np1019 Metodologie vědy

Fakulta sportovních studií
jaro 2011
Rozsah
0/1. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Sebera, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Sebera, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
np1019/s1: Čt 12:50–13:35 B11/206, M. Sebera
np1019/s2: Čt 13:40–14:25 B11/206, M. Sebera
np1019/s3: Čt 15:20–16:05 B11/305, M. Sebera
np1019/s4: Čt 12:00–12:45 B11/206, M. Sebera
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
  • orientovat se ve výzkumných problémech.
  • provést syntézu předcházejícího studia, která má vyústit v řešení výzkumného problému v diplomové práci.
  • aplikovat teorie, jejímž cílem bude konkrétní návrh projektu diplomové práce.
  • Osnova
    • Co je to výzkum, definice hlavních pojmů
    • Věda a vědecké poznání
    • Výběr výzkumného tématu, studium literatury
    • Projekt výzkumné práce
    • Cílové kategorie výzkumu
    • Metody výzkumu
    • Standardizace metod získávání výzkumných dat
    • Vyhodnocovací statistické metody
    • Struktury výzkumných prací
    • Modely a varianty výzkumu
    Literatura
    • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 230 s. ISBN 9788073674687. info
    • PUNCH, Keith. Základy kvantitativního šetření. Translated by Jan Hendl. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 150 stran. ISBN 9788073673819. info
    • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Další autor:M.Sedláček,P.Novotný,K.Nedbálková,M.Miková,T.Janík,O.Kaščák,J.Zounek. vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 384 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7367-313-0. URL info
    • KOMEŠTÍK, Blahoslav. Kinantropologie - Antropomotorika - Metodologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 64 s. ISBN 8024412845. info
    • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
    • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402. info
    • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 583 s. ISBN 8071788201. info
    • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
    • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
    • STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
    • PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum : uvedení do teorie a praxe. 1. vydání. Praha: Karolinum, 1995, 132 stran. ISBN 8071841323. info
    • ŠVEC, Vlastimil. Kvalitativní pedagogický výzkum. In Kapitoly z metodologie pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1994, s. 72-76. ISBN 80-210-1031-2. info
    Výukové metody
    teoretická příprava, práce na projektu diplomové práce
    Metody hodnocení
  • písemná zkouška - 1 test (20 otázek) na konci semestru. K úspěšnému zvládnutí je potřeba správně odpovědět alespoň 15,
  • projekt diplomové práce
  • Informace učitele
    Do konce jarního semestru v 1. roce navazujícího magisterského studia vybrat téma závěrečné práce v IS-rozpisy-balíky témat DP. Témata vybírejte s předstihem, neboť projektu závěrečné práce zpracováváte již během semestru.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012.