Z390 Školní pedagogika

Fakulta informatiky
podzim 2001
Rozsah
1/1. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
Vyučující
doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pala, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D.
Rozvrh
Čt 18:00–19:50 C416
Předpoklady
Předmět není možno zapsat po úspěšném absolvování U390 Školní pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro studenty učitelství informatiky a výpočetní techniky pro střední školy. Poskytuje základní znalosti v oblasti vědy o edukačních procesech, a to zejména v problematice edukační reality, edukačních procesů, v osobnosti edukanta a edukátora, v kurikulu jako obsahu školní edukace, v problematice učebnic, v profilu edukace ve školní třídě, v evaluaci vzdělávacích výsledků, v problematice školy jako instituce pro řízenou edukaci, v problematice pedagogického výzkumu, v mezinárodní komparaci vzdělávacích systémů.
Osnova
  • Pedagogika jako vědní disciplína, filosofie výchovy.
  • Výchova, její funkce, činitelé a formy.
  • Pedagogické principy a jejich aplikace.
  • Kapitoly z dějin pedagogiky, odkaz J.A.Komenského.
  • Profese učitele. Sociální prostředí školy.
  • Dovednosti učitele pro přípravu a realizaci partnersko-kooperativní komunikace.
  • Kooperativní formy vyučování a učení jako prostředek socializace žáka.
  • Ústalí v práci začínajícího učitele.
  • Otevřené učení, projektové učení, týmové učení, plánování výuky.
  • Pedagogika volného času a počítačové hry.
  • Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje.
  • Škola pro 21.století. Výsledky a efekty školní edukace. Pedagogický výzkum: stav, struktura, fungování. Komparace edukace na mezinárodní úrovni. Trendy, problémy a perspektivy edukace v mezinárodním kontextu. Poznámka: studijní text elektronicky dostupný na http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Literatura
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) Z290 Psychologie pro učitele, b) Z390 Školní pedagogika, c) Z391 Obecná didaktika, d) Z90 Speciální pedagogika.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, podzim 1999, podzim 2000.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2001/Z390