nk1036 Sociální dovednosti učitele

Fakulta sportovních studií
jaro 2012
Rozsah
0/8. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící)
Olga Korvasová (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
nk1036/utv_cv: Pá 9. 3. 8:45–11:45 K204, 13:00–15:20 K204, V. Pacholík
Předpoklady
(! nk002 Společenské vědy II. ) && ! NOW ( nk002 Společenské vědy II. )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem kurzu je prostřednictvím cvičení a her poskytnout studentům možnost sebepoznání ve skupině a ukázat možnosti rozvoje osobnosti zejména ve vztahu k učitelské praxi a práci se skupinou. Tématem hodin je rozvoj sociálních dovedností (sociální poznávání, komunikace, konflikt, rozhodování ve skupině, spolupráce apod.) pomocí prostředků aplikované sociální psychologie.
Osnova
  • Sociální psychologie. Vliv skupiny na jedince - kultura, normy, role. Vztah jedince k druhým lidem – postoje, stereotypy, předsudky. Sociální skupiny. Sociální vliv ve skupinách – konformita, inovace, rozhodování ve skupině, vliv autority, vedení. Skupinový výkon. Meziskupinové vztahy. Prosociální chování. Agresivní chování. Kooperace a kompetice. Konflikt a jeho řešení. Komunikace.
Literatura
  • HERMOCHOVÁ, Soňa a Jan NEUMAN. Hry do kapsy :sociálně psychologické, motorické a kreativní hry. Illustrated by Petr Ďoubalík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, [96] s. ISBN 80-7178-673-X. info
  • KOMÁRKOVÁ, Růžena, Ivan SLAMĚNÍK a Josef VÝROST. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4. info
  • BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 146 s. ISBN 80-85282-80-1. info
Výukové metody
diskuse, cvičení ve skupinách, skupinový projekt
Metody hodnocení
Individuální nebo skupinový projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013.