V008 Filosofie vědy II

Fakulta informatiky
jaro 2001
Rozsah
2/0. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pala, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ing. Miloslav Dokulil, DrSc.
Rozvrh
St 9:00–10:50 B204
Předpoklady
Pro účely kolokvia není nutné absolvovat kurs V007 Filosofie vědy I, pro zkoušku je to žádoucí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Evoluční teorie v dějinách lidského myšlení. Darwin.
  • Cesta k deduktivně-nomologickému a induktivně-statistickému modelu.
  • Individualismus, holismus a problémy objektivity v sociálních vědách.
  • Problém induktivismu. Konvencionalismus.
  • Nová paradigmata na obzoru? (Od Einsteina ke Kuhnovi?)
  • Otázka typu Proč? K logice otázek. Deskripce proti explanaci. Pragmatika explanace.
  • Některé obecné otázky teorie věd z počátku let osmdesátých. Také několik pohledů na redukcionismus.
  • Probabilistická kauzalita. Explanace pomocí zákonů?
  • Exkurs: Umělá inteligence.
  • Exkurs: Sociobiologie.
  • Teorie versus zákony? Význam dedukce. Není struktura světa přece jen kauzální? "Teorie všeho"?
Informace učitele
Pokud někdo bude chtít navázat na kurs I., čeká ho dobrodružství. Vrátíme se do poloviny 19. stol. (Darwin), abychom se posléze dostali až do devadesátých let našeho století. Také vědou (ne-li nejednou především skrze ni) si ujasňujeme své lidství... a své meze... Zve k součinnosti M. Dokulil PS: Předběžně chystám pokračování tohoto kursu jako Fil. vědy III (vybrané otázky, poněkud hloub). Byl by zájem?
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1996, léto 1997, léto 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2002.