bp1213 Psychologie zdraví

Fakulta sportovních studií
jaro 2013
Rozsah
1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Oddělení historie, filozofie, sociologie a psychologie sportu – Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra společenských věd a managementu sportu – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Čt 21. 2. 9:20–10:20 B11/311, Čt 28. 2. 9:20–10:20 B11/311, Čt 7. 3. 9:20–10:20 B11/311, Čt 14. 3. 9:20–10:20 B11/311, Čt 21. 3. 9:20–10:20 B11/311, Čt 28. 3. 9:20–10:20 B11/311, Čt 4. 4. 9:20–10:20 B11/311, Čt 11. 4. 9:20–10:20 B11/311, Čt 18. 4. 9:20–10:20 B11/311, Čt 25. 4. 9:20–10:20 B11/311
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozvoj poznatků o významu předmětu Psychologie zdraví poukazuje na nutnost změny postojů k této problematice, zejména formou praktického seznámení s problematikou psychologie zdraví v oblasti teoretických i praktických přístupů. V tomto předmětu lze využít řady technik z oblasti pohybových aktivit a zejména učitelé tělesné výchovy a rehabilitační pracovníci by měli tyto techniky teoreticky i prakticky ovládat.
Osnova
  • • Pojem zdraví, jeho koncepce a zdravá osobnost. Somatické, psychické, sociální a duchovní aspekty zdraví. • Psychohygiena, její význam, základní pojmy, metody, význam duševní hygieny, obecné předpoklady duševního zdraví, adaptace a maladaptace a jejich projevy, význam duševní hygieny v prevenci psychosomatických onemocnění. • Rizikové faktory ohrožující duševní zdraví: stres, životospráva. Fyziologie stresu, příznaky stresu, diagnostika stresu, somatizace stresu, analýza stresorů, testy odhalující prvotní příznaky stresu. Následky stresu. Copingové strategie. • Vztah náročných životních situací a techniky vyrovnávání se s nimi vedoucí ke zdraví. Teorie životních událostí. • Lidské zdraví a emocionalita, vliv emocí na zdraví člověka, emocionální poranění. • Chování poškozující zdraví – alkoholismus, kouření, drogové závislosti, gamblerství a jiné. • Neuroticismus v životě člověka, neurózy, neurotičnost učitele a neurotičnost žáků. • Syndrom burn – out (vyhoření) a copingové strategie. • Životospráva – hospodaření s časem, denní režim člověka, odpočinek, pohybové aktivity a sport. • Výživa a její role v prevenci onemocnění, strava pro relaxaci a význam vitálních látek pro tělesné a duševní zdraví. • Spánek, jeho výhnam pro zdraví, alfa aktivita mozku, relaxační a autoregulační techniky, sebereflexe. • Výkonová motivace, aspirační úroveň, trénink pro posílení psychické odolnosti. • Mentální trénink, využití technik práce s podvědomím při uzdravování a prevenci nemocí. • Sociální aspekty duševní hygieny. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví. • Asertivita a její využívání při obraně proti stresu. • Harmonizace tělesného a duševního zdraví, cesty k bio-psycho-socio-spirituální pohodě člověka, význam smyslu života. zdraví životní styl. • Pohybové aktivity vedoucí ke zdraví a jejich způsoby využití: psychomotorika, pohybová muzikoterapie – taneční (afrorytmy), dramaterapie, hingarjóga. • Psychoterapie a její využití v osobním životě jednotlivce, význam psychoterapie,psychoterapeutické přístupy. • Zdravý životní styl – zdravá škola, zdravá rodina, zdravé město – projekty zdraví.
Literatura
  • HÁTLOVÁ, Běla. Kinezioterapie : pohybová cvičení v léčbě psychických poruch. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 167 s. ISBN 8024607190. info
  • MUŽÍK, Vladislav, Leona PILLEROVÁ, Hana STOJANÍKOVÁ, Jiří NYKODÝM, Jana VESELÁ a Jan ZACHRLA. Mezinárodní projekt Týdny zdraví na základní škole. Ed. Liba, J., Dragová, J., Ferencová, J. In Pedagogická profesia v kontexte aktuálnych spoločenských zmien. Prešov: Prešovská univerzita, 2001, s. 388-393. ISBN 80-8068-037-X. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
účast, seminární práce, coopingová strategie - vlastní prezentace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017.