np1029 Pedagogická praxe I

Fakulta sportovních studií
jaro 2011
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Kontaktní osoba: PhDr. Šárka Maleňáková, Ph.D.
Předpoklady
np1012 Úvod do pedagogické praxe
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická praxe I je praxí průběžnou, tzv. asistentskou. Po úspěšném absolvování předmětu je student schopen:
-orientace v praktické i teoretické oblasti základního školství;
-aplikace pedagogicko-didaktických znalostí v praxi ;
-pracovat se školní dokumentací(pedagogická dokumentace o žákovi - katalogové listy, třídní výkaz, třídní kniha, žákovská knížka, vysvědčení, žádost o uvolnění z TV, zápis o školním úrazu atd.) ;
-analyzovat a hodnotit tělovýchovný proces
-na základě teoretických didaktických, pedagogických a psychologických vědomostí, pod vedením cvičných učitelů, naplánovat,sestavit a realizovat různé typy vyučovacích jednotek tělesné výchovy;
-analyzovat a posoudit vlastní výstup, výstup jiného studenta, popsat problémová místa a navrhnout řešení
Osnova
  • 1. student absolvuje každý týden jarního semestru 1 den průběžné praxe na ZŠ v Brně;
  • 2. hospituje u cvičného učitele;
  • 3. provádí náslechy aktivní a pasivní ve vyučovacích jednotkách tělesné výchovy jiného studenta;
  • 4. účastní se rozborů všech hodin;
  • 5. získává zkušenosti v samostatném vedení různých typů vyučovacích jednotek;
  • 6. učí se základním didaktickým dovednostem: plánovat učivo, formulovat výchovné a vzdělávací cíle, vhodně motivovat žáky, volit odpovídající organizační formy a metody výuky, volit vhodné didaktické prostředky, řešit kázeňské problémy, pracovat se základní pedagogickou dokumentací, provádět pedagogickou diagnostiku 7. podílí se v rámci své praxe na chodu školy (dozory, pedagogické rady, doprovod žáků na závody, příprava a kontrola pomůcek)
Literatura
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • HURYCHOVÁ, Alena a Vlasta VILÍMOVÁ. Didaktika tělesné výchovy [Hurychová, 1997]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 71 s. ISBN 80-210-1525-X. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • Tělesná výchova : učební osnovy pro 1. až 9. ročník : vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996, 36 s. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. 1. vyd. Brno: Paido, 2002, 103 s. Skriptum, edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-033-6. info
Výukové metody
teoretická příprava a praktická výuka
Metody hodnocení
Průběžná praxe je ukončena zápočtem.;
Podmínky pro udělení zápočtu:;
- úspěšné pedagogické výstupy;
- písemné přípravy na vyučovací jednotky ve škole, připomínkované cvičným učitelem, včetně kartiček s průpravnou částí;
- písemný záznam náslechů, prováděných studentem - partnerem;
- denní záznam činnosti na praxi;
- kladné hodnocení studenta na pedagogické praxi;
- přehled rozborových hodin vyplněné cvičným učitelem;
- dohody o provedení práce s žádostí o převod mzdy na účet
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012.