p871 Tělesná výchova - Žonglování I.

Fakulta sportovních studií
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Heiland Trávníková, Ph.D.
Centrum univerzitního sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
p871/1: St 17:00–18:30 velká těl. Vinařská, D. Heiland Trávníková
Předpoklady
! NOWANY ( p801 Teorie a praxe futsalu I , p803 Teorie a praxe florbalu I , p805 Teorie a praxe fotbalu I , p807 Teorie a praxe basketbalu I. , p809 Plavání pro pokročilé I , p811 Teorie praxe volejbalu I , p813 Posilování pokročilí I. , p815 Teorie a pr.in-line bruslení I , p816 TV-Bruslení in-line , p817 Teorie a praxe aerobiku , p820 Teorie a praxe step AE , p822 Teorie a praxe kick-box AE , p826 Teorie a praxe tenisu I , p828 Teorie a praxe stolního tenisu , p830 Tv-Zákl. psychomot.her , p834 Bodystling s náčiním , p839 Pilates MAT , p840 Relaxačně-komp. cvičení , p841 Pilates s pomůckami , p843 Fit jóga , p845 Teorie a praxe softbalu , p846 TV-Vodní turistika I. , p847 TV-Vodní turistika II. , p848 Aqua-aerobik master I , p851 Severská chůze , p852 Základy regenerace - masáže , p853 Teorie a praxe joggingu I , p855 TV-Cyklistika v terénu , p868 Sportovní lezení-BoulderingI , p870 TV - Systema , p872 Tv-Sportovní lezení III. , p874 TV-Bodyflex I. , p876 TV-Beach volejbal I. , p878 TV-Žonglování II. , p879 TV-Program SPINNING I. , p881 TV-Sporty v přírodě I. , p882 TV - Sporty v přírodě II. ) && VOL_TV
Předmět se vypisuje jen v rámci volitelné TV.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 1336 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní cíl výuky: - zlepšení úrovně pohybových dovedností a fyzické úrovně - ovlivnění kladného přístupu ke sportovním aktivitám chápaným jako obranu proti konfliktům, civilizačním chorobám a stresu - podpora zdravého životního stylu studentů Předmět je zaměřen na rozvoj žonglérsko-pohybových dovedností. Žonglování je kreativní pohybová aktivita, která nespočívá pouze v nácviku a drilu techniky, ale umožňuje též rozvoj nových pohybových zkušeností a dovedností. Vedle duševní stránky rozvíjíme žonglérskými pohybovými aktivitami smysl pro rytmus, návyky ke správnému držení těla, nervosvalovou koordinaci, rovnováhu, obratnost a prostorovou orientaci. Dále je žonglování činností zlepšující koordinaci, soustředění, a rozvoj vztahů mezi mozkovými hemisférami. V neposlední řadě tato aktivita rozvíjí potřebu prezentovat své vlastní objevené artistické prvky publiku, a podporuje tím schopnost samostatného a sebevědomého vystupování. Přestože není v České republice žonglování zatím příliš rozšířené (jako např. v Německu, a dalších zemích západní Evropy, kde je výuka žonglérsko-pohybových dovedností součástí školních osnov), nachází své využití při práci s dětmi a rizikovou mládeží (volnočasové aktivity, zařazení do školní tělesné výchovy,..) či jako rekreační „sport“ u zástupců všech věkových skupin.
Osnova
  • - seznámení se základními žonglérskými pomůckami (míčky, kužely, šátky, talíře, diabolo, kruhy, ďábelské hůlky) - nácvik žonglérské techniky se třemi (dle individuálních schopností i s více) míčky včetně základních triků - žonglování ve dvojici, ve skupině - propojení žonglování s pohybem - práce s žonglérskou pomůckou, netradiční uchopení žonglérské pomůcky - prezentace žonglérsko-pohybových dovedností
Literatura
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Žonglování. 2008. vyd. FSpS MU Brno: Fakulta sportovních studií, 2008. ISBN 978-80-210-4587-3. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Výzkum vlivu žonglování a dalších psychomotorických aktivit na rozvoj osobnosti adolescentů s poruchami pozornosti, chování a hyperaktivitou. In 2. mezinárodní studentská vědecká konference, FSpS Brno. 2007. vyd. Brno, FSpS: Fakulta sportovních studií, 2007, s. 121-124. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar a Lucie BRŮŽKOVÁ. Žonglování a jiné psychomotorické aktivity a jejich pozitivní vliv na rozvoj schopností člověka. In Mezinárodní konference „Výchova ke zdraví a kvalita života“. České Budějovice: Jihočeská Univerzita České Budějovice, 2007, 4 s. ISBN 978-80-7040-993-0. info
  • TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Celouniverzitní dílna žonglování. 2007. URL info
Metody hodnocení
Požadavky k absolvování předmětu: Aktivní účast v seminářích. Zápočet - předvedení sekvence obsahující min. 3 žonglérské triky se třemi míčky. Možno předvést jednotlivě či ve dvojicích, případně v menších skupinách. Kromě míčků mohou být využity i další žonglérské pomůcky.
Informace učitele
Pokud se student bez omluvy nedostaví na první dvě hodiny, bude vyřazen ze seminární skupiny, aby uvolnil místo studentům, kteří se zaregistrovali, avšak z kapacitních důvodů jim předmět nebyl zapsán. If students do not attent first two lessons, they will be automatically excluded from the seminar group in order to enable other registered students who were not allowed to enrol on the subject for capacity reasons to do so.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, jaro 2010, podzim 2010.