UA391 Obecná a alternativní didaktika

Fakulta informatiky
jaro 2008
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Ing. Václav Přenosil, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Rozvrh
Čt 14:00–15:50 C511
Předpoklady
! Z391 Obecná a didaktika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na "Z390 Školní pedagogika" a poskytuje základní znalosti v oblasti obecné a alternativní didaktiky, zejména v problematice teoretických otázek obsahu a struktury vzdělávání, v didaktické analýze obsahu učiva, v problematice mezipředmětových vztahů. Seznámí studenty s didaktickými zásadami a vyučovacími metodami i s organizačními formami edukace. Prohloubí teoretické znalosti studentů v oblasti přípravy na školní edukaci, zaměří se na pedagogickou diagnózu třídy a vytváření didaktických dovedností. Neopomine se zabývat aktivitou edukantů v procesu školní edukace, důraz bude klást na metody objevování, na přípravu a motivaci k samostudiu, na učení z textu, vyhledávání, kritické hodnocení a zpracování informací. Seznámí studenty s možnostmi alternativní edukace.
Osnova
  • Didaktika jako vědní a studijní disciplina ve studiu učitelství.
  • Teoretické otázky obsahu a struktury vzdělávání.
  • Didaktická analýza obsahu učiva.
  • Mezipředmětové vztahy a souvislosti výuky.
  • Didaktické zásady a vyučovací metody.
  • Organizační formy výuky.
  • Příprava učitele na výuku.
  • Bezpečnostní a hygienická hlediska ve výuce.
  • Odborné učebny a laboratoře, školní knihovny a informační střediska.
  • Tvořivost a výchova k tvůrčí činnosti.
  • Vytváření didaktických dovedností.
  • Pedagogická diagnóza jako základ analýzy výsledků výchovně-vzdělávací práce učitele.
  • Hospitace ve výuce.
  • Další zvyšování kvalifikace učitelů.
  • Žák ve výchovné situaci.
  • Aktivita žáků ve vyučování, jejich sebevýchova a sebevzdělání. Metody objevování. Učení z textu a vyhledávání informací. Možnosti alternativní výuky a výchovy.
Literatura
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • PROKEŠ, Josef. Ředitel školy a začínající učitelé, sociální vztahy v pedagogickém týmu. Brno: Centrum pro další vzdělávání učitel Masarykovy univerzity v Brně, 1993, 47 s. studijní text pro kvalifikační studium. ISBN 1020/PM. info
Metody hodnocení
písemný test znalostí a následná ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/usr/prokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) UA290 Psychologie pro učitele, b) UA390 Školní pedagogika, c) UA391 Obecná didaktika, d) UA090 Speciální pedagogika. Studijní text je dostupný na webové stránce předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.