DUCIT Teaching Lab

Fakulta informatiky
podzim 2021
Rozsah
0/2/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martina Cvinčeková (přednášející)
RNDr. Tomáš Effenberger, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Řechtáčková (přednášející)
RNDr. Martin Ukrop, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Petr Hliněný, Ph.D.
Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: RNDr. Tomáš Effenberger, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Fakulta informatiky
Rozvrh
Po 13. 9. až Po 6. 12. Po 10:00–11:50 A220
Předpoklady
SOUHLAS
Student vede alespoň jednu hodinu výuky (cvičení) každý týden. Předmět si mohou zapisovat studenti bakalářského, mgisterského i doktorského studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Učitel omezuje zápis na studenty, kteří aktuálně vedou cvičení.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvinout dovednosti relevantní pro budoucí učitelské působení studentů, např. vysvětlovat látku, ovlivňovat atmosféru ve třídě nebo uvažovat koncepčně nad plánem výuky.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- tvořit, uvádět a analyzovat inovativní výukové aktivity
- reflektovat vlastní výuku
- pojmenovat a vhodně použít různé pedagogické nástroje
- nastavovat normy ve výuce
- líp řešit problémy, které ve výuce můžou nastat
- chápat smysl hospitací a správně je realizovat
Osnova
  • Co je úkolem cvičícího? Jak dobře udělat první hodinu?
  • Jak klást otázky? Jak přemýšlet o přemýšlení?
  • Jak srozumitelně zadávat úkoly? Na co je úloha zaměřená?
  • Jak strukturovat hodinu?
  • Jak srozumitelně vysvětlovat?
  • Jak přemýšlet o přemýšlení studentů?
  • Jak motivovat studenty?
  • Jak klást otázky (ještě lépe)?
  • Jaké nástroje mám jako cvičící k dispozici?
  • Jak dávat zpětnou vazbu?
  • Jak získávat zpětnou vazbu?
  • Jaké úkoly zadávat? Jaký je cíl cvičení?
  • Jak testovat to, co chci testovat?
Literatura
    doporučená literatura
  • WILSON, Greg. Teaching Tech Together: How to Make Your Lessons Work and Build a Teaching Community around Them. 1st Edition. Chapman and Hall/CRC, 2019, 248 s. ISBN 978-0-367-35297-4. Full version of the book available online. info
  • AMBROSE, Susan A. How learning works : seven research-based principles for smart teaching. Edited by Richard E. Mayer. 1st ed. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2010, xxii, 301. ISBN 9780470484104. info
  • PETTY, Geoffrey. Teaching today : a practical guide. 4th ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, vii, 614. ISBN 9781408504154. info
  • BELL, Tim, Ian H. WITTEN a Mike FELLOWS. CS Unplugged: An enrichment and extension programme for primary-aged students. 2015 edition. 2015. project homepage info
Výukové metody
workshopy (předpokládá se aktivita studenta), učení zážitkem, diskuze a reflexe, prezentace zkušených učitelů
Metody hodnocení
Požadavkem k zápočtu je aktivní účast v hodinách, aktivní reflektování vlastní výuky, poskytnutí zpětné vazby výuky na vybraných hodinách na fakultě a případné vytvoření vlastního výukového programu.
Informace učitele
Mohlo by vás zajímat také XS450 Komunikační trénink, XS451 Komunikační trénink 2, XS020 Inspiratorium pro učitele, F2452 Inspiratorium pro učitele 2 a XS350 Práce se skupinovou dynamikou vyučované na Přírodovědecké fakultě MU.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.