FI:UA390 Školní pedagogika - Informace o předmětu
UA390 Školní pedagogika
Fakulta informatikypodzim 2005
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. (plus ukončení). Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k, z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Ing. Václav Přenosil, CSc.
Katedra strojového učení a zpracování dat – Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Josef Prokeš, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 10:00–11:50 C416
- Předpoklady
- ! Z390 Školní pedagogika
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-IN)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-SS)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, M-TV)
- Učitelství výpočetní techniky pro střední školy (program FI, N-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen studentům učitelství matematiky a výpočetní techniky pro střední školy. Poskytuje základní znalosti v oblasti vědy o edukačních procesech, a to zejména v problematice edukační reality, edukačních procesů, v problematice osobnosti edukanta a edukátora, v kurikulu jako obsahu školní edukace, v problematice učebnic, v profilu edukace ve školní třídě, v evaluaci vzdělávacích výsledků, v problematice školy jako instituce pro řízenou edukaci, v problematice pedagogického výzkumu, v mezinárodní komparaci vzdělávacích systémů.
- Osnova
- Pedagogika jako vědní disciplína, filosofie výchovy.
- Výchova, její funkce, činitelé a formy.
- Pedagogické principy a jejich aplikace.
- Kapitoly z dějin pedagogiky, odkaz J.A.Komenského.
- Profese učitele. Sociální prostředí školy.
- Dovednosti učitele pro přípravu a realizaci partnersko-kooperativní komunikace.
- Kooperativní formy vyučování a učení jako prostředek socializace žáka.
- Úskalí v práci začínajícího učitele.
- Otevřené učení, projektové učení, týmové učení, plánování výuky.
- Pedagogika volného času a počítačové hry.
- Pedagogické aspekty koncepce trvale udržitelného rozvoje.
- Škola pro 21.století. Výsledky a efekty školní edukace. Pedagogický výzkum: stav, struktura, fungování. Komparace edukace na mezinárodní úrovni. Trendy, problémy a perspektivy edukace v mezinárodním kontextu. Poznámka: studijní text elektronicky dostupný na http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
- Literatura
- PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- PROKEŠ, Josef. Škola pro 21. století. První. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 110 s. info
- Metody hodnocení
- Během semestru každý student přednese referát ze zadané problematiky a odevzdá esej na téma, které jej během výuky zaujalo (ať již v kladném nebo záporném slova smyslu). Poslední vyučovací hodinu se studenti podrobí písemné zkoušce, k jejímuž výsledku bude přihlíženo u závěrečné zkoušky ústní.
- Informace učitele
- http://www.fi.muni.cz/usr/qprokes
Předměty společného základu učitelského studia na FI MU v Brně by bylo vhodné absolvovat v pořadí: a) UA290 Psychologie pro učitele, b) UA390 Školní pedagogika, c) UA391 Obecná didaktika, d) UA090 Speciální pedagogika. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fi/podzim2005/UA390