FI:Z390 Školní pedagogika - Informace o předmětu
Z390 Školní pedagogika
Fakulta informatikypodzim 2001
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Karel Pala, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 18:00–19:50 C416
- Předpoklady
- Předmět není možno zapsat po úspěšném absolvování U390 Školní pedagogika.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen pro studenty učitelství informatiky a výpočetní techniky pro střední školy. Poskytuje základní znalosti v oblasti vědy o edukačních procesech, a to zejména v problematice edukační reality, edukačních procesů, v osobnosti edukanta a edukátora, v kurikulu jako obsahu školní edukace, v problematice učebnic, v profilu edukace ve školní třídě, v evaluaci vzdělávacích výsledků, v problematice školy jako instituce pro řízenou edukaci, v problematice pedagogického výzkumu, v mezinárodní komparaci vzdělávacích systémů.
- Osnova
- Pedagogika jako vědní disciplína, filosofie výchovy.
- Výchova, její funkce, činitelé a formy.
- Pedagogické principy a jejich aplikace.
- Kapitoly z dějin pedagogiky, odkaz J.A.Komenského.
- Profese učitele. Sociální prostředí školy.
- Dovednosti učitele pro přípravu a realizaci partnersko-kooperativní komunikace.
- Kooperativní formy vyučování a učení jako prostředek socializace žáka.
- Ústalí v práci začínajícího učitele.
- Otevřené učení, projektové učení, týmové učení, plánování výuky.
- Pedagogika volného času a počítačové hry.
- Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje.
- Škola pro 21.století. Výsledky a efekty školní edukace. Pedagogický výzkum: stav, struktura, fungování. Komparace edukace na mezinárodní úrovni. Trendy, problémy a perspektivy edukace v mezinárodním kontextu. Poznámka: studijní text elektronicky dostupný na http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
- Literatura
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- Metody hodnocení
- ústní zkouška
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) Z290 Psychologie pro učitele, b) Z390 Školní pedagogika, c) Z391 Obecná didaktika, d) Z90 Speciální pedagogika. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2001/Z390