bp2123 Teorie sportovního tréninku II

Fakulta sportovních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
Po 19. 2. 10:30–11:30 B11/236, Po 26. 2. 10:30–11:30 B11/236, Po 5. 3. 10:30–11:30 B11/236, Po 12. 3. 10:30–11:30 B11/236, Po 19. 3. 10:30–11:30 B11/236, Po 26. 3. 10:30–11:30 B11/236, Po 9. 4. 10:30–11:30 B11/236, Po 16. 4. 10:30–11:30 B11/236, Po 23. 4. 10:30–11:30 B11/236, Po 30. 4. 10:30–11:30 B11/236
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp2123/01: St 21. 2. 9:20–10:20 C15/207, St 28. 2. 9:20–10:20 C15/207, St 7. 3. 9:20–10:20 C15/207, St 14. 3. 9:20–10:20 C15/207, St 21. 3. 9:20–10:20 C15/207, St 28. 3. 9:20–10:20 C15/207, St 4. 4. 9:20–10:20 C15/207, St 11. 4. 9:20–10:20 C15/207, St 18. 4. 9:20–10:20 C15/207, St 25. 4. 9:20–10:20 C15/207, L. Bedřich
bp2123/02: Čt 22. 2. 10:30–11:30 C15/207, Čt 1. 3. 10:30–11:30 C15/207, Čt 8. 3. 10:30–11:30 C15/207, Čt 15. 3. 10:30–11:30 C15/207, Čt 22. 3. 10:30–11:30 C15/207, Čt 29. 3. 10:30–11:30 C15/207, Čt 5. 4. 10:30–11:30 C15/207, Čt 12. 4. 10:30–11:30 C15/207, Čt 19. 4. 10:30–11:30 C15/207, Čt 26. 4. 10:30–11:30 C15/207, L. Bedřich
bp2123/03: Čt 22. 2. 8:10–9:10 C15/207, Čt 1. 3. 8:10–9:10 C15/207, Čt 8. 3. 8:10–9:10 C15/207, Čt 15. 3. 8:10–9:10 C15/207, Čt 22. 3. 8:10–9:10 C15/207, Čt 29. 3. 8:10–9:10 C15/207, Čt 5. 4. 8:10–9:10 C15/207, Čt 12. 4. 8:10–9:10 C15/207, Čt 19. 4. 8:10–9:10 C15/207, Čt 26. 4. 8:10–9:10 C15/207, L. Bedřich
Předpoklady
bp2101 Teorie sportovního tréninku I || bp208 Vybrané kapitoly z teorie sportovního tréninku || bp1101 Teorie sportovního tréninku
prerekvizita bp2101 Teorie sportovního tréninku
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem výuky předmětu je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji trénovanosti, výkonnosti a dosahování maximálních výkonů ve sportu. Mezi úkoly výuky patří charakteristika rozvoje pohybových schopností, obsah jednotlivých složek sportovního tréninku, technologie a řízení sportovního procesu, efekty sportovního tréninku a jejich diagnostika.
Osnova
  • 1. TALENT posuzování a formování talentu, endogenní a exogenní činitele, výběr talentu (příklad reál. výběru) 2. METODY MANIPULACE SE ZATÍŽENÍM (konstrukt dle druhu sportu), metoda zatížení střídavého-intermitentního, intervalového, kontinuálního 3. MOTIVACE primární – sekundární, vnější – vnitřní, motiv, potřeby (Maslowova hierarchie potřeb) SPORTOVNÍ MOTIVACE stádium: generalizace, diferenciace, stabilizace, involuce 4. DIDAKTICKÉ STYLY příkazový, praktický, reciproční, se sebehodnocením, s nabídkou, s řízeným objevováním 5. TYPOLOGIE TRENÉRŮ odborník, organizátor, ukazňovatel (kontrolor), motivátor, vychovatel 6. ZPŮSOBY VEDENÍ TÝMU autokratické, demokratické (participativní), liberální, situační 7. ZÁSADY SPORTOVNÍHO TRÉNINKU jednoty všestranné a specializované přípravy, nepřetržitosti tréninkového procesu, postupného zvyšování zatížení, vlnovitého průběhu, cykličnosti, specifičnosti, reverzibility, variability, individualizace 8. DIDAKTICKÉ ZÁSADY - PRINCIPY sportovního tréninku 9. BIOLOGICKÉ VELIČINY PRO ŘÍZENÍ ST (SF, LA VO2max)TRÉNINK VE VYSOKOHORSKÉM PROSTŘEDÍ – AKLIMATIZACE 10. POHYBOVÁ AKTIVITA A TRÉNINK VE VYŠŠÍM VĚKU standardy a doporučení pro udržení kondice, základy posilování (muži, ženy) 11. SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA ŽEN, DĚTÍ A MLÁDEŽE (zásady, specifika z aspektu anatomie, fyziologie, psychologie) 12. MOTORICKÉ TESTY a jejich využití, diagnostika, kontrola, plánování, prognostika, aplikace metod matematické statistiky 13. DIAGNOSTIKA TRÉNOVANOSTI formy diagnostiky, diagnostické metody a postupy, výsledky diagnostiky z aspektu času
Literatura
    povinná literatura
  • BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
  • DOVALIL, Josef. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, 2009, 331 s. ISBN 9788073761301. info
    doporučená literatura
  • BOMPA, Tudor O. a Greg HAFF. Periodization : theory and methodology of training. 5th ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2009, xii, 411. ISBN 9780736074834. info
  • JANSA, Petr a Josef DOVALIL. Sportovní příprava : vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu : stručné dějiny tělesné výchovy a sportu, základy pedagogiky a psychologie sportu, fyziologie sportu, sportovní trénink, zvláštnosti sportovní. Edited by Hana Válková - Antonín Rychtecký - Jiří Krauskopf. Rozš. 2. vyd. Praha: Q-art, 2009, 295 s. ISBN 9788090328099. info
  • Současný sportovní trénink : Sborník příspěvků z konference : Praha, 23. ledna 2008. Edited by Josef Dovalil - Monika Chalupecká. Praha: Olympia, 2008, 346 s. ISBN 9788073760793. info
  • DOVALIL, Josef. Malá encyklopedie sportovního tréninku. 1. vyd. Praha: Olympia, 1982, 239 s. URL info
Výukové metody
Seminární výuka smíšená, formou seminárních výstupy studentů k určené problematice a praktických činností potřebných pro rozvoj trénovanosti a výkonnosti.
Metody hodnocení
tolerance 2 absencí na seminářích - více absencí individ. řešení zkouška - písemný test, úspěšnost při dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-2/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.

V čem spočívá inovace: Základní rozdíl je v modernizaci obsahu. Po ukončení předmětu by měl být student schopen: - vytvořit tréninkový plán pro specifické zatížení vybraného sportu - vytvořit zdravotně zaměřené plány pohybových aktivit - vysvětlit a aplikovat základní principy tréninku v hypoxickém prostředí - zohlednit v tréninkovém procesu zvláštnosti spojené s dospíváním dětí a mládeže - vysvětlit rozdíly mezi sportovním tréninkem muže a ženy a využívat tyto znalosti v tvorbě plánů - identifikovat sportovní talent - řídit tréninkový proces v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém časovém horizontu - vysvětlit a v praxi aplikovat zvláštnosti tréninku seniorů a zdravotně postižených sportovců Osnova: 1. Modelování tréninkového zatížení u různých druhů sportů. 2. Trénovanost, výkonnost, zdraví. 3. Trénink ve vysokohorském prostředí. 4. Aklimatizace. 5. Sportovní příprava dětí. 6. Zvláštnosti sportovního tréninku žen 7. Řízení sportovního tréninku. 8. Pohybové aktivita a trénink ve vyšším věku. 9. Raná a přirozená specializace 10. Talent 11. Sportovní trénink zdravotně postižených sportovců
Výukový materiál (forma, název, rozsah): E-learningový kurz
Kategorie e-learningu: 2

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.