b5133 Pohybová příprava 2

Fakulta sportovních studií
podzim 2025

Předmět se v období podzim 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (cvičící)
Mgr. Tomáš Kalina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Michal Hrubý, PhD.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps) && BOZP_OK(bozp_fsps_spec_pa)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s pohybovou přípravou sportujících dětí staršího školního věku (11-14 let) a adolescentů (15-18 let). Pohybová příprava 2 plynule navazuje na Pohybovou přípravu 1 a je zaměřena především na kondiční přípravu za účelem vytváření a upevňování pevných základů pro budoucí trénink a prevenci patologických stavů. V rámci předmětu se studenti naučí rozvíjet široké spektrum pohybových schopností, jako je rychlost, síla, vytrvalost, flexibilita či koordinace. K rozvoji některých pohybových schopností a dovednosti bude využito taktéž nácviku vybraných prvků z jiných sportovních odvětví (např. gymnastika, atletika, cyklistika, úpolové sporty ad.).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat cílovou skupinu a její specifika v pohybové přípravě mladých sportovců. Tyto specifika bude akceptovat v rámci výběru vhodných cviků a zatížení (např. přihlédnutí k akceleraci růstu ve starším školním věku, volení vhodné délky odpočinku mezi intervaly apod.);
- bude znát hry a cvičení na rozvoj pohybových schopností a dokáže je vhodně zařadit a aplikovat do kondiční přípravy sportovce;
- dbát na zásady při cvičení (např. při posilování zásada “od centra k periferii” ad. A obtížnost bude volit odpovídajícím individuálním schopnostem a dovednostem daného sportovce;
- analyzovat a vyhodnotit úroveň daných pohybových schopností a dovedností u cílové skupiny, stejně tak bude schopen odhalit případné svalové dysbalance;
- plánovat a připravovat TJ dětí staršího školního věku a adolescentů;
- realizovat a organizačně zvládat TJ dětí staršího školního věku a adolescentů;
- znát a bude umět využít moderních tréninkových pomůcek (např. posilovací guma, protahovací tyč, elastická lana, akcelerační pásy, posilovací vak, medicinbaly, závaží, odporový vak, klouzavé podložky, překážky, koordinační žebřík;
- v rámci kondiční přípravy u sportovců volit vhodné kompenzační cviky (prohloubení v navazujícím předmětu).
Osnova
  • Teoretická část
  • 1. Charakteristika cílové skupiny, zařazení v rámci ontogeneze, fyziologická východiska. LTAD.
  • 2. Kondiční příprava mladého sportovce (analýza, diagnostika, monitoring), složky kondiční přípravy.
  • 3. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím rychlostně-silových sportů.
  • 5. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím vytrvalostních sportů.
  • 6. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím sportovních her.
  • 7. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím koordinačně-estetických sportů.
  • 8. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím úpolových sportů.
  • Praktická část
  • 1. Rozvoj pohybových schopností prostřednictvím úpolů.
  • 2. Rozvoj pohybových schopností prostřednictvím koordinačně-estetických disciplín.
  • 3. Rozvoj pohybových schopností prostřednictvím vytrvalostních disciplín (outdoor).
  • 4. Cvičení na rozvoj flexibility, jako prevence svalových dysbalancí.
  • 5. Kondiční trénink v tělocvičně, kruhový trénink/stanoviště.
  • 6. Kondiční trénink v posilovně (důraz na postupné zatěžování u adolescentů, přiměřená zátěž).
  • 7. Kondiční trénink v terénních podmínkách (atletický ovál, hřiště, písek, les, louka apod.)
  • 8. Kondiční trénink na workoutových hřištích apod.
Literatura
    doporučená literatura
  • COOK, Gray; Lee BURTON; Kyle KIESEL; Greg ROSE a Milo F. BRYANT. Movement : functional movement systems : screening, assessment, and corrective strategies. Edited by John Torine. Aptos, Calif.: On Target Publications, 2010, 406 stran. ISBN 9781931046305. info
  • Essentials of strength training and conditioning. Edited by Thomas R. Baechle - Roger W. Earle. 3rd ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2008, xiv, 641. ISBN 9780736058032. info
  • BOMPA, Tudor O. a Michael CARRERA. Periodization training for sports. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005, ix, 259. ISBN 0736055592. info
  • LEHNERT, Michal; Jiří NOVOSAD a Filip NEULS. Základy sportovního tréninku. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2001, 89 s. ISBN 80-85783-33-9. info
Výukové metody
Přednáška a praktické semináře vedené interaktivní formou. Studenti budou využívat interaktivní osnovy.
Během výuky bude využíváno kazuistik a příkladů z praxe.
Individuální a skupinová příprava studentů na výuku – studenti budou ve výuce plnit praktické úkoly/aktivity a pracovat v rámci skupin.
Během výuky budou voleny metody na rozvoj kritické myšlení studentů.
Metody hodnocení
Účast na výuce a aktivní zapojení do cvičení, úkolů a aktivit.
Prezentace a praktická ukázka vybraných cvičení.
Samostudium.
Závěrečný projekt týkající se pohybové přípravy a rozvoje kondice u dětí staršího školního věku a adolescentů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2025/b5133