ESF:MPR_PCER Politiky cestovního ruchu - Informace o předmětu
MPR_PCER Politiky cestovního ruchu
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2021
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Bc. Andrea Holešinská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Bc. Andrea Holešinská, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- Čt 10:00–11:50 P302a, kromě Čt 16. 9., kromě Čt 4. 11.
- Předpoklady
- Základní znalosti problematiky cestovního ruchu. Nejlépe poznatky z předmětu Cestovní ruch (BPR_CERU).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cestovní ruch (program ESF, N-RR)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s významem a realizací politiky cestovního ruchu, implementací jejich nástrojů a činností nositelů, a to nejen z teoretického hlediska, ale i na příkladech České republiky, Evropské unie, vybraných zemí světa a mezinárodních organizacích. Součástí jsou i základy udržitelnosti v cestovním ruchu.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- definovat klíčové pojmy z terminologie politiky cestovního ruchu;
- porozumět základním východiskům utváření politiky cestovního ruchu;
- vysvětlit implementaci nástrojů a činnost nositelů politiky cestovního ruchu;
- analyzovat politiku cestovního ruchu v ČR, EU a vybraných zemí světa;
- vyjádřit přínos politiky cestovního ruchu na mezinárodní úrovni;
- charakterizovat koncept udržitelnosti v cestovním ruchu. - Osnova
- Teoretické předpoklady veřejné politiky cestovního ruchu,
- Ekonomické přínosy cestovního ruchu
- Plánování v cestovním ruchu
- Základní prvky politiky cestovního ruchu (nástroje, nositelé, cíle),
- Politika cestovního ruchu v ČR (národní a regionální úroveň),
- Politika cestovního ruchu v Evropské unii,
- Nástroje a nositelé politiky cestovního ruchu v EU,
- Politika cestovního ruch ve vybraných zemích světa;
- Mezinárodní politika cestovního ruchu
- Udržitelnost a cestovní ruch
- Literatura
- povinná literatura
- HOLEŠINSKÁ, Andrea. Destinační management jako nástroj regionální politiky cestovního ruchu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 152 s. ISBN 978-80-210-5847-7. info
- MORRISON, Alastair M., Xinran Y. LEHTO a Jonathon G. DAY. The tourism system. Eighth edition. Dubuque: Kendall Hunt, 2018, xxiv, 515. ISBN 9781465299253. info
- doporučená literatura
- HALL, Colin Michael a John M. JENKINS. Tourism and public policy. 1st ed. London: Thomson, 1995, 116 s. ISBN 1861529988. info
- HOUŠKA, Petr a Zdenka PETRŮ. Cestovní ruch v působnosti orgánů EU : (vybrané dokumenty). Vyd. 1. Praha: Oeconomica, 2010, 275 s. ISBN 9788024516455. info
- VEAL, Anthony James. Leisure, sport and tourism, politics, policy and planning. 4th edition. Wallingford: CABI, 2017, xvii, 421. ISBN 9781780648040. info
- HALL, Colin Michael. Tourism planning : policies, processes and relationships. 2nd ed. Harlow: Pearson Prentice Hall, 2008, xvii, 302. ISBN 9780132046527. info
- ELLIOTT, James. Tourism : politics and public sector management. London: Routledge, 1997, 279 s. ISBN 0415071585. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek (každý týden). Na výuce participují také odborníci z praxe (viz přednáška externího přednášejícího nebo diskusní panel). Vedle interaktivní osnovy je ve výuce využívána komunikační platforma SLACK, v rámci které probíhají diskuse mezi/se studenty na dané téma. Součástí výuky je i vypracování seminární práce (esej).
- Metody hodnocení
- Pro přihlášení se na zkoušku je nutné splnit předpoklady, které jsou upřesněny na začátku výuky v dokumentu Požadavky ke zkoušce, zveřejněném v ISu.
Zkouška má písemnou formu (test - otevřené a/nebo uzavřené). Pro získání známky z předmětu je nezbytné dosažení/překročení minimální hranice 60ti% bodů z písemného testu (zkoušky).
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání (tj. držení taháku, opisování z taháku/od spolužáka, napovídáním apod.) přeruší učitel jeho zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. - Informace učitele
- Hodnocení předmětu samotnými studenty (rok 2019):
Celkově studenti hodnotili obsah předmětu jako spíše chvalitebný. V komentářích zaznělo, že „předmět měl zajímavý koncept“, přišel jim „velmi užitečný“ a „přínosný“. Dokonce se objevilo i hodnocení, že „předmět mě bavil, dle mého názoru jeden z nejlepších předmětů na našem oboru“.
Studenti nejvíce ocenili panelovou diskusi (přednášky odborníků z praxe) a komunikaci v rámci platformy SLACK. Za nejvíce motivující výukový nástroj označili právě platformu SLACK. Z jejich komentářů vyplývá, že „komunikace ve SLACKu byla přínosná“, neboť je motivovala k „průběžné přípravě“ a současně je informoval o probíraném tématu. Našli se i tací, které SLACK sice nepřiměl k průběžnému studiu, ale přesto využili tohoto nástroje k přípravě ke zkoušce. Jedno z doporučení studenta bylo, že „SLACK jako komunikační nástroj by měl být v každém předmětu“. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2021/MPR_PCER