bk1123 Vybrané kapitoly ze sportovního tréninku

Fakulta sportovních studií
jaro 2012
Rozsah
8/8. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (cvičící)
Ing. Iva Hrnčiříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
bk1123/tren_cv: Pá 13. 4. 16:50–19:30 B11/311, Pá 20. 4. 14:55–17:35 K204, L. Bedřich
bk1123/tren_pr: Pá 24. 2. 13:10–15:50 B11/206, Pá 23. 3. 15:30–18:10 K204, Pá 13. 4. 12:15–14:15 B11/236, L. Bedřich, I. Hrnčiříková
Předpoklady
bk1101 Teorie sportovního tréninku || bk208 Vybrané kapitoly z teorie sportovního tréninku I
Základní předpoklady pro absolvování předmětu jsou znalosti z předmětů bk014,bk010, bk015,bk016.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Ve výuce Teorie sportovního tréninku se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, biomechanika, antropomotoriky, biomechaniky, pedagogických věd a rozvíjí v teoretických a praktických tématech adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů. Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji trénovanosti, výkonnosti a dosahování maximálních výkonů ve sportu. Mezi úkoly výuky patří charakteristika rozvoje pohybových schopností, obsah jednotlivých složek sportovního tréninku, technologie a řízení sportovního procesu, efekty sportovního tréninku a jejich diagnostika. Důležitou součásti je osvětlení sportovního tréninku jako pedagogického procesu se svou specifickou didaktikou sportu. Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k určené problematice. Po ukončení předmětu by měl být student schopen: - charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku;
- definovat cíle a úkoly sportovního tréninku;
- vysvětlit a pojmenovat základné pojmy, sportovní výkon, výkonnost, klasifikaci sportovního výkonu;
- vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty;
- dokáže řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty;
- aplikovat obecné znaky stavby sportovního tréninku na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín;
- analyzovat efekty sportovního tréninku;
- připravit plán tréninkového procesu, řídit tento proces;
- identifikovat talent pro sportovní odvětví;
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu sport
  • 2. Sportovní výkon, klasifikace sportovních výkonů
  • 3. Cíle a úkoly, výsledek sportovního tréninku
  • 4. Sportovní trénink jako proces adaptace
  • 5. Složky sportovního tréninku
  • 6. Stavba sportovního tréninku
  • 7. Řízení sportovního tréninku
  • 8. Efekt sportovního tréninku
  • 9. Talent
  • 10. Diagnostika výkonnosti
  • 11. Pedagogika a didaktika ve sportovním tréninku
Literatura
  • MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
  • PERIČ, Tomáš. Výběr sportovních talentů. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 100 s. ISBN 8024718278. info
  • PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 198 s. ISBN 8024706830. info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. Vyd. 1. Praha: Olympia, 2002, 331 s. ISBN 8070337605. info
Výukové metody
Teoretická a ¨praktická výuka
Metody hodnocení
Zkouška - písemný test Účast na seminářích Prezentace seminární práce
Informace učitele
http://is.muni.cz/elportal/?id=724628
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2017.