ESF:MPR_RAMM Regionální a městský marketing - Informace o předmětu
MPR_RAMM Regionální a městský marketing
Ekonomicko-správní fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Soňa Raszková (přednášející)
doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Soňa Raszková (cvičící)
Ing. Lucie Herbočková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Cestovní ruch (program ESF, N-RR)
- Projektový management (program ESF, N-RR)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou městského a regionálního marketingu. Jedná se o významnou součást současného územního rozvoje, kdy spolu města a regiony soutěží o pozornost různých cílových skupin a tím také o omezené veřejné a soukromé zdroje. Městský marketing se tak orientuje jak na vnější subjekty, tak na vnitřní prostředí. Důležitým cílem je také identifikace prvků městského ekosystému a pochopení přínosu konkrétních marketingových nástrojů při dosahování strategických rozvojových priorit měst a regionů.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- definovat pojem městský a regionální marketing
- identifikovat nástroje, stakeholdery a cílové skupiny městského marketingu
- analyzovat dopady marketingových aktivit v různých společenských oblastech
- posoudit význam marketingových strategií pro města s různou image
- diskutovat roli sociálních sítí v současném městském marketingu - Osnova
- 1. Vymezení pojmu teritoriální marketing.
- 2. Stakeholdeři, marketingový mix, strategie, cílové skupiny.
- 3. Marketing města, marketing regionu.
- 4. Marketing městského ekosystému – lákání talentů, podpora podnikání a investiční příležitosti.
- 5. Marketing instituce – aktéra regionálního rozvoje.
- 6. Marketingová strategie města / regionu.
- 7. Marketing aktivit v kultuře, životním prostředí a dalších oblastech.
- 8. Webové stránky a sociální sítě a jejich role v dnešní společnosti.
- 9. Vyhodnocení marketingu, měření.
- Literatura
- povinná literatura
- Ježek, J., Rumpel, P., Slach, O. (2007). Marketingový management obcí, měst a regionů. Manuál pro potřeby praxe. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-294-1.
- Hatuka, T., Ben-Joseph, E. (2022). New Industrial Urbanism: Designing Places for Production, Taylor & Francis Group. online, https://ebookcentral.proquest.com/lib/masaryk-ebooks/detail.action?docID=7244896.
- Ježek, J. (2011). Městský marketing - koncepty, aplikace, kritická analýza. Ekonomický časopis, roč. 59, č. 3, s. 243-258. ISSN 0013-3035.
- Vaňová, A., Vitálišová, K., Borseková, K. (2017). Place marketing. Banská Bystrica: Bellanium. ISBN 978-80-557-1312-0. online https://www.researchgate.net/publication/322356781_Place_marketing
- doporučená literatura
- Cleave, E., Arku, G., Sadler, R., Gilliland, J. (2016). The role of place branding in local and regional economic development: bridging the gap between policy and practicality. Regional Studies, Regional Science, roč. 3, č. 1, s. 207-228. ISSN 2168-1376.
- Ježková, R. (2011). Regionálny a mestský marketing. In Buček, M. a kol. (eds). Regionálny rozvoj. Novšie teoretické koncepcie. Bratislava: Ekonóm, s. 293-365. ISBN 978-80-225-3175-7.
- Dinis, A. (2004). Territorial marketing: a useful tool for competitiveness of rural and peripheral areas. European Planning Studies, roč. 14, č. 1, s. 9-22. ISSN 1469-5944. DOI: 10.1080/09654310500339083.
- Vaňová, A., Vitálišová, K., Borseková, K. (2017). Place marketing, public and non-profit marketing: Case studies. Banská Bystrica: Bellanium. ISBN 978-80-557-1313-7.
- Ježek, J. (2015). Specifika městského marketingu a problémy s jeho politickým prosazením. Slovak Journal of Public Policy and Public Administration, roč.2, č. 1, s. 29-45. ISSN 1339-7826.
- Eshuis, J., Klijn, H. E., Braun, E. (2014). Place marketing and citizen participation: branding as strategy to address the emotional dimension of policy making? International Review of Administrative Sciences, roč. 80, č. 1, s. 151-171. ISSN 0020-8523.
- Baker, W. H. (2019). Place branding for small cities, regions & downtowns: the essentials for successful destinations. USA: AxiaCreative. ISBN 978-1-098-74090-0.
- Kavaratzis, M., Ashworth, J. G. (2005). City Branding: An effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, roč. 96, č. 5, s. 506-514. ISSN 0040-747X.
- Rumpel, P. (2002). Městský marketing jako koncept rozvoje města. Veřejná správa, roč. 2002, č. 29, příloha. ISSN 1213-6581.
- JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M. (1999). Marketing měst a obcí. Praha: Grada. ISBN 80-7169-750-8.
- Anholt, S. (2010). Definitions of place branding – Working towards a resolution. Place Branding and Public Diplomacy, roč. 6, s. 1-10. ISSN 1751-8059. DOI: 10.1057/pb.2010.3.
- Výukové metody
- Výuka probíhá především formou přednášek a seminářů. Předpokládá se průběžné samostudium. Studenti vytváří a prezentují skupinovou seminární práci.
- Metody hodnocení
- V průběhu semestru lze získat max. 100 bodů. Pro úspěšné absolvování předmětu je potřebných alespoň 60 %. Povinná účast na seminářích, očekávaná účast na přednáškách (až 20 bodů), vytvoření, odevzdání (až 20 bodů) a prezentace (až 10 bodů) seminární práce. Písemná zkouška, která obsahuje testové otázky (až 50 bodů).
Na studenty, kteří jsou na zahraničním pobytu v rámci Erasmu, se nevztahují žádné prezenční povinnosti a mohou přímo přistoupit ke zkoušce. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2025/MPR_RAMM