UA290 Vývojová a sociální psychologie pro učitele

Fakulta informatiky
jaro 2008
Rozsah
2/1. 3 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Václav Přenosil, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Rozvrh
Čt 9:00–11:50 C511
Předpoklady
! Z290 Psychologie pro učitele
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní znalosti v oblasti vývojové a sociální psychologie pro učitele, jakož i psychologie osobnosti edukanta i edukátora. Rovněž se zabývá psychologickou problematikou malých sociálních skupin. Zvláštní důraz klade na prevenci šikany ve škole. Předmět se zabývá psychologickou analýzou edukace ve škole a psychologickými základy didaktických zásad, modeluje některé typické školské situace a ukazuje možnosti jejich řešení. Předmět se rovněž zabývá psychologickými aspekty vlivu informačních technologií na osobnost edukanta.
Osnova
  • Činitelé vývoje a zákony vývojových změn.
  • Charakteristika a srovnání vývojových změn v pubertě a adolescenci.
  • Úroveň poznávacích procesů dospívajících.
  • Sebepoznávání, sebepojetí a seberealizace v dospívání.
  • Dynamika přizpůsobování dospívajících vnějším podmínkám.
  • Některé specifické výchovné problémy v dospívání.
  • Psychologické aspekty obvyklých výchovných přístupů k dětem a dospívajícím.
  • Vývoj a funkční dynamika systému autoregulačních mechanismů osobnosti jako celku.
  • Charakteristika zralé a kultivované osobnosti.
  • Školní třída jako sociální skupina, postavení jedince v této skupině.
  • Psychologická analýza vyučovacího procesu, psychologické základy didaktických zásad.
  • Psychologie učení.
  • Hodnocení učebních výsledků, školní úspěšnost a neúspěšnost a její intelektové a mimointelektové příčiny.
  • Psychologická analýza výchovného působení.
  • Duševní hygiena ve výuce a výchově dospívajících.
  • Modely některých školských situací v práci s dospívajícími a možnosti jejich řešení.
  • Náročné životní situace a typy obranných mechanismů.
  • Psychologické aspekty médií, psychologické problémy drogových závislostí.
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
  • NEVŘALA, Jan. Sociální psychologie pro učitele. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita Ostrava, 1994, 112 s. ISBN 8070424192. info
  • PROKEŠ, Josef. Aktuální otázky psychologie pro pedagogy. První. Brno: Masarykova univerzita, 1994. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • KOLÁŘ, Michal [psychoterapeut]. Bolest šikanování. Edited by Bohumil Stejskal. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 255 s. ISBN 80-7178-513-X. info
Metody hodnocení
písemná a ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/usr/prokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) UA290 Psychologie pro učitele, b) UA390 Školní pedagogika, c) UA391 Obecná didaktika, d) UA090 Speciální pedagogika. Studijní text je dostupný na webové stránce předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.