CKR_LMVP Lokalizace maloobchodního a velkoobchodního provozu

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2021
Rozsah
tutorial 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Josef Kunc, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Tonev, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 18. 3. 15:00–16:50 S315, Út 13. 4. 13:00–16:50 MT205, St 19. 5. 8:00–11:50 S315, Čt 20. 5. 15:00–16:50 S315, Út 15. 6. 13:00–13:50 S315
Předpoklady
(TYP_STUDIA(C) && OBOR(EMAOB))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými aspekty lokalizace maloobchodního a velkoobchodního provozu. V teoreticko-metodologické části (zhruba 1/3 obsahu) bude stručně představen vývoj evropského (česko-slovenského) obchodu nejen v kontextu internacionalizace a globalizace a budou představeny základní lokalizační teorie a lokalizační strategie a metody určování spádových oblastí. V navazující aplikační rovině se zaměříme na faktory určující atraktivitu lokality, druhy lokality, fáze vývoje lokality a hodnocení lokality. Dále budou diskutovány změny lokalizačních a spotřebitelských preferencí po roce 1989, současné trendy, technologické inovace apod. Uvedená témata budou ve vybraných případech podložena konkrétními příklady či případovými studiemi. V neposlední řadě bude věnována pozornost územnímu plánování vs. plánování maloobchodní a velkoobchodní sítě, geomarketingu a jeho spojení s lokalizačními aspekty.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen: - orientovat se ve vývoji evropského (česko-slovenského) maloobchodu a velkoobchodu, v základních teoreticko-metodologických aspektech lokalizace a lokalizačních strategiích, metodách určování spádových oblastí a geomarketingu; - popsat faktory určující atraktivitu a druh lokality, fáze vývoje lokality; - diskutovat o změnách nákupního chování a spotřebitelských preferencí po roce 1989, nových trendech a inovacích; - zdůvodnit výběr a hodnocení lokality a analyzovat vybrané příklady a případové studie.
Osnova
  • 1. Historie a vývoj evropského (česko-slovenského) maloobchodu a velkoobchodu, transformace, internacionalizace a globalizace. 2. Lokalizační teorie a lokalizační strategie ve vazbě na maloobchod a velkoobchod. 3. Metody určování spádové oblasti, fáze vývoje lokality. 4. Faktory určující atraktivitu lokality, hodnocení lokality, druhy lokalit. 5. Změny nákupního chování a spotřebitelských preferencí, motivační faktory. 6. Současné trendy v maloobchodě a jejich dopady - technologické a marketingové inovace, on-line a e-commerce. 7. Případové studie změn lokalizačních a spotřebitelských preferencí – výzkum v nákupních centrech. 8. Územní plánování vs. plánování maloobchodní a velkoobchodní sítě, geomarketing a lokalizace.
Výukové metody
Výuka probíhá formou tutoriálů a na ně vázaných diskusí k předloženým tématům a případovým studiím. Předpokládá se schopnost samostudia. Semináře nejsou uvažovány.
Metody hodnocení
Zkouška proběhne formou písemného testu, který se bude skládat z 10 uzavřených i otevřených otázek. K úspěšnému zvládnutí zkoušky bude nutné získat alespoň 50 % bodů. Seminární práce nebude požadována.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.