FSpS:b5133 Pohybová příprava 2 - Informace o předmětu
b5133 Pohybová příprava 2
Fakulta sportovních studiípodzim 2025
Předmět se v období podzim 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PaedDr. Michal Hrubý, PhD. (cvičící)
Mgr. Tomáš Kalina, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Reguli Čihounková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PaedDr. Michal Hrubý, PhD.
Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovního výkonu a diagnostiky – Fakulta sportovních studií - Předpoklady
- BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps) && BOZP_OK(bozp_fsps_spec_pa)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sportovní trénink (program FSpS, B-T)
- Sportovní trénink (program FSpS, C-T)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s pohybovou přípravou sportujících dětí staršího školního věku (11-14 let) a adolescentů (15-18 let). Pohybová příprava 2 plynule navazuje na Pohybovou přípravu 1 a je zaměřena především na kondiční přípravu za účelem vytváření a upevňování pevných základů pro budoucí trénink a prevenci patologických stavů. V rámci předmětu se studenti naučí rozvíjet široké spektrum pohybových schopností, jako je rychlost, síla, vytrvalost, flexibilita či koordinace. K rozvoji některých pohybových schopností a dovednosti bude využito taktéž nácviku vybraných prvků z jiných sportovních odvětví (např. gymnastika, atletika, cyklistika, úpolové sporty ad.).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat cílovou skupinu a její specifika v pohybové přípravě mladých sportovců. Tyto specifika bude akceptovat v rámci výběru vhodných cviků a zatížení (např. přihlédnutí k akceleraci růstu ve starším školním věku, volení vhodné délky odpočinku mezi intervaly apod.);
- bude znát hry a cvičení na rozvoj pohybových schopností a dokáže je vhodně zařadit a aplikovat do kondiční přípravy sportovce;
- dbát na zásady při cvičení (např. při posilování zásada “od centra k periferii” ad. A obtížnost bude volit odpovídajícím individuálním schopnostem a dovednostem daného sportovce;
- analyzovat a vyhodnotit úroveň daných pohybových schopností a dovedností u cílové skupiny, stejně tak bude schopen odhalit případné svalové dysbalance;
- plánovat a připravovat TJ dětí staršího školního věku a adolescentů;
- realizovat a organizačně zvládat TJ dětí staršího školního věku a adolescentů;
- znát a bude umět využít moderních tréninkových pomůcek (např. posilovací guma, protahovací tyč, elastická lana, akcelerační pásy, posilovací vak, medicinbaly, závaží, odporový vak, klouzavé podložky, překážky, koordinační žebřík;
- v rámci kondiční přípravy u sportovců volit vhodné kompenzační cviky (prohloubení v navazujícím předmětu). - Osnova
- Teoretická část
- 1. Charakteristika cílové skupiny, zařazení v rámci ontogeneze, fyziologická východiska. LTAD.
- 2. Kondiční příprava mladého sportovce (analýza, diagnostika, monitoring), složky kondiční přípravy.
- 3. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím rychlostně-silových sportů.
- 5. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím vytrvalostních sportů.
- 6. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím sportovních her.
- 7. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím koordinačně-estetických sportů.
- 8. Kondiční příprava mladých sportovců prostřednictvím úpolových sportů.
- Praktická část
- 1. Rozvoj pohybových schopností prostřednictvím úpolů.
- 2. Rozvoj pohybových schopností prostřednictvím koordinačně-estetických disciplín.
- 3. Rozvoj pohybových schopností prostřednictvím vytrvalostních disciplín (outdoor).
- 4. Cvičení na rozvoj flexibility, jako prevence svalových dysbalancí.
- 5. Kondiční trénink v tělocvičně, kruhový trénink/stanoviště.
- 6. Kondiční trénink v posilovně (důraz na postupné zatěžování u adolescentů, přiměřená zátěž).
- 7. Kondiční trénink v terénních podmínkách (atletický ovál, hřiště, písek, les, louka apod.)
- 8. Kondiční trénink na workoutových hřištích apod.
- Literatura
- doporučená literatura
- COOK, Gray; Lee BURTON; Kyle KIESEL; Greg ROSE a Milo F. BRYANT. Movement : functional movement systems : screening, assessment, and corrective strategies. Edited by John Torine. Aptos, Calif.: On Target Publications, 2010, 406 stran. ISBN 9781931046305. info
- Essentials of strength training and conditioning. Edited by Thomas R. Baechle - Roger W. Earle. 3rd ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2008, xiv, 641. ISBN 9780736058032. info
- BOMPA, Tudor O. a Michael CARRERA. Periodization training for sports. 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005, ix, 259. ISBN 0736055592. info
- LEHNERT, Michal; Jiří NOVOSAD a Filip NEULS. Základy sportovního tréninku. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2001, 89 s. ISBN 80-85783-33-9. info
- Výukové metody
- Přednáška a praktické semináře vedené interaktivní formou. Studenti budou využívat interaktivní osnovy.
Během výuky bude využíváno kazuistik a příkladů z praxe.
Individuální a skupinová příprava studentů na výuku – studenti budou ve výuce plnit praktické úkoly/aktivity a pracovat v rámci skupin.
Během výuky budou voleny metody na rozvoj kritické myšlení studentů. - Metody hodnocení
- Účast na výuce a aktivní zapojení do cvičení, úkolů a aktivit.
Prezentace a praktická ukázka vybraných cvičení.
Samostudium.
Závěrečný projekt týkající se pohybové přípravy a rozvoje kondice u dětí staršího školního věku a adolescentů. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2025/b5133