KVVFII Veřejné finance II

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ing. Petra Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (přednášející)
Ing. Josef Mech (přednášející)
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (přednášející)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh
So 30. 9. 12:50–16:15 P303, So 14. 10. 12:50–16:15 P103, So 18. 11. 12:50–16:15 P103, So 6. 1. 8:30–11:50 P103
Předpoklady
1. Podmínkou účasti na ústní zkoušce je úspěšné absolvování dvou průběžných testů a vypracování dvou POTu. Za tyto činnosti student získává body, přičemž potřebný počet bodů pro ústní zkoušku je 60. 2. Každý průběžný test je ohodnocen 30 body, za úspěšný se považuje každý test s alespoň 12 body. 3. POT je ohodnocen až 30 body, přičemž student musí získat alespoň 15 bodů. Jakékoliv porušení etických norem znamená automatické přidělení 0 bodů. 4. Aktivní příprava a účast na přednáškách. Aktivní účast je ohodnocena až 20 body – průměrně bude uděleno cca 10 bodů za semestr na studenta. 5. Podle počtu bodů je studentovi navržena známka, u ústní zkoušky má student možnost tuto známku změnit o dva stupně každým směrem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Jde o oborově povinný předmět druhého stupně studia oboru Veřejná ekonomika, ve kterém je důraz položen na samostatnou práci studentů v seminářích při řešení problémových úkolů, projektů a případových studií. Obsah předmětu zahrnuje problematiku reforem veřejných financí, řízení veřejných výdajů, institut státní pokladny a management veřejného dluhu, důchodové systémy jako specifický segment veřejných financí, aktuální otázky financí územních samosprávných celků a vybrané problémy financí EU. Struktura témat vychází ze zaměření oboru, cíle předmětu, studijní literatury a z mezipředmětových vazeb. Předmět plní následující funkce: opakující, aktualizující, rozšiřující, prohlubující, rozvíjející a inovační, syntéza poznatků veřejných financí, synergie s poznatky ostatních oborových předmětů, spojení teorie veřejných financí s praxí rozpočtové politiky na úrovni státu a územních samosprávných celků.
Osnova
  • Tutoriály jsou rozvrhově organizovány do čtyř čtyřhodinových bloků, podle tématických okruhů následovně: 1. Témata č. 1. – 3 2. Témata č. 4. – 7 3. Témata č. 8 - 9 4. Témata č. 10 - 13
  • 1) Úvodní seminář – způsob práce v seminářích, podmínky hodnocení, vstupní rekapitulace znalostí.
  • 2) V rozdělení do skupin provést analýzu vybraných veřejných programů obsažených v kapitolách státního rozpočtu.
  • 3) V rozdělení do skupin zpracování návrhu programu reprodukce majetku (ISPROFIN).
  • 4) Základní východiska pro konstrukci střednědobého rozpočtu na principu makroekonomického rámce. Programování rozpočtu na úrovni jednotlivých kapitol s použitím vybraných metod ekonomické analýzy. Systematická implementace výkonových prvků – konstrukce cílů a ukazatelů pro rozpočtové programy.
  • 5) Moderní rozpočtovací systémy. Principy PPBS a ZBB, jejich analýza s ohledem na možnost praktické aplikace v současných rozpočtových systémech. Moderní metody output-based rozpočtování s akcentem na současné aplikace v zemích OECD (Nizozemí, Slovensko).
  • 6) Teorie fiskální udržitelnosti, její praktické naplnění z pohledu intertemporálního rozpočtového omezení, rizikové oblasti dlouhodobé fiskální udržitelnosti v České republice. Komparace metodiky Government Financial Statistics a European System of Accounts a jejich přístupů k měření krátkodobé fiskální nerovnováhy. Generační účetnictví jako indikátor mezigenerační redistribuce.
  • 7) Analýza fiskální udržitelnosti penzijního systému, správné načasování reformy z pohledu různých aspektů (intergenerační redistribuce, Pakt stability a růstu, ...). Implicitní penzijní dluh a způsoby jeho dobrovolné (vynucené) transformace při přechodu z průběžného na fondový systém.
  • 8) Dopad přechodu z DB do DC penzijního systému na intragenerační solidaritu. Užití IRR ukazatele a generačního účetnictví při hodnocení intra a intergenerační redistribuce a při veřejné volbě o podobě reformy.
  • 9) V rozdělení do skupin zpracování (pomocí dopředu zadaných podkladových materiálů) návrhu projektu financování programu obce nebo kraje. V rozdělení do skupin provést analýzu finančních a strategických dokumentů vybraného kraje nebo obce z hlediska implementace nových metod a nástrojů rozpočtové politiky a provázanosti rozpočtu a střednědobého výhledu s věcně obsahovými záměry a prioritami obsaženými v rozvojové strategii, programu rozvoje a dalších dokumentech kraje nebo obce.
  • 10) V návaznosti na teorii fiskálního federalismu analyzovat způsoby financování územně samosprávných celků v ČR. Možnosti financování pomocí daní – využití místních, svěřených a sdílených daní, způsoby měření efektivnosti výkonu veřejné správy územními samosprávami v ČR.
  • 11) Analýza rozpočtového období 2000 – 2006. Způsob přípravy rozpočtového rámce pro roky 2007 – 2013. Analýza třecích ploch. Výhledy SZP do budoucna. Analýza „Britské slevy“ – návrh jiných kompenzačních mechanismů.
  • 12) – 13) V rozdělení do skupin zpracování návrhu finančního rámce projektu v rámci strukturálních fondů EU.
Literatura
  • PEKOVÁ, Jitka a Jaroslav PILNÝ. Veřejná správa a finance veřejného sektoru. Edited by Marek Jetmar. 2., přeprac. vyd. Praha: ASPI, 2005, 555 s. ISBN 8073570521. info
  • MEDVEĎ, Jozef. Verejné financie. Bratislava: Sprint, vfra, 2005, 464 s. ISBN 8089085326. info
  • KÖNIG, Petr a Lubor LACINA. Rozpočet a politiky Evropské unie. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 2004, xxiv, 374. ISBN 8071798460. info
Metody hodnocení
1. Podmínkou účasti na ústní zkoušce je úspěšné absolvování dvou průběžných testů a vypracování dvou POTu. Za tyto činnosti student získává body, přičemž potřebný počet bodů pro ústní zkoušku je 60. 2. Každý průběžný test je ohodnocen 30 body, za úspěšný se považuje každý test s alespoň 12 body. 3. POT je ohodnocen až 30 body, přičemž student musí získat alespoň 15 bodů. Jakékoliv porušení etických norem znamená automatické přidělení 0 bodů. 4. Aktivní příprava a účast na přednáškách. Aktivní účast je ohodnocena až 20 body – průměrně bude uděleno cca 10 bodů za semestr na studenta. 5. Podle počtu bodů je studentovi navržena známka, u ústní zkoušky má student možnost tuto známku změnit o dva stupně každým směrem. Klasifikační stupnice pro kombinovanou formu: A 80 – 100 bodů D 65 – 70 bodů B 75 – 80 bodů E 60 – 65 bodů C 70 – 75 bodů F méně než 60 bodů
Informace učitele

* povinná literatura: PEKOVÁ, J., PILNÝ, J., JETMAR, J. Veřejná správa a finance VS. Praha: ASPI, 2005. 555 s. ISBN 8073570521 KÖNIG, P., LACINA, L. a kol. Rozpočet a politiky Evropské unie. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2004. 374 s. (Beckova edice ekonomie) ISBN 80-7179-846-0 MEDVEĎ, J., NEMEC, J., ORVISKÁ, M., ZIMKOVÁ, E. Verejné financie. 1. vyd. Bratislava: SPRINT, 2005. 464 s. ISBN 80-89085-32-2
* doporučená literatura: ALLEN, R.,TOMMASI, D. Řízení veřejných výdajů. 1. vyd. Praha: MV ČR (Projekt SIGMA), 2002. 496 s. ISBN 92-64-17690-X KLAUS, V. Problémy českých veřejných financí na počátku nového desetiletí, CEP 2002. ŠELEŠOVSKÝ, J. a kol. Fondové financování jako faktor diverzifikace veřejných financí, ESF MU, Brno 2003. Finanční perspektiva EU na období 2007 - 2013. Konvergenční program ČR, MF ČR (březen 2007) Reforma veřejných rozpočtů ČR, 2003 Státní závěrečný účet za uplynulý rok Internetové stránky MF ČR, EU, OECD, MMF, SB Relevantní legislativa v platném znění: Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla) Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní) Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích Zákon č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře Zákon č. 248/2000, Sb., o podpoře regionálního rozvoje Zákon č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek Zákon o státním rozpočtu na příslušný rok Odborné ekonomické časopisy (zejména Finance a úvěr, Obec a finance, Politická ekonomie, Ekonom, Moderní obec, Veřejná správa) Government Finance Statistics Yearbooks, Council of Europe Statistics, OECD Revenue Statistics, výroční zprávy zdravotních pojišťoven, MF ČR
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008.