np2109 Zkouška z lyžování

Fakulta sportovních studií
jaro 2018
Rozsah
0/0/0. 1 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jan Jurečka (přednášející)
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Jan Ondráček, Ph.D.
Oddělení sportů v přírodě – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Oddělení sportů v přírodě – Katedra atletiky, plavání a sportů v přírodě – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
np1010 Teorie a didaktika lyžování || np2010 Didaktika lyžování
Splnění předmětu np1010 Teorie a didaktika lyžování, nebo nk1010 Teorie a didaktika lyžování
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Ústní zkouška
Výstupy z učení
Absolvováním tohoto předmětu student uzavře vzdělávání v oblasti školního lyžování.
Osnova
  • Ústní zkouška se skládá ze dvou částí - běžecké a sjezdové lyžování
  • Běžecké lyžování
  • 1. Význam lyžařství pro moderního člověka. Vlivy hygienické, zdravotní,psychické a další. Historie běhu na lyžích.
  • 2. Tření lyží o sníh, postup mazání běžeckých lyží pro klasický způsob běhu.
  • 3. Vznik a druhy sněhu. Tření lyží o sníh, postup mazání běžeckých lyžípro bruslení.
  • 4. Odraz a odpich běžce při klasické technice běhu, biomechanické principy, švihová práce nohy.
  • 5. Biomechanické principy odrazu a odpichu běžce při bruslení.
  • 6. Udržování rovnováhy běžce na lyžích.
  • 7. Struktura běžeckého výcviku. Význam všeobecné lyžařské průpravy, příklady cvičení.
  • 8. Popis a vysvětlení střídavého běhu dvoudobého.
  • 9. Popis a vysvětlení soupažného běhu jednodobého.
  • 10. Popis a vysvětlení jednostranného bruslení, bruslení střídavého a prostého.
  • 11. Popis a vysvětlení oboustranného bruslení dvoudobého.
  • 12. Popis a vysvětlení oboustranného bruslení jednodobého.
  • 13. Způsoby výstupů a sjezdů na běžeckých lyžích. Pravidla lyžařských běžeckých závodů.
  • 14. Učební postupy klasického způsobu běhu na lyžích, odstraňování chyb.
  • 15. Učební postupy bruslení na lyžích, odstraňování chyb.
  • 16. Směrnice MŠMT pro organizaci a zabezpečení LVZ, personální zajištění.
  • 17. Výstroj a výzbroj pro běh na lyžích, údržba.
  • 18. Charakteristika a stručná pravidla dalších lyžařských disciplín: biatlon,severská kombinace, skoky, LOB. Lyžařská turistika.
  • 19. Metodika a organizace běžeckého závodu.
  • Sjezdové lyžování
  • 1. Základní pojmy a názvy
  • - technika; styl; taktika; základní dovednosti; odvrat, přívrat; lyže: vnější, vnitřní, vyšší, nižší; hrany:souhlasné, nesouhlasné; klasifikace oblouků
  • 2. Historie lyžování
  • - vznik lyží, předsportovní použití lyží, charakteristiky osobnosti J. Rösslera-Ořovského a Mathiase Zdarského, sportovní použití lyží, vývoj sjezdových disciplín
  • 3. Vývoj lyžařských sjezdových technik sjezdových škol
  • - lilienfeldská – přívrat, pluh; arlberská – přívratná technika; švýcarská – snožná; francouzská – rotační technika, nerotační technika; rakouská – protirotační technika
  • 4. Carving
  • - co je carving, hlavní rysy, rozdíly v technice (smýkaný, carvingový oblouk)
  • 5. Akrobatické lyžování
  • - balet na lyžích, akrobatické skoky, akrobatický sjezd, skikros
  • 6. Struktura výuky sjíždění a zatáčení
  • 7. Biomechanika sjíždění a zatáčení
  • - síla – vnitřní, vnější; těžiště soustavy lyžař – lyže; biomechanický rozbor jízdy po spádnici, jízdy v oblouku smýkaném a řezaném
  • 8. Pobyt na horách
  • - bezpečná výuka, bezpečné chování, zásady chování na horách, nebezpečí hor, pravidla FIS
  • 9. Lyžařská výzbroj a výstroj
  • - typizace, zásady výběru, technologie
  • 10. Didaktika sjezdového lyžování
  • - didaktické zásady, organizace výuky, formy výuky, formy výuky při sjíždění
  • 11. Lyžování dětí
  • - zásady výuky, výcvikový prostor, věkové členění
  • Metodika organizace sjezdového závodu
  • Metodika organizace běžeckého závodu
Literatura
  • VILÍM, Martin. Kapitoly ze sjezdového lyžování. první. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 89 s. sport. ISBN 978-80-210-4939-0. info
  • MUSIL, Dalibor a Jiří REICHERT. Lyžování : od základů po freestyle. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 120 s. ISBN 9788024721354. info
  • LUKÁŠEK, Miloš a Martin VILÍM. Sjezdové lyžování – metodika pro lyžařské kurzy. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISSN 1802-128X. URL info
  • KORVAS, Pavel. Běh na lyžích – Volný způsob běhu. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X. URL info
  • REICHERT, Jiří, Dalibor MUSIL a Matěj NAJMAN. Lyžování : od začátků k dokonalosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 188 s. ISBN 9788024717241. info
  • ŠTUMBAUER, Jan a Radek VOBR. Moderní lyžování. České Budějovice: KOPP, 2005, 125 s. ISBN 8072322664. info
  • GNAD, Tomáš. Kapitoly z lyžování. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 240 s. ISBN 8024602415. info
  • PŘÍBRAMSKÝ, Miloš. Česká škola lyžování : sjíždění a zatáčení na lyžích. Praha: Svaz lyžařů České republiky, 1996, 72 s. info
  • DVOŘÁK, František, Lada MAŠKOVÁ a Jan WEISSHÄUTEL. Běh na lyžích. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1992, 129 s. ISBN 8070331399. info
  • STROBL, K. Lyžujeme :struktura výuky sjíždění. Edited by K. Drlík. Vyd. 1. [Olomouc]: ALFA OC, 1992, 70 s. ISBN 80-901237-4-0. info
  • SOUKUP, Jiří. Lyžování podle alpských disciplín. 1. vyd. Praha: Olympia, 1991, 132 s. : i. info
  • KOVAŘÍK, Vladimír. Teorie a didaktika lyžování. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 215 s. ISBN 80-210-0312-X. info
Výukové metody
ústní zkouška
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
http://www.fsps.muni.cz/impact/zkouska-z-lyzovani/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.
V čem spočívá inovace:
Inovace spočívá v zařazení příslušného nového okruhu otázek do stávajícího systému. K plnohodnotnému inovování předmětu je nutné doplnit stávající škálu otázek o nové, určené inovovanému tématu.

Proč předmět inovujeme: - Elektronická podpora výuky formou e-testování
- Inovace je reakcí na požadavek zkvalitnění a rozšíření výstupních praktických znalostí budoucího učitele Tv v souvislosti se zatraktivněním LVZ

Kategorie e-learningu: 1
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2019.