ESF:BPR_GECR Geografie cest.ruchu - Informace o předmětu
BPR_GECR Geografie cestovního ruchu
Ekonomicko-správní fakultajaro 2021
- Rozsah
- 2/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Martin Šauer, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc. (přednášející)
Ing. Markéta Novotná, Ph.D. (cvičící)
Ing. Martin Šauer, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Jiří Vystoupil, CSc.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- St 12:00–13:50 P104
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPR_GECR/02: každou lichou středu 14:00–15:50 S310, M. Šauer
BPR_GECR/03: každý lichý čtvrtek 14:00–15:50 S305, M. Šauer - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Regionální rozvoj a cestovní ruch (program ESF, B-HPS)
- Regionální rozvoj a cestovní ruch (program ESF, B-RRCR)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, B-HPS, směr Regionální rozvoj a cestovní ruch)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je předat studentům nejnovější znalosti a vhodné dovednosti v oblasti geografie cestovního ruchu.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
vystvětlit zákonitosti prostorového rozložení cestovního ruchu;
analyzovat lokalizační, selektivní a realizační předpoklady cestovního ruchu;
identifikovat faktory turistické poptávky;
hodnotit příčiny a důsledky regionálních rozdílů v prostorovém rozložení mezinárodního cestovního ruchu;
diskutovat vlivy cestovního ruchu na geografick - Osnova
- Cestovní ruch jako objekt a předmět geografických výzkumů (vývoj disciplíny, objekt a předmět výzkumu, hlavní směry výzkumů)
- Lokalizační faktory a podmínky cestovního ruchu (přírodní zdroje a předpoklady cestovního ruchu, potenciál antropogenní sféry)
- Selektivní faktory a předpoklady cestovního ruchu (socio - ekonomické zdroje a předpoklady cestovního ruchu)
- Realizační faktory a předpoklady cestovního ruchu (komunikační předpoklady, materiálně-technická základna cestovního ruchu)
- Prostorová organizace cestovního ruchu a rekreace (územní organizace krátkodobé rekreace, prostorový model cestovního ruchu, regionalizace a rajonizace cestovního ruchu, typizace a typologizace středisek cestovního ruchu)
- Kartografické přístupy a metody v cestovním ruchu
- Rekreační krajina a vlivy působící na její využívání (typologie rekreační krajiny, vliv hospodářské činnosti člověka na rekreační krajinu, vliv cestovního ruchu na rekreační krajinu)
- Vlivy cestovního ruchu na geografické prostředí (vlivy cestovního ruchu na složky přírodního prostředí, vlivy cestovního ruchu na socio-kulturní prostředí)
- Geografie mezinárodního cestovního ruchu (význam mezinárodního cestovního ruchu, geografické rozložení)
- Regionální geografie cestovního ruchu Evropy
- Literatura
- povinná literatura
- ŠAUER, Martin, Jiří VYSTOUPIL, Andrea HOLEŠINSKÁ, Monika PALATKOVÁ, Martina PÁSKOVÁ, Josef ZELENKA, Dana FIALOVÁ, Jiří VÁGNER, Petr HALÁMEK, Ondřej REPÍK a Ondřej PETR. Cestovní ruch. Učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 477 s. info
- VYSTOUPIL, Jiří, Martin ŠAUER, Andrea HOLEŠINSKÁ, Josef KUNC, Petr TONEV a Daniel SEIDENGLANZ. Geografie cestovního ruchu České republiky. první. Plzeň: Aleš Čeněk, 2011, 318 s. ISBN 978-80-7380-340-7. URL info
- doporučená literatura
- VYSTOUPIL, Jiří, Andrea HOLEŠINSKÁ, Josef KUNC, Jaroslav MARYÁŠ, Daniel SEIDENGLANZ, Martin ŠAUER, Petr TONEV a Milan VITURKA. Atlas cestovního ruchu České republiky. 1. vyd. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2006, 156 s. ISBN 80-239-7256-1. info
- HALL, C. Michael a Stephen PAGE. The geography of tourism and recreation : environment, place and space. 3rd ed. London: Routledge, 2006, xxi, 427. ISBN 0415335612. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek (každý týden) a seminářů (2 hodiny 1x za 14 dní). Výstupem z učení je prezentace case study a následná skupinová diskuse. Předpokládá se aktivní příprava na semináře (četba vybrané literatury).
- Metody hodnocení
- Hodnocení studenta spočívá v ověření jeho teoretických znalostí (písemný test, min. na 60 %)a schopnosti aplikovat tyto znalosti na konkrétním praktickém příkladě (prezentace a diskuze case study na semináři, schopnost argumentace prezentovaného problému, podle velikosti seminární skupiny bude case study vypracována samostatně nebo ve skupinách). V celkovém hodnocení má písemný test váhu 75 % a prezentace case study 25 %.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět BPR_GCR.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2021/BPR_GECR