MPV_ORCH Organizační chování

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2015
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
Ing. Daria Kuchařová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Biskupová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Út 11:05–12:45 P106
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPV_ORCH/01: každé sudé úterý 16:20–17:55 S313, D. Kuchařová, R. Lukášová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 44 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/44, pouze zareg.: 0/44
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem kurzu je zprostředkovat studentům poznatky o chování organizace a chování lidí uvnitř organizace, potřebné pro efektivní řízení a rozvoj organizací. Jedná se o kurz interdisciplinárního charakteru, který v praktické rovině integruje poznatky psychologie, sociologie a managementu a chování organizace a lidí v ní vysvětluje z širší perspektivy efektivity organizačního chování.

Na konci tohoto kurzu bude student:
- chápat hlavní zákonitosti chování organizací a chování lidí uvnitř organizací
- umět předvídat tendence v chování organizací a lidí uvnitř organizace
- umět cíleně rozhodovat za účelem řízení organizací a jedinců uvnitř organizace
- umět volit vhodná opatření a nástroje k ovlivňování jedinců, skupin a organizací jako celku za účelem zvyšování jejich efektivnosti.
Osnova
  • 1.Organizační chování a význam jeho studia.
  • Pojem organizace, organizační chování. Interdisciplinární přístup ke studiu a chápání organizace. Organizace a prostředí.
  • 2.Člověk v organizaci I.
  • Osobnost člověka. Osobnostní determinanty výkonnosti a chování lidí v organizaci, individuální rozdíly mezi lidmi.
  • 3.Člověk v organizaci II.
  • Pracovní motivace a pracovní spokojenost. Pracovní role,konflikt rolí, přetížení rolí. Sociální identita. Stres a jeho zdroje v rámci organizace.
  • 4.Vnímání a učení v organizaci.
  • Sociální percepce a její zákonitosti, sociální tereotypy. Teorie učení, individuální rozdíly v učení jednotlivců. Socializace a adaptace jednotlivce v organizaci.
  • 5. Komunikace v organizaci.
  • Komunikační proces a jeho zákonitosti. Bariéry efektivní komunikace v organizaci. Interkulturní komunikace v organizaci.
  • 6. Skupiny v organizaci a jejich řízení.
  • Formální a neformální skupiny v organizaci. Skupinové role, struktura skupiny. Skupinové procesy a chování. Efektivnost pracovní skupiny.
  • 7. Skupiny v organizaci a jejich řízení.
  • Pracovní skupina a pracovní tým. Typy týmů, charakteristické rysy týmové práce. Týmové role. Výběr členů týmu, rozvoj týmu. Styl vedení, typologie stylů vedení, volba stylu vedení ve vztahu k charakteristikám organizace a pracovních skupin.
  • 8. Vztahy v oganizaci a jejich dynamika.
  • Moc v organizaci, zdroje moci, vliv rozdělení moci na chování a rozhodování v organizaci. Politika v organizaci. Organizační konflikty, zdroje konfliktů, řízení konfliktů.
  • 9.Organizační rozvoj a změna I.
  • Vnější a vnitřní příčiny nutnosti organizační změny. Fáze vývoje organizace, vývojové krize. Typy organizačních změn, model řízené změny. Zdroje rezistence vůči změně, překonávání rezistence vůči změně.
  • 10. Organizační rozvoj a změna II.
  • Rozvoj organizace za účelem zvýšení efektivnosti organizace. Učící se organizace, její charakteristiky a význam.
  • 11.Organizační kultura a její utváření I.
  • Pojem organizační kultura, prvky organizační kultury, struktura organizační kultury. Zdroje organizační kultury. Obsah a síla organizační kultury, organizační subkultury. Funkce organizační kultury, vliv organizační kultury na chování organizace.
  • 12. Organizační kultura a její utváření II.
  • Vliv organizační kultury na efektivnost organizace. Střet subkultur v rámci organizace, jeho důsledky. Význam obsahu a síly organizační kultury v organizacích veřejného sektoru. Organizační kultura a etika v organizaci. Poznání organizační kultury jako východisko utváření žádoucí organizační kultury. Diagnostika organizační kultury.
  • 13. Organizační kultura a její utváření.
  • Postup formulace žádoucí organizační kultury. Nástroje utváření žádoucí organizační kultury. Organizační kultura a New Public Management. Řízená změna organizační kultury.
Literatura
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
  • TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 168 s. ISBN 8024704056. info
  • Organisational behaviour. Edited by K. K. Karthick. Rev. ed. Mumbai [India]: Himalaya Pub. House, 2010, 206 p. ISBN 9789350245477. info
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Organizační kultura a její změna. vyd. první. Praha: Grada Publishing, 2010, 238 s. edice Expert. ISBN 978-80-247-2951-0. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Přednášky jsou zaměřeny na objasnění základní teorie, v průběhu seminářů je za použití skupinových diskusí, případových studií a modelových situací rozvíjena dovednost studentů aplikovat nabyté poznatky v praxi.
Metody hodnocení
Cvičení se konají jedenkrát za 14 dní (2 vyučovací hodiny). Předmět je zakončen písemnou zkouškou, minimální nutná úspěšnost je 60%.

Podmínkou připuštění ke zkouškovému testu je: 1. účast na seminářích minimálně 80%, 2. zpracování individuální seminární práce na zadané téma, 3. týmové zpracování zadané případové studie, prezentace řešení na posledním semináři, kvalita zpracování a kvalita prezentace zadané týmové práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Tento předmět se v semestru podzim 2015 nebude otevírat.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2024.