz přednášky.

• Rozprava. Ta se skládá z obhajoby projektu, kde student v rozpravě zdůvodňuje svůj přístup. Diskuse je vedena v rozsahu přednášené a nastudované látky s ohledem na použitou metodologii a metody vědecké práce při zpracování projektu a z řízené rozpravy. Její podstatou je schopnost studenta tvořivě reagovat na dotazy učitele v rozsahu základní literatury a přednášených metodologických problémů, které se vztahují ke zpracovanému projektu.

• Hodnotí se: úroveň zpracování projektu a tvořivé zvládnutí problémů filosofie a metodologie vědy v rozsahu přednášené a prostudované látky a odborná úroveň tvořivé diskuse v rozsahu základní literatury a přednášených problémů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.