CORE133 Cestovní ruch

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2025
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Martin Šauer, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Andrea Holešinská, Ph.D. (přednášející)
Ing. Markéta Novotná, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Martin Šauer, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Po 16:00–17:50 P104, kromě Po 15. 9., kromě Po 3. 11.
Předpoklady
!FAKULTA(ESF) && !TYP_STUDIA(ND) && (!FORMA(C) || !FORMA(K) || !FORMA(D) || !FORMA(R) || !FORMA(Z))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 39/100, pouze zareg.: 1/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Globalizace, akcelerace životního tempa, transformace hodnot a proměny životního stylu zvyšují relevanci volnočasových aktivit a cestovního ruchu ve společnosti. Cestovní ruch a na něj napojené aktivity se staly přirozenou součástí života každého jedince a manifestují se jako nezbytné složky kvality života. Díky pokroku v digitálních technologiích, zlepšení dopravní infrastruktury a v důsledku zvýšené mobility populace se cestovní ruch vyvíjí v globální fenomén s podstatnými ekonomickými, sociálními a environmentálními implikacemi. Cílem předmětu je, aby posluchač porozumněl průřezovému a multioborovému charakteru cestovního ruchu, jeho specifikům a významu, kterou má v dnešní postmoderní společnosti.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budou studující schopni:
- porozumět mezioborové povaze cestovního ruchu a jeho ukotvení ve společnosti;
- analyzovat globální a lokální dopady cestovního ruchu na společnost, ekonomiku a životní prostředí;
- interpretovat motivační a hodnotové změny ve vztahu k cestování a volnému času v postmoderní společnosti;
- zhodnotit principy udržitelného a komunitního cestovního ruchu ve vztahu k ochraně místních zdrojů;
- kriticky posoudit roli médií, digitalizace a (hyper)mobility ve formování současného cestovatelského chování;
- interpretovat základní statistická data cestovního ruchu

Osnova
  • Cestovní ruch jako mezioborový fenomén
  • Ekonomická dimenze cestovního ruchu
  • Motivace a rozhodování v cestovním ruchu: sociologické perspektivy
  • Prostorové aspekty cestovního ruchu
  • Cestovní ruch a udržitelnost
  • Urbanizace a městský cestovní ruch
  • Cestovní ruch v rozvojových zemích světa: příležitosti, rizika a etické otázky
  • Mobilita a konektivita v kontextu cestovního ruchu
  • Média a reprezentace destinací
  • Kulturní cestovní ruch
  • Zapojení místní komunity do rozvoje destinace
  • Geopolitika, bezpečnost a budoucnost cestovního ruchu
Literatura
    povinná literatura
  • LOHMANN, Guilherme a Alexandre PANOSSO NATTO. Tourism Theory : concepts, models and systems. Wallingford: CABI Publishing, 2021. 272. ISBN 9781800621497
  • ŠAUER, Martin; Jiří VYSTOUPIL; Andrea HOLEŠINSKÁ; Monika PALATKOVÁ; Martina PÁSKOVÁ; Josef ZELENKA; Dana FIALOVÁ; Jiří VÁGNER; Petr HALÁMEK; Ondřej REPÍK a Ondřej PETR. Cestovní ruch. Učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 477 s. info
  • Ana Maria Munar, Szilvia Gyimothy, & Liping Cai. (2013). Tourism Social Media : Transformations in Identity, Community and Culture (Vol. 00018). Emerald Group Publishing Limited.
  • COOPER, Chris. Tourism : principles and practice. 4th ed. Harlow: Prentice-Hall, 2008, xxix, 704. ISBN 9780273711261. info
    doporučená literatura
  • GRAHAM, Anne a Frédéric DOBRUSZKES. Air transport - a tourism perspective. Amsterdam: Elsevier, 2019, xxi, 253. ISBN 9780128128572. info
  • The Routledge handbook of destination marketing. Edited by Christina G. Chi - Dogan Gursoy. Abingdon, Oxon: Routledge, 2018, 1 online. ISBN 9781351588287. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek (každý týden). Součástí výuky jsou průběžné kvízy, které testují porozumění přednášené problematice a semestrální projekt, který ověřuje schopnost aplikace, interpretace a kritické hodnocení získaných znalostí.

Metody hodnocení
Předmět je formálně ukončen kolokviem. Hodnocení je vyjádřeno ve formě prospěl / neprospěl. Pro úspěšné absolvování předmětu musí student splnit následující podmínky:
Kvízy (váha 40 %):
Student je povinen vyplnit všechny předepsané kvízy během semestru. Pro uznání části hodnocení z kvízů musí student dosáhnout alespoň 60 % z celkového maximálního počtu bodů za všechny kvízy dohromady.
Závěrečný projekt (váha 60 %):
Student je povinen odevzdat závěrečný projekt v předepsaném termínu a požadované kvalitě. Projekt musí splňovat obsahové i formální nároky stanovené zadáním (např. rozsah, analýza, relevantní zdroje, struktura).
Celkové hodnocení:
Pro udělení hodnocení "prospěl" je nutné splnit obě podmínky současně – tj. dosažení minimálního bodového zisku z kvízů a vypracování projektu na požadované úrovni. Nesplnění jedné nebo obou podmínek znamená hodnocení "neprospěl".
Náhradní absolvování
Požadavky určené prezenčním studujícím se nevztahují na studující absolvující kurz během ERASMUS pobytu. Tito mohou přistoupit rovnou ke zkoušce. Pro získání hodnocení z předmětu je nezbytné absolvovat všechny předpsané kvízy (ex post) a vypracovat závěrečný projekt, vše dle individuální domluvy. Mimimální hranice pro úspěšné absolvování předmětu jsou stejná jako u ostatních studentů.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2025/CORE133