ESF:PVVRRK Všeobecný rozhled a rozvoj KS - Informace o předmětu
PVVRRK Všeobecný rozhled a rozvoj komunikačních schopností
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Hoube (cvičící), doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (zástupce)
Mgr. Veronika Pešinová (cvičící)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- PVVRRK/1: St 13:45–15:20 S402, V. Pešinová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná správa (L'Administration publique) (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Náplň předmětu je soustředěna kolem dvou tematických os. První si klade za cíl prohloubit schopnosti studentů formulovat své postoje a vhodnou argumentací je obhájit. Pozornost je věnována i nácviku vybraných stylistických a rétorických postupů. Druhá osa je zaměřena na obeznámení se syntetickou studií období 20. století, zahrnující takové oblasti lidského vědění, jako je literatura, hudba, výtvarné umění, architektura, filozofie, technika, politika, design, móda apod. Zvláštní důraz je kladen na umělecké směry a osobnosti, které formovaly tvář dnešní společnosti. Obě osy se setkávají v praktické části, v níž jsou studenti konfrontováni s konkrétními uměleckými a filozofickými díly. V rámci diskuze jsou vybízeni k rozkrytí mnoha vrstev díla a pojmenování hodnot, prostřednictvím kterých dílo působí na lidskou senzibilitu i racio. Předmět je přednášen ve francouzském jazyce. Cíl Ambicí předmětu je napomoci studentům orientovat se v hodnotách a úskalích dnešního hmotného i nehmotného světa a inspirovat je k hledání jim blízkých „klenotů“ naší civilizace. Zároveň je předmět koncipován tak, aby se posluchači v rámci diskuzí zdokonalili ve schopnosti vést dialog, vystavět koherentní argumentaci a aby byli schopni své reflexe vhodně stylisticky zachytit ve formě eseje.
- Osnova
- Tematický plán a obsahové zaměření seminářů:
- 1)O jazyku a komunikaci
- Mluva a řeč
- - komunikační situace, model, cíl
- Stylistika a textová syntax, kompozice
- - tematický plán
- - kritický plán
- - analytický plán
- Koheze a koherence textu
- 2)Rozbor žurnalistického eseje a jeho résumé
- Rozbor z hlediska
- - myšlenkového
- - stylistického
- - syntaktického
- - lexikálního
- Résumé
- 3)Funkční postupy stylistiky a rétoriky
- Funkční styl publicistický
- - stylové normy a žánrová diferenciace
- - obrazná vyjádření, frazéry a jejich modifikace
- - metajazyková funkce jazyka
- Funkční styl rétorický
- - žánry řečnické komunikace, jejich normy a přesvědčovací funkce
- - vertikální členění řečnického projevu
- - působení kontaktu s kolektivním adresátem, „řeč těla“
- Funkční styl umělecké literatury
- - subjektivní uchopení světa a jazyka
- - stylistika a poetika
- 4)Rétorická cvičení a jejich rozbor prostřednictvím nahrávky
- Diskuze o pěti promluvách, které změnily svět
- Skupinové cvičení vyjednávání, výstavba argumentace, aplikace řečnických postupů
- - nahrávka a rozbor
- 5)Světová literatura v souvislostech
- Deset knih, které změnily svět
- Komparativní přístup v literatuře aneb všelidská témata a jejich zpracování napříč národními literaturami
- Od literárního modernismu k postmodernismu
- 6)Rozbor básně a diskuze nad současnými literárními trendy
- Rozbor Baudelairovy básně
- Diskuze k současné literatuře na základě preferencí studentů
- 7)Výtvarné umění a jeho vývoj od vynálezu fotografie
- Deset výtvarných děl, která změnila svět
- Trendy výtvarného projevu od vynálezu fotografie 1826 do současnosti
- Výtvarné dílo coby artefakt
- Diskuze nad reprodukcemi děl
- - vysvětlení objektivních uměleckých hodnot a postojů autora
- - subjektivní recepce artefaktů
- 8)Hudba v 19. a 20. století
- Opera v 19. století
- Hudební drama – Richard Wagner
- Pozdní romantismus a opereta – Straussové
- Impresionismus a nástup moderny – Debussy
- Revoluce – dvanáctitónová hudba
- Klasická hudba po 2. světové válce
- Jazz, rock, pop
- Poslech části Prokofievova díla „Petříček a vlk“ a diskuze na téma jazyk hudby
- Poslech a diskuze k současné hudební scéně dle preferencí studentů – jazz, rock
- 9)Architektura, móda, design
- Estetická hodnota a její role v ekonomice 20. století
- - design
- Kontroverzní otázka reklamy
- Architektura 20. století
- Móda
- Otázka „gender“
- 10) Vývoj politických systémů
- Zrod demokratických systémů
- Totalitní systémy
- Západní demokracie
- Politické systémy v jižní Americe
- Politické systémy ve Skandinávii
- EU, OSN
- Nevládní organizace
- 11) Člověk a společnost ve 20. století
- Demografické revoluce ve světě
- Lidská práce ve 20.století
- Životní prostředí, urbanizace
- Společnost vědomostí
- 12) Dějiny 20.století v kostce
- Nástin vývoje 20. století
- Vybrané osobnosti, události a vynálezy 20. století
- Kvíz k světovým dějinám
- 13) Nástin filozofie 20. století a zamyšlení nad jedním z jeho významných děl
- Filozofie existence – Jaspers, Sartre
- Rozvinutí otázky po bytí – Heidegger
- Filozofická antropologie
- Strukturalismus
- Novopozitivismus
- Kritický racionalismus – Popper
- Diskuze k dílu dle výběru Jean-Paul Sartre – Bytí a nicota
- Michel Foucault – Slova a věci
- Literatura
- FOUCAULT, Michel. Slová a veci : archeológia humanitných vied. Translated by Miroslav Marcelli - Mária Marcelliová. 3. vyd. Bratislava: Kalligram, 2004, 396 s. ISBN 8071496642. info
- LINHARTOVÁ, Věra. Mluvím, mluvíš, mluvíme. Univerzitní noviny, List Masarykovy univerzity a Nadace Universitas Masarykiana. Brno: Nadace MU, 1997, roč. 4, č. 10, s. 34-35. ISSN 1211-6866. info
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem, na jehož udělení se stejnou měrou podílí:
aktivní zapojení do diskuzí probíhajících v rámci seminářů
vypracování závěrečného eseje na téma, které si student zvolí ze tří možností
Posluchač bude tedy ohodnocen z 50% za míru účasti v diskuzích a praktických cvičeních. Zbývajících 50% bude tvořeno ohodnocením kvality závěrečného eseje.
Dopustí-li se student u zápočtu nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zápočtu, přeruší učitel test a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.). - Vyučovací jazyk
- Francouzština
- Informace učitele
- Další základní literatura/Additional literature (in Czech and French): 1.Alberes, R.: Bilan littéraire du XX. Paris siecle, 1996. 2.Aron, R.: Les Étapes de la pensee sociologique. Paris, 1967. 3.Dictionnaire des mythes litteraires. Paris, 1992. 4.Dubosclard, J., Carlier, M.: 20 poemes expliques. Paris, 2000. 5.Fischer, J. O.: Dějiny francouzské literatury 19. a 20. století. Praha, 1976. doporučená literatura: 1.Gerbord, P.: L Europe culturelle et religieuse de 1815 à nos jours. Paris, 1977. 2.Grimal, P.: Dictionnaire de la mythologie grecque et romaine. Paris, 1963. 3.Goulemot, J.: Derniere question aux intellectuels. Paris, 1990. 4.Landormy, J.: Histoire de la musique. Paris, 1983. 5.Larousse Arts et Culture. Québec, 1991. 6.Petříček, M.: Úvod do současné filozofie. Praha, 1991. 7.Prokop, V.: Kapitoly z dějin výtvarného umění. Sokolov, 1994. 8.Sartre, J.-P.: Bytie a ničota. Bratislava, 1969. 9.Vogt, M.: Všeobecný rozhled. Praha, 2001.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Část výuky probíhá ve francouzštině.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/PVVRRK